Brawura pilotów mogła zakończyć się tragedią. USA i Chiny przerzucają się odpowiedzialnością za ostatni incydent

Brawura pilotów mogła zakończyć się tragedią. USA i Chiny przerzucają się odpowiedzialnością za ostatni incydent

Boeing WC-135 Constant Phoenix
Boeing WC-135 Constant Phoenix / Źródło: Wikimedia Commons / Public Domain
Stany Zjednoczone poinformowały, że dwa chińskie myśliwce dokonały „nieprofesjonalnego” manewru kilkadziesiąt metrów od amerykańskiego samolotu WC-135. Tymczasem Chiny zupełnie inaczej przedstawiają całe zdarzenie. Doszło nawet do tego, że są dwie różne wersje dotyczące miejsca, w którym miało dojść do incydentu.

Rzeczniczka U.S. Air Force porucznik Lori Hodge podczas konferencji prasowej odniosła się do wcześniejszych doniesień medialnych i doprecyzowała, do czego doszło 19 maja. Jak przekazała, sprawa jest omawiana między Stanami Zjednoczonymi i Chinami kanałami militarnymi i dyplomatycznym. Cały incydent miał miejsce nad wodami Morza Wschodniochińskiego. Według relacji Amerykanów, do patrolującego tamte tereny WC-135 Constant Phoenix, wyposażonego w specjalistyczną aparaturę do prowadzenia misji rozpoznania elektronicznego i pomiaru radiacji, na niewielką odległość podleciały dwa chińskie myśliwce Su-30. Miało być to około kilkadziesiąt metrów.

Jak poinformowali Amerykanie, podczas zdarzenia chińscy piloci wykonali bardzo niebezpieczny, nieprofesjonalny manewr. O ile jeden z myśliwców przeleciał za blisko WC-135, tak drugi obrócił się o 180 stopni i w ten sposób przeleciał nad amerykańską maszyną.

Zaraz po oświadczeniu U.S. Air Force pojawiło się oświadczenie ministerstwa obrony Chin, które zarzuciło Amerykanom, że informacje przez nich podane nie zgadzają się z faktami. Chiński MON twierdzi, że samolot rozpoznawczy USA pojawił się tak naprawdę nad wodami Morza Żółtego i myśliwce mogły podlecieć blisko, by sprawdzić, z jakiego powodu się tam znalazł. „Cała akcja była profesjonalna i bezpieczna” – zaznaczono w komunikacie.

Amerykanie już od jakiegoś czasu wysyłają rozpoznawcze WC-135 w okolice Półwyspu Koreańskiego, by sprawdzać, czy Korea Północna nie przeprowadza prób jądrowych.

Czytaj także

 1
  • placek666 IP
    Amerykańscy piloci przekazali po powrocie kombinezony do utylizacji a maszyna którą lecieli przeszła gruntowne czyszczenie, pranie foteli oraz wietrzenie!

    Czytaj także