Rewolucja Elona Muska w rękach Polaków? Hyperloop Poland w finale konkursu SpaceX

Rewolucja Elona Muska w rękach Polaków? Hyperloop Poland w finale konkursu SpaceX

Tor testowy Hyperloop
Tor testowy Hyperloop / Źródło: hyperloop-one.com
Prototyp kapsuły Hyperloop, która umożliwiłaby pokonanie dystansu z Gdańska do Zakopanego w 43 minuty, chcą zbudować polscy studenci z zespołu Hyper Poland. Na realizację swojego pomysłu potrzebują wsparcia internautów. Projekt Polaków trafił do finału konkursu organizowanego przez SpaceX Elona Muska. W razie zwycięstwa, prototyp autorstwa Polaków zostałby przetestowany w Kalifornii.

Hyperloop to nowy środek transportu, połączenie pociągu i samolotu, umożliwiające przemieszczanie osób lub ładunków z bardzo dużą prędkością. Dzięki niemu podróż z Gdańska do Zakopanego mogłaby trwać 43 minuty, a z Wrocławia do Warszawy 23 minuty. Zgodnie z założeniami kapsuła z pasażerami lub towarami poruszałaby się w specjalnej rurze bez kontaktu z podłożem, wykorzystując magnetyczną lewitację oraz łożyska powietrzne.

Prace nad taką kapsułą prowadzą inżynierowie na całym świecie. Wśród nich jest zespół Hyper Poland University Team, składający się z 25 inżynierów Politechniki Warszawskiej oraz Politechniki Wrocławskiej. „Zaprojektowana przez nas kapsuła przypomina swoją sylwetką kształt współczesnych pociągów dużych prędkości. Napędzana silnikami elektrycznymi może poruszać się na kołach, a przy większej prędkości - za pomocą lewitacji magnetycznej. Prędkość projektowa, dla której liczone są wszystkie podzespoły, to 430 km/h natomiast docelowy pojazd może poruszać się z prędkością nawet 1200 km/h” - informują twórcy kapsuły. Dzięki zastosowaniu materiałów stosowanych w przemyśle lotniczym np. stopów aluminium, magnezu, czy kompozytów węglowych, konstrukcja jest bardzo lekka, a jednocześnie wytrzymała. Dla zachowania bezpieczeństwa wyposażona jest w dwa niezależne systemy hamowania. Dodatkowo system elektroniczny czuwa nad pojazdem w trakcie jazdy i w razie potrzeby automatycznie uruchamia awaryjne procedury bezpieczeństwa.

Pierwszą koncepcję pojazdu opracowano w 2015 roku na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa pod opieką prof. Janusza Piechny i przy współpracy z Politechniką Wrocławską. Zespół Hyper Poland dostał się do drugiego etapu konkursu SpaceX Hyperloop Pod Competition, organizowanego przez firmę Elona Muska. W 2016 roku do zespołu dołączyli eksperci z innych branż i obecnie w projekt zaangażowanych jest ponad 40 osób.

Hyper Poland jest też jednym z 24 finalistów (wyłonionym z 2,6 tys. zgłoszeń z całego świata) Global Challenge, konkursu organizowanego przez amerykańską firmę Hyperloop One. Po 1,5 roku pracy koncepcyjnej studenci PW są gotowi do budowy pierwszego prototypu kapsuły Hyperloop. Aby go zbudować, potrzebują jednak finansowego wsparcia internautów. W jednym z serwisów crowdfoundingowych na zebranie 150 tys. zł mają nieco ponad 20 dni. Za taką kwotę mogą zbudować podstawową wersję kapsuły bez napędu. Jeśli zgromadzą na swoim koncie 220 tys. zł - ich kapsuła wzbogaci się o napęd elektryczny, a jeśli 310 tys. zł - zyska w pełni funkcjonalny prototyp z systemem lewitacji i zaawansowaną elektroniką.

„Podróżowanie jest obecnie koniecznością i istotnym elementem życia przez co modele podróżowania stają się bardziej złożone i zindywidualizowane. Coraz więcej czasu spędzamy przemieszczając się, a dzięki Hyperloop’owi możemy zyskać w ciągu dekady to co w dzisiejszych czasach jest najbardziej pożądane – czas” - przekonują autorzy projektu.

Czytaj także

 11
  • jupik IP
    Na koniec sprzedają projekt jankesom, a ci włożą do szuflady i wybudują własny pod nazwą hyper duper i opatentują.
    • Cześć Jolu IP
      Moim zdaniem, powinniście jednak w tej redakcyji przejrzeć na oczy i wrócić na utarte ścieżki wciskania kitu. Takie jak: czy Doda ma wpoprzek czy wzdłuż i czym się tam wypachnia. Lub, czy Rypana ma dziecko z krokodylem czy małpą dopiero co wykopaną z bagna syberyjskiego i ożywioną przez polskich naukowców we współpracy z kanadyjskim profesorem seksuologii, w amerykańskim laboratorium Los Kolos. I takie tam. Wchodzenie w czyjeś majtki wychodzi wam lepiej i ma lepszą publikę. No! To do roboty!
      • Cześć Jolu IP
        A może, na ten moment - wystarczyłoby, tak tylko na początek - uruchmić zwykły, ekspresowy pociąg z Zakopanego nad morze, jadący przez zamieszkałe tereny "ściany wschodniej", jak: Sędziszów, Jędrzejów, Kielce, Radom? Wiem, wiem! Nie może być tak jak za "komuny"! To by było straszne! No to może, nad to morze - pociąg jechałby przynajmniej te 160 km/h między stacjami? Co to byłby za wstyd dla "komuny"?! A jaki dla sowietów, tych carskich - by był!!! Ruscy by na nas już nie śmieli napaść (bo wszak cały czas chcom) ze strachu, że wreszcie coś tu się udało! A tu ciongle, elyty korzystajom z osiągnieńć tehnologicznych komuny, nie umiejonc nawet porządnie utrzymać ich w stanie technicznym sprzed lat (vide - trasa węglowa, te ciągłe remonty generujące kolejne matactwa rządzących złodzieji i wróżów).
        • wesoly Roger IP
          Ciesze sie, ze nasi mlodzi naukowcy moga konkurowac z najlepszymi. Zycze im zwyciestwa we finale.
          • Franc IP
            Super taka inwestycja kosztowała by chyba miliardy.

            Czytaj także