13 prostych automatyzacji dla firm B2C i sklepów online
Artykuł sponsorowany

13 prostych automatyzacji dla firm B2C i sklepów online

Automatyzacja marketingu
Automatyzacja marketingu Źródło:mat. prasowe
Automatyzacja marketingu może służyć różnym celom. Bardzo często zależą one od profilu konkretnej firmy. Wśród klientów z sektora B2C i e-commerce najczęściej podawanymi zastosowaniami platformy są: pozyskiwanie nowych kontaktów, zwiększenie sprzedaży, optymalizacja konwersji i budowa relacji z klientem.

Wyobraźnia marketerów jest nieograniczona. Istnieje niemal niezliczona ilość kombinacji różnych procesów dostępnych na platformach marketing automation. Często potrzeba wielu prób i błędów aby wypracować własny przepis na sukces. Dlatego warto czasem podpatrzeć jak robią to inni. Poniżej przedstawiamy 13 przykładów automatyzacji, które zostały przetestowane w praktyce, oraz pokazujemy jaki efekt dało ich wdrożenie.

1. Biuro podróży i personalizowane pop-upy

Jedno z większych biur podróży postanowiło spersonalizować komunikację z anonimowymi odwiedzającymi na swojej stronie WWW i przy okazji poprawić tempo pozyskiwania nowych kontaktów. Wykorzystało w tym celu pop-upy. Wszystkim tym osobom, które przeglądały stronę biura i nie mogły się zdecydować na zakup wyświetlał się pop-up ze zdjęciem nawiązującym do interesujących te osoby wycieczek. Dodatkowo baner ten zawierał propozycję kontaktu i obietnicę przedstawienia oferty wycieczek w rejony, które były dla danego kontaktu interesujące.

Efekt: 45 proc. wzrost ilości leadów pozyskanych ze strony internetowej

2. Progresywne profilowanie i dynamiczne formularze

Jeden z operatorów sieci komórkowych wykorzystał możliwość wyświetlania formularzy w zależności od zakresu pozyskanych od danego kontaktu danych. Na potrzeby opisywanej kampanii przygotowano serię zróżnicowanych komunikatów wyświetlanych użytkownikom w zależności od zaangażowania i ilości podanych danych. W kolejnych odsłonach pop-upy zachęcały użytkowników do założenia konta, skorzystania z aplikacji mobilnej, wyrażenia zgody na otrzymywanie treści marketingowych, itp.

Efekt: Zwiększenie zasięgu komunikacji marketingowej i administracyjnej oraz wzrost jakości pozyskiwanych danych

3. Dynamiczny widget z rekomendacjami

Oferując usługi lub produkty komplementarne warto skorzystać z dynamicznych widgetów z rekomendacjami. Przykładowo, jeden z serwisów służących do wyszukiwania połączeń lotniczych postanowił podczas kolejnych wizyt użytkowników pokazywać im ofertę wynajmu samochodów w wyszukiwanej wcześniej lokalizacji.

Efekt: Zwiększenie retencji klientów

4. Email dynamiczny po wizycie na stronie

Jeden ze sklepów online zastosował następującą strategię - po wizycie na ich stronie, w przypadku braku zakupu,klient otrzymuje po określonym czasie ofertę złożoną z przeglądanych produktów na swoją skrzynkę email.

Efekt: Wskaźniki otwarć i klikalności wysłanych wiadomości - OR 48 proc. CTR 18 proc.

5. Email z najkorzystniejszymi ofertami połączeń

Przykład automatyzacji kolejnego serwisu do wyszukiwania połączeń lotniczych. Klient, który wyszukuje połączenia do określonej lokalizacji, a nie dokona zamówienia otrzymuje po pewnym określonym czasie przypominającą wiadomość email zawierającą informacje o wyszukiwanym połączeni, oraz podpowiedzi pozwalające na obniżenie kosztów przelotu.

Efekt: Wskaźniki otwarć i klikalności wysłanych wiadomości - OR 38,8 proc. CTR 15,3 proc.

6. Dynamiczne zestawy kosmetyków na stronie

Dla każdego produktu wyświetlanego przez klienta na stronie WWW dobierany jest drugi, uzupełniający zestaw, na przykład balsam po goleniu i pianka, czy odżywka do włosów z szamponem. Po dodaniu do koszyka dynamiczny zestaw nalicza odpowiedni rabat na dodane produkty.

Efekt: 30 proc. nowych klientów kupuje produkty w zestawie

7. Promocyjne mailingi urodzinowe

Jest to element programu promocyjnego przeznaczonego dla stałych klientów sieci hoteli. Każdy z nich otrzymuje voucher na darmowy nocleg w jednym z hoteli w dniu swoich urodzin.

Efekt: Lojalizacja klientów i pozyskiwanie nowych rezerwacji

8. Alerty o aktywności kontaktów dla działu sprzedaży

Jest to pomysł wdrożony przez jeden z domów maklerskich. Sprzedaż odbywa się według następującego schematu:

  • Zainteresowany produktem klient sprawdza ofertę
  • Każda interakcja ze stroną buduje jego scoring (punkty dodawane automatycznie przez platformę marketing automation w odpowiedzi na zachowanie leada)
  • Gdy scoring przekracza określoną wartość, system generuje alert wysyłany do działu sprzedaży
  • Handlowiec otrzymuje wiadomość z informacjami o zainteresowaniach klienta
  • Handlowiec podejmuje kontakt z klientem, który wie czego chce i jest gotowy na zakup

Efekt: Poprawa jakości pracy działu sprzedaży i wzrost przychodu

9. Kwalifikacja sprzedażowa leadów w oparciu o scoring

Po określeniu ważnych z punktu widzenia sprzedaży zachowań klientów na stronie następuje ich ewaluacja i określenie ilości punktów przyznawanych przez platformę za określoną akcję. Komunikacja z klientem prowadzona jest w oparciu o jego poziom wiedzy na dany temat oraz stopień zaangażowania.

Efekt: Przekazywanie do działu sprzedaży leadów gotowych na dokonanie zakupu - optymalizacja działań sprzedażowych

10. Wykorzystanie danych o wizytach klientów na stronie przez Call Center

Jeden z banków również postanowił wykorzystać mechanizm przyznawania scoringu w zależności od zachowania na stronie WWW. Każdy kontakt jest odpowiednio segmentowany i ma przyznawany scoring w oparciu o dane behawioralne. Po wizycie na stronie generowany jest alert do Call Center z informacjami o produktach, którymi interesował się klient

Efekt: Globalny wzrost ilości spotkań umówionych w oddziałach o 6 proc.

11. Odchudzanie i cykl Lead Nurturing (cykl wiadomości edukacyjnych)

W jednym z serwisów zajmujących się dobieraniem odpowiednich diet i programów treningowych wykorzystano mechanizm cykli lead nurturing. Na landing page klient uzupełnia ankietę wskazując swoje cele i preferencje. Następnie dla każdej osoby uruchamiany jest cykl codziennych wiadomości edukacyjnych na temat odpowiedniej dla niego diety i ćwiczeń.

Efekt: Budowa relacji z klientem i OR 70 proc.

12. Lejki sprzedażowe dla różnych segmentów klientów

Po stworzeniu zaplecza treści edukacyjnych na blogach dla klientów z różnych branż wykorzystano ich zainteresowania do przeprowadzenia segmentacji całej bazy kontaktów. Pozwoliło to na utworzenie kilku różnych lejków sprzedażowych, a następnie na personalizowanie procesów sprzedażowych i dopasowanie ich do specyfiki różnych branż klientów (e-commerce, usługi dla firm, szkolenia, itd.).

Efekt: Wzrost sprzedaży o 200 proc.

13. Email z porzuconym koszykiem

Mechanizm działania tego wdrożenia jest następujący:

  • Klient dodaje produkty do koszyka na stronie WWW
  • Klient nie finalizuje transakcji i opuszcza stronę
  • Po upływie określonego czasu otrzymuje email z produktami, które pozostawił w koszyku i zachętę do powrotu do zakupów

Efekt: Wskaźniki otwarć i klikalności wiadomości - OR 45 proc. CTR 20 proc.


Jak łatwo zauważyć, platformy do automatyzacji marketingu mają bardzo wiele praktycznych zastosowań zarówno dla firm z sektora B2C jak i sklepów online (pierwotnie były adresowane głównie do firm z sektora B2B). Wymienione powyżej przykłady to zaledwie czubek góry lodowej, który może stanowić zarówno wsparcie, jak i inspirację dla tych, którzy rozpoczynają swoją przygodę z marketing automation, ale też dla osób, które platformę maja już od dawna, a chcieliby lepiej wykorzystać jej możliwości.

Redakcja SALESmanago


SALESmanago Marketing Automation to najszybciej rozwijająca się platforma do automatyzacji marketingu w Europie, #1 wśród platform marketingowych dla Ecommerce, firm B2B i B2C.

Więcej na temat SALESmanago Marketing Automation:
https://www.salesmanago.pl/