Mars nie zawsze był czerwoną planetą. W przeszłości pokrywał go gigantyczny ocean

Mars nie zawsze był czerwoną planetą. W przeszłości pokrywał go gigantyczny ocean

Dodano:   /  Zmieniono:
fot. NASA
Mars nie zawsze był suchą, pustynną planeta. W przeszłości powierzchnię planety pokrywał ocean większy niż Atlantycki. Dzięki badaniom po raz pierwszy oszacowano, jak dużo wody uciekło z powierzchni Marsa w przestrzeń kosmiczną - podaje rmf24.pl.
Zagadnieniem zajął się międzynarodowy zespół naukowców, a wyniki ich prac opublikował magazyn "Nature".

Przy pomocy należącego do Europejskiego Obserwatorium Południowego teleskopu VLT, a także instrumentów Keck Observatory i NASA Infrared Telescope Facility, badacze sprawdzali różne rejony marsjańskiej atmosfery i zawartej w niej formy wody.

Jedna z tych form to powszechnie znana woda, czyli H20. Druga to HDO, tzw. woda półciężka, w której atom wodoru jest zastąpiony deuterem.

Zmiana stosunku ilości HDO do H2O pozwoliła ocenić, ile wody "uciekło" w przestrzeń z Marsa. Im więcej planeta oddała, tym większy powinien być stosunek HDO do H2O w wodzie pozostałej.

NASA | Measuring Mars' Ancient Ocean

Okazało się, że woda w okołobiegunowych obszarach Marsa jest siedmiokrotnie bogatsza w HDO, niż ziemska. Mars musiał więc utracić objętość wody 6,5 razy większą, niż obecnie występuje.

Wyliczono, że 4 miliardy la temu na Marsie było dość wody, aby pokryć całą jego powierzchnie warstwą o głębokości 140 metrów. Woda jednak skupiała się na północnej półkuli, a głębokość oceanu mogła miejscami sięgać nawet 1600 metrów.

rmf24.pl, NASA, Nature