Nowe metro dla Warszawy

Nowe metro dla Warszawy

Dodano:   /  Zmieniono: 
Wkrótce ruszą przygotowania do budowy drugiej linii warszawskiego metra, łączącej Bemowo z Bródnem. W pierwszej połowie 2007 roku ma zostać ogłoszony przetarg na budowę jej centralnego odcinka z Ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego.
"6-kilometrowy odcinek centralny będzie liczył 7 stacji - od Ronda Daszyńskiego, przez Rondo ONZ, Świętokrzyską, Nowy Świat, Powiśle, Stadion do Dworca Wileńskiego. Ostateczny termin oddania odcinka do użytku jest planowany na 2011 rok, jeśli zachowany będzie zakładany postęp prac - 12 metrów dziennie" - powiedział dyrektor generalny Metra Warszawskiego Jerzy Lejk. Pełniący funkcję prezydenta Warszawy Kazimierz Marcinkiewicz dodał, że "władze stolicy będą aktywnie wspierać budowę metra". "2,4 mld zł, jakie będzie kosztować odcinek centralny, zostanie przekazane ze środków Unii Europejskiej, które mają zostać przyznane na lata 2007-2013" - powiedział. "W przypadku, gdyby tych funduszy nie starczyło, budowa zostanie dofinansowana ze środków inwestycyjnych Warszawy i budżetu państwa" - zapewnił Marcinkiewicz.

W pracach nad drugą linią metra uczestniczą światowej sławy eksperci, m.in. wykładowca na uniwersytecie w Cambridge, specjalista w zakresie tunelowania i mechaniki gruntów prof. Robert J. Mair oraz wykładowca uniwersytetu w Turynie, ekspert z zakresu fundamentowania i metod budowy, prof. Michał B. Jamiołkowski.

Obecnie warszawskie metro, prowadzące z południa na północ Warszawy liczy 16 stacji - od Kabat do pl. Wilsona. Trwają prace nad oddaniem do użytku stacji "Marymont". Uruchomienie całej linii planowane jest w pierwszym kwartale 2008 r.

Pierwsze plany budowy metra w Warszawie powstały ponad 70 lat temu - już w 1927 roku zatwierdzono szkicowy plan kierunków tras metra i rozpoczęto badania geologiczne. Ostatecznie jednak prace rozpoczęto 15 kwietnia 1983 r. Pierwszy odcinek metra o długości 11 km (od stacji "Kabaty" do stacji "Politechnika") został oddany do eksploatacji w 1995 r.

pap, em