Taką deklarację minister nauki złożyła podczas inauguracji dwudniowej konferencji „Interakcja – Integracja", zorganizowanej w CNK. Bierze w niej udział blisko 150 pracowników centrów nauki i twórców wystaw interaktywnych z całej Polski.
– Centrum Nauki Kopernik często zastępuje edukację szkolną. Pomaga dzieciom w przekraczaniu granic wyobraźni, w tym, by zadawały pytania i znajdowały na nie odpowiedzi w przeprowadzanych doświadczeniach. Szkoły, które zrutynizowały programy nauczania uczą dzieci formułek i nie zawsze starają się wesprzeć potrzebę zrozumienia świata – oceniła minister Kudrycka. Zapowiedziała, że rząd chciałby, aby w Polsce powstawało więcej centrów podobnych do warszawskiego „Kopernika" - co najmniej jeszcze piętnaście. Już prowadzone są prace nad rozpisaniem konkursów na nowe placówki tego typu. Minister zastrzegła jednak, że ich zrealizowanie będzie możliwe dopiero w kolejnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej.
– Nowe centra nauki nie muszą być takie, jak Centrum Nauki Kopernik. Chcemy, by wykorzystywały specyfikę danego regionu i miejsca – podkreśliła szefowa resortu nauki. Jej zdaniem nowe placówki tego typu powinny powstać przy współpracy i zaangażowaniu lokalnych społeczności i samorządów. – Rząd mógłby zaangażować od 50 do 70 milionów złotych finansując ekspozycje – dodała.
W rozpisanych konkursach mogłyby uczestniczyć nie tylko nowe placówki, ale także takie, które chcą rozwinąć swoja działalność. Konkursy będą również umożliwiały zabezpieczenie środków na funkcjonowanie danej inicjatywy.
pap, ps