Z Krakowa do Gdańska w pięć godzin pociągiem? "Chcielibyśmy, żeby tak było"

Z Krakowa do Gdańska w pięć godzin pociągiem? "Chcielibyśmy, żeby tak było"

Dodano:   /  Zmieniono: 
Fot. Wikipedia 
Chcemy, by od 2012 r. pociągi rozkładowe mogły jeździć z prędkością 200 km/godz. na odcinku Olszamowice-Zawiercie - poinformował wiceminister infrastruktury Andrzej Massel. Obecnie maksymalna prędkość na polskiej kolei to 160 km/godz.
- Od początku tego tygodnia trwają testy, będą one jeszcze trwały rok. Chcemy, żeby od grudnia przyszłego roku, czyli za 14 miesięcy pociągi mogły jeździć po Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) z prędkością 200 km/godz. - zapowiedział wiceminister. Dodał, że pierwszy odcinek, na którym pociągi będą mogły się rozpędzać do takiej prędkości liczy ok. 100 km. Według Massela, kolejną linią, na której pociągi będą jechać 200 km/godz. ma być trasa Warszawa-Trójmiasto, na której jednak wcześniej muszą się zakończyć wszystkie remonty. - Dążymy do tego, by w 2015 r. pociąg mógł pokonać odcinek Kraków-Trójmiasto w czasie krótszym niż pięć godzin - podkreślił Massel.

Wiceminister zaznaczył, że odpowiednie systemy sterowania ruchem pociągów będą instalowane także na innych liniach, nawet takich, gdzie osiągnięcie prędkości 200 km/godz. ze względów konstrukcyjnych jest niemożliwe. - Pamiętajmy o tym, że systemy sterowania ruchem to nie tylko prędkość, ale przede wszystkim bezpieczeństwo - zaznaczył Massel. Podczas testów przeprowadzonych na CMK na odcinku Psary-Zawiercie pociąg prowadzony przez lokomotywę Husarz przekroczył prędkość 200 km/godz. Kolejarze sprawdzali również, czy system może automatycznie zwolnić zbytnio rozpędzony pociąg, a nawet go zatrzymać. Massel ocenił, że testy wypadły pomyślnie.

Kolejarze tłumaczą, że aby pociąg mógł jechać z prędkością rzędu 200 km/godz., oprócz przystosowanej linii kolejowej potrzeba odpowiednio wyposażonego taboru i zainstalowanego na linii systemu zarządzania ruchem. W sierpniu 2009 r. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na zaprojektowanie i zabudowę systemu ETCS na odcinku linii kolejowej E65 Grodzisk Mazowiecki - Zawiercie.

PAP, arb