Wielki sukces naukowców. Odkryli skalistą super-Ziemię

Super-Ziemia, zdj. ilustracyjne
Super-Ziemia, zdj. ilustracyjne Źródło:Fotolia / dottedyeti
Z najnowszych danych zebranych przez naukowców z Europejskiego Obserwatorium Południowego (ESO) wynika, że mało znana egzoplaneta K2-18b, może być powiększoną wersją Ziemi. Przy okazji eksperci odkryli, że planeta ta może też mieć sąsiadkę.

Zdaniem ekspertów egzoplaneta K2-18b jest prawdopodobnie „super-Ziemią”, zbudowaną z kamienia. Ponadto wspólne badania naukowców z Teksasu, Scarborough i Montrealu wykazały, że K2-18b ma sąsiada. – Okazja do zmierzenia masy i gęstości K2-18b była ekscytująca, ale odkrycie przy tym zupełnie nowej egzoplanety to naprawdę świetny wynik – mówi główny autor badań Ryan Cloutier z Uniwersytetu w Montrealu. Jak mówią eksperci, nowo odkryta egzoplaneta K2-18c może okazać się drugą skalistą super-ziemią, jednak jest mało prawdopodobne, że istnieje na niej życie.

Obie planety krążą wokół K2-18, czerwonego karła oddalonego od nas o około 111 lat świetlnych w kierunku gwiazdozbioru Lwa.

Nowe badanie oparto na danych zebranych przez Europejskie Obserwatorium Południowe, które ma swoją główną siedzibę w Monachium. Inne dane wykorzystane przez naukowców pochodzą z 3,6-metrowego teleskopu ESO w Obserwatorium La Silla w Chile.

Naukowcy chcieli sprawdzić, czy K2-18b jest skalowaną wersją Ziemi, zbudowaną głównie z kamienia, czy też zredukowaną wersją Neptuna, zbudowaną głównie z gazu. Z badań wynika, że jest ona albo skalistą planetą z gazową atmosferą – podobną do Ziemi, albo planetą wodną z grubą warstwą lodu na wierzchu. Z kolei K2-18c jest bliższa swojej gwieździe i prawdopodobnie jest zbyt gorąca do zamieszkania.

Źródło: University of Montreal