Autobusem pod górkę

Autobusem pod górkę

PolskiBus
PolskiBus / Źródło: Newspix.pl / MIchal Fludra
PolskiBus mimo milionów w reklamę nie przetrwał na polskim rynku. Przegrał z lokalnymi przewoźnikami. Teraz chce z nimi walczyć gigant z Niemiec.

Marka PolskiBus znika z Polski. Mimo olbrzymiej rozpoznawalności spółka co roku generowała miliony złotych strat i nigdy nie udało się jej wyjść na prostą. Jak się okazuje, przewozy osobowe to w Polsce bardzo trudny biznes. A miało być zupełnie inaczej. „Oferta PolskiBus.com nie ma konkurencji ani ze strony PKP, ani LOT, ani tym bardziej pozostałości PKS. Polska to idealne miejsce na biznes” – zapowiadał w 2013 r. sir Brian Souter, szkocki właściciel PolskiegoBusa. Życie jednak bardzo szybko zweryfikowało jego słowa. Tylko w 2016 r. strata Souter Holdings Poland, czyli przewoźnika o nazwie PolskiBus.com, przekroczyła 18 mln zł, czyli niemal 14 proc. obrotu rocznego. Była też wyższa niż kapitał własny spółki. Zresztą, odkąd w 2011 r. sir Brian Souter wszedł na polski rynek, nigdy nie udało mu się osiągnąć rentowności. Łączna strata spółki od 2011 do 2016 r. (bez roku 2013, kiedy to firma nie złożyła sprawozdania) sięgnęła niemal 60 mln zł. Dzisiaj Szkot ostatecznie składa broń i oddaje pole niemieckiemu gigantowi – firmie FlixBus, która to u naszych zachodnich sąsiadów posiada aż 93 proc. rynku przewozów autobusowych międzymiastowych! – Tak do końca to nie przejmujemy PolskiegoBusa – mówi w rozmowie z „Wprost” Michał Leman, dyrektor zarządzający FlixBus Polska. – Jest to specyficzna forma franczyzy. Spółka SHP nadal będzie istnieć, jej autobusy nadal będą jeździć, tylko że pod naszą marką. My zajmujemy się sprzedażą biletów, marketingiem, budową siatki połączeń, obsługą pasażerów oraz wsparciem technologicznym, a oni częścią techniczną, czyli właśnie pojazdami, serwisem czy zatrudnianiem kierowców.

Niemiecki gigant

Takich „franczyzobiorców” w całej Europie FlixBus ma ponad 250. Jeździ w 26 krajach i dociera do 1,4 tys. miast. Co ciekawe, Leman zapowiada, że w najbliższym czasie jego firma planuje kooperację z kilkoma innymi podmiotami z naszego kraju. PolskiBus przewiózł od 2011 r. ok. 25 mln pasażerów. Dla porównania FlixBus tylko w 2016 r. przewiózł ich 40 mln. Choć skala biznesu jest dużo większa, w Polsce marka ta jest niemal zupełnie nieznana. Autobusy FlixBus jeździły tylko z kilku miast naszego kraju i to niemal wyłącznie za granicę. Siatka połączeń krajowych niemal nie istnieje. Zasadne jest więc pytanie, jak firma, która nie jest rozpoznawalna na polskim rynku, chce go opanować po tym, jak nie poradził sobie znany dzięki wielu kampaniom reklamowym PolskiBus. – W niektórych miejscach jesteśmy silniejsi od PolskiegoBusa – uważa Leman. – Po pierwsze, mamy bardzo bogatą siatkę połączeń europejskich. Dzięki temu klient będzie mógł podróżować po całym kontynencie. Po drugie, my zamierzamy o wiele silniej współpracować z agentami sprzedającymi nasze bilety. Po trzecie, wprowadzamy lepszą jakość produktu, zapewniając pasażerom większy komfort podróżowania, na przykład przez więcej miejsca na nogi czy bezpłatny dostęp do internetu na całej trasie. No i po czwarte, jesteśmy o wiele silniejsi technologicznie przy sprzedaży biletów czy rozwiązaniach ułatwiających podróżowanie – tłumaczy. FlixBus rzeczywiście inwestuje sporo w infrastrukturę sprzedażową. Na około tysiąca pracowników FlixBusa niemal połowa to informatycy albo programiści. PolskiBus mimo że wprowadzał rewolucję na naszym rynku przewozów, po kilku latach stracił na jakości i osiadł na laurach. Do dziś nie ma aplikacji mobilnej do zamawiania biletów. Zakupy online zostały wprowadzone już niemal przez wszystkich przewoźników, nawet tych lokalnych. A i sama jakość podróży zdecydowanie zmienia się na rynku przewozów. Bo dzisiaj na długich trasach międzymiastowych nawet małe PKS stawiają na nowoczesne pojazdy, z dostępem do wi-fi, łazienką, a nawet czasami z własnymi tabletami.

Lokalni górą

Nic dziwnego, że przy takiej konkurencji PolskiBus przegrywał rywalizację w mniejszych miejscowościach. Pod koniec 2015 r. firma postawiła na ekspansję. Do tej pory obsługiwała wyłącznie największe aglomeracje w Polsce. Później zdecydowała się wejść do polski powiatowej, licząc, że lokalni przewoźnicy oddadzą pole bez walki. I tu się przeliczyła. Bo o ile jeszcze za 2015 r. PolskiBus odnotował stratę na poziomie 3,5 mln zł, o tyle rok później miał jej już ponad 18 mln! Czerwone autobusy zaczęły jeździć z miast, które czasami nie miały nawet 60 tys. mieszkańców. A w takich miejscowościach przywiązanie do lokalnej marki okazało się niezwykle silne. Regionalny PKS miał swój własny dworzec, swoje kasy biletowe, kierowców, u których też można było nabyć bilet. PolskiBus tego nie oferował. A dla starszych osób zakupy w internecie okazały się zbyt dużą barierą. Problemem było też to, że PolskiBus bardzo często jeździł nie z lokalnego dworca, tylko z zupełnie innego, mało znanego wśród pasażerów miejsca. A to nie pomagało w odbieraniu pasażerów konkurencji. Ponadto lokalni przewoźnicy również zaoferowali przewozy dalekobieżne. PKS-em Suwałki można pojechać bezpośrednio do Wrocławia, Krakowa czy Poznania. A niemal każdy miał w swojej siatce połączenia ze stolicą. Dużą konkurencją była też zmodernizowana siatka połączeń PKP. Przykładem niech będzie tutaj trasa Białystok – Warszawa. Gdy koleje remontowały tamtejszą trasę i ruch pociągami był niezwykle ograniczony, to autobusowi przewoźnicy nawet nie ukrywali, że „przeżywają” żniwa. Ich przychody drastycznie spadły, gdy PKP znowu uruchomiła linię. No i najważniejsze – coraz popularniejsze stawały się wspólne przejazdy samochodowe. BlaBlaCar, a później grupy przejazdowe na Facebooku powodowały, że można było pojechać autem od drzwi do drzwi w cenie nawet niższej niż autobusem.

Trudny rynek

PolskiBus to niejedyny przegrany w naszym kraju. Swoich sił próbował tu także luksusowy Lux Express. Niezwykle wygodne autokary, z dużą ilością miejsca na nogi, gniazdkami z prądem, darmowym poczęstunkiem, tabletami, filmami, grami i muzyką miały zawojować Polskę jakością.

Bardzo szybko jednak okazało się, że dla polskiego podróżnika nie liczy się komfort, ale cena. Duża grupa docelowa to ludzie młodzi, bardzo często studenci dojeżdżający do największych miast Polski. Nieco droższe bilety na Lux Express nie przyjęły się, a firma po krótkim epizodzie zrezygnowała z tras krajowych, pozostając w Polsce jedynie na trasach międzynarodowych. To pokazuje, że krajowy rynek przewozów autokarowych jest rynkiem niezwykle trudnym, nieprzewidywalnym i zaskakującym nawet dla największych graczy. Stagecoach Group, czyli światowe imperium sir Briana Soutera, tylko w 2012 r. zanotowało 188 mln funtów zysku. Dla porównania w Polsce był to rok rekordowy dla spółki. Zanotowała najwyższą stratę w historii istnienia na polskim rynku – 20 mln zł. – To bardzo sezonowy i chwiejny rynek. Jeśli nie jesteś monopolistą, to bijesz się o każdą złotówkę z lokalną konkurencją. I nie ważne, jaki oferujesz standard podróży, jeśli ktoś da taniej, to wygra – mówi jeden z prezesów lokalnego PKS. – W mojej firmie ok. 70 proc. przychodów pochodzi z dowożenia dzieci i młodzieży do szkół oraz wynajmu autokarów na wycieczki. Gdybym miał żyć tylko z czysto komercyjnego przewozu osób, to dawno trzeba by nas zamknąć. FlixBus nie zamierza jednak iść drogą lokalnych PKS. Leman przyznał, że w ogóle nie planują dowozu dzieci. – Inni znają się na tym lepiej – tłumaczy.

Przyznaje też, że nie zamierza stawiać na wynajem pojazdów i wożenie wycieczek. – Mamy co prawda dział czarterów, ale nie jest to nasz kluczowy kierunek, skupiamy się na siatce połączeń regularnych zarówno krajowych, jak i międzynarodowych. Co ciekawe, nikt tak naprawdę nie wie i nie policzył, ile cały ogólnopolski tort przewozów jest wart. Takich danych nie posiada ani FlixBus, ani Generalna Inspekcja Transportu Drogowego. Jak więc przedstawia się przyszłość polskiego rynku? – Konsolidacja i współpraca przewoźników to naturalny trend na mocno rozdrobnionym rynku transportu pasażerskiego – uważa Andrzej Soroczyński, prezes zarządu firmy Teroplan, właściciela marek e-podróżnik i SuperPKS. – Na rynku polskim prekursorami są takie firmy jak Arriva czy Mobilis, które już od blisko 10 lat integrują przewoźników autobusowych. Teroplan także od ubiegłego roku oferuje firmom, obsługującym krajowe trasy dalekobieżne, możliwość działania pod jedną marką – SuperPKS. Współpraca i połączenie sił – nowoczesnych technologii oraz wysokiej jakości usług transportowych – to jedyna według nas możliwość skutecznego konkurowania o względy pasażerów – tłumaczy Soroczyński. Na razie jednak polski rynek przewozów międzymiastowych ma ciągle pod górkę. I niewiele wskazuje, że coś się szybko zmieni. g

© Wszelkie prawa zastrzeżone

Okładka tygodnika WPROST: 3/2018
Więcej możesz przeczytać w 3/2018 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 1

Spis treści tygodnika Wprost nr 3/2018 (1819)

  • Nowocześnie, czyli jak? 14 sty 2018, 20:00 To, co wydarzyło się wokół ustaw dotyczących aborcji w ubiegłym tygodniu, było czymś nieprawdopodobnym. Okazało się, że niektóre partie polityczne zamierzają definiować swoją tożsamość właśnie przez stosunek do aborcji i... 3
  • Niedyskrecje parlamentarne 14 sty 2018, 20:00 ŚRODOWISKO ZWIĄZANE Z „GAZETĄ POLSKĄ” OBNOSI SIĘ Z OSTENTACYJNĄ NIECHĘCIĄ DO PREZYDENTA ANDRZEJA DUDY. Podobno z powodu dymisji Antoniego Macierewicza, który stracił stanowisko szefa MON. Na spotkaniu noworocznym głowy państwa z... 6
  • Obraz tygodnia 14 sty 2018, 20:00 68 proc. Polaków jest za tym, by Jerzy Owsiak dostał Nagrodę Nobla (wg sondażu Pollster dla „Super Expressu”) 84 PROC. Polaków uważa, że media nigdy nie powinny faworyzować określonej partii (wg Pew Research Center dla „Gazety... 9
  • Forum im. Jarząbka Wacława 14 sty 2018, 20:00 NA MAPIE POLITYCZNYCH DZIWACTW ZANOTOWAŁAM OSTATNIO POWSTANIE EKOLOGICZNEGO FORUM MŁODZIEŻY. Jego celem jest obrona ministra Szyszki i dyrektora Tomaszewskiego, a przede wszystkim ich instytucji, to znaczy Ministerstwa Środowiska oraz Lasów... 10
  • Smog i kapitalizm 14 sty 2018, 20:00 OBY ŻADNA ŚWIĘTOKRADCZA RĘKA – NO, PRZYNAJMNIEJ ZA MOJEGO ŻYCIA – NIE TARGNĘŁA SIĘ NA KAPITALIZM, wolną przedsiębiorczość i prawo do poszukiwania szczęścia na własną rękę. Jednak ćwierć wieku po transformacji przeciwnicy... 10
  • O elektromobilności z prezydentem 14 sty 2018, 20:00 Elektromobilność w Pałacu Prezydenckim to wydarzenie z cyklu „Technologie przyszłości”. Jego celem będzie szukanie odpowiedzi na pytanie, co należy zrobić, żeby elektromobilność stała się w naszym kraju rzeczywistością, a polskie firmy dołączyły do grona światowych liderów.... 11
  • Szok XXI wieku 14 sty 2018, 20:00 Atak na World Trade Center, dyskusja o małżeństwach jednopłciowych, a nawet popularność „Big Brothera”. 2001 był rokiem zaskakujących wiadomości. 12
  • Platforma IV RP 14 sty 2018, 20:00 „Czy Platforma Obywatelska wygra przyszłość?” – w numerze 10 z 2001 r. „Wprost” pochylał się nad partią „ludzi środka, którzy nie chcą wybierać między uzwiązkowioną lewicą a uzwiązkowioną prawicą”. W styczniu Donald... 13
  • Tajemnice operacji „Rekonstrukcja” 14 sty 2018, 20:00 Zmiany w rządzie niespodziewanie wzmocniły wpływy wicepremiera Jarosława Gowina, osłabiły natomiast skrzydło o. Tadeusza Rydzyka. Nadal karty rozdaje twarde jądro PiS. 14
  • Kim są nowi ministrowie 14 sty 2018, 20:00 Brudziński: pierwszy po prezesie Nowy szef MSWiA od dawna nazywany jest numerem dwa w Prawie i Sprawiedliwości. Już jesienią zeszłego roku było wiadomo, że Joachim Brudziński wejdzie do rządu. Tylko że wtedy miał być to gabinet... 18
  • Dyrygent i skrzypkowie 14 sty 2018, 20:00 GRZEGORZ SADOWSKI, szef działu Biznesi Gospodarka Mateusz Morawiecki ułożył sobie resorty gospodarcze tak, by zajęły się pracą, nie uprawianiem polityki. Nadzór nad spółkami Skarbu Państwa będzie sprawował osobiście. – To jest... 24
  • Kulisy odwołania szefa MON 14 sty 2018, 20:00 Powierzenie Antoniemu Macierewiczowi szefostwa komisji smoleńskiej może ostatecznie pogrążyć byłego ministra obrony. 25
  • Nie będzie partii Macierewicza 14 sty 2018, 20:00 W Polsce nie ma możliwości stworzenia znaczącej formacji na prawo od PiS – uważa prof. Rafał Chwedoruk, politolog. 26
  • Zawiedzione nadzieje… kto zawiódł? 14 sty 2018, 20:00 WALDEMAR SKRZYPCZAK, generał broni Kiedy dwa lata temu ster dowodzenia w MON przejmował Antoni Macierewicz, wielu – w tym i ja – liczyło przede wszystkim na szybkie uruchomienie i zdynamizowanie siermiężnie prowadzonej przez poprzedni... 28
  • Obóz rządzący uniknął spirali śmierci 14 sty 2018, 20:00 – W świecie infozgiełku pozytywna narracja jest niemal równie ważna jak decyzje czy wydarzenia – mówi o swoim projekcie MaBeNa prof. Andrzej Zybertowicz. I apeluje, by Unia otrząsnęła się z liberalno-lewackich utopii. 30
  • Dwa błędy Schetyny 14 sty 2018, 20:00 Wystarczył ten jeden krok, aby duża część dotychczasowej strategii Grzegorza Schetyny legła w gruzach. Szef Platformy karnie wydalił z partii trójkę posłów za to, iż swoimi głosami przyczynili się do upadku (małą różnicą... 33
  • Patriotyzm na co dzień i od święta 14 sty 2018, 20:00 Boję się, żeby wojownicze hałasy nie zabiły w narodzie czułej wrażliwości – mówi prof. Joanna Kurczewska, socjolog i historyk idei z Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk. 35
  • Kocopoły 14 sty 2018, 20:00 Kocopoły to produkty pracy Maszyny Bezpieczeństwa Narracyjnego. Służą do tego, żeby robić wyborcom wodę z mózgu. Maszynie imię nadał nieoceniony prof. Zybertowicz. Ten sam, który za poprzedniego PiS reformował ABW przez wprowadzenie... 39
  • Lokalni patrioci 500+ 14 sty 2018, 20:00 Przeszkolenie bez taryfy ulgowej oraz pieniądze czekają na chętnych do służby w Wojskach Obrony Terytorialnej. 40
  • Nikt nie chciał sądzić Wawrzeckiego 14 sty 2018, 20:00 – Lubiłam pisać o zwykłych ludziach, codziennych zbrodniach – wspomina autorka reportaży sądowych z czasów PRL, Barbara Seidler. 44
  • Dyskretny urok arystokracji 14 sty 2018, 20:00 Zamki, służba i srebrna zastawa? Czasem tak, chociaż dla polskiej arystokracji dobre urodzenie to nie tylko przywileje, ale i obowiązki. Na przykład pomaganie innym. 47
  • Wrobieni w challenge 14 sty 2018, 20:00 W domu wiceprezesa Polskiej Ligi Siatkówki działa prywatna spółka, która rocznie inkasuje setki tysięcy złotych od polskich klubów siatkarskich. Zarejestrowała sobie tam oddział, żeby pobierać unijną dotację. Ale to dopiero początek historii. 50
  • Autobusem pod górkę 14 sty 2018, 20:00 PolskiBus mimo milionów w reklamę nie przetrwał na polskim rynku. Przegrał z lokalnymi przewoźnikami. Teraz chce z nimi walczyć gigant z Niemiec. 56
  • Hossa Bessa 14 sty 2018, 20:00 Fitness klapa W ciągu najbliższych trzech- -czterech miesięcy z Polski całkowicie zniknie sieć klubów Jatomi Fitness. Na koniec ubiegłego roku w 19 polskich miastach działało 35 klubów pod tą marką. Nie tak dawno sieć zamknęła swój... 59
  • Elektromobilna rewolucja ruszyła 14 sty 2018, 20:00 MICHAŁ KURTYKA Kilka tygodni temu rząd, a teraz Sejm przegłosował ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych. To sukces, gdyż jest to jeden z najważniejszych sposobów, które pozwolą przyspieszyć innowacyjność naszej... 60
  • Know How 14 sty 2018, 20:00 Hej, mercedes Mercedes pokazał nową odsłonę swojego systemu informacyjnorozrywkowego, kryjącego się pod nazwą MBUX. Będzie się on składał z dwóch ekranów i zadebiutuje w nowej A klasie. W zależności od wyposażenia ekrany będą... 61
  • Wolno, wolniej, kup nowy 14 sty 2018, 20:00 Afera z Intelem i Apple’em w roli głównej pokazuje, że konsumenci coraz częściej sprowadzani są do roli maszynek, które mają tylko kupić. Najlepiej jak najczęściej. 62
  • Zarządzanie strachem 14 sty 2018, 20:00 Straszenie stało się głównym narzędziem polityki w Europie. Dlatego krótkie chwile wytchnienia w przepychance o to, kto kogo, przyjmowane są z taką ulgą. 64
  • Sieć na cenzurowanym 14 sty 2018, 20:00 W Europie zaczęła się właśnie krucjata przeciwko dezinformacji w internecie. Niestety może się ona skończyć ograniczeniem wolności słowa. 68
  • Wirtuoz niepodległości 14 sty 2018, 20:00 Ignacy Paderewski był światową gwiazdą, za którą szalały tłumy. Być może dlatego robił dla polskiej niepodległości tyle samo, a może i więcej niż marszałek Piłsudski. 72
  • Na zdrowie 14 sty 2018, 20:00 Kobiece serce Kobiety dwukrotnie częściej niż mężczyźni umierają w ciągu 12 miesięcy po ostrym zawale serca – wykazały badania specjalistów z Uniwersytetu w Leedes (Wielka Brytania) i Instytutu Karolinska (Szwecja). Zdaniem autorów... 76
  • Nie zawsze trzeba stać w kolejce 14 sty 2018, 20:00 Polacy chętnie leczą się sami, szczególnie wtedy, gdy doskwiera im przeziębienie. Wsparci dobrą radą farmaceuty jesteśmy w stanie dobrać odpowiedni lek, który postawi nas na nogi. 77
  • Ale to już było 14 sty 2018, 20:00 W Polsce początki w muzyce są trudniejsze niż gdziekolwiek indziej. Wszyscy chcą mieć nową muzykę, ale nikt nie chce się nią zajmować. Debiutantów z roku na rok poznajemy coraz mniej, za to w radiu i w telewizji dusimy się w tym samym sosie powtarzanych od dekad przebojów. A... 78
  • Sztuka cenniejsza niż złoto 14 sty 2018, 20:00 Rok 2017 był najlepszym sezonem w historii polskiego rynku sztuki. Ale wystrzał korków od szampana zagłuszył istniejące problemy. 82
  • Bóg, horror, obczyzna 14 sty 2018, 20:00 Na kolejny sezon „Gry o tron” przyjdzie nam poczekać do 2019 r. Jak przeżyć 2018 i skrócić sobie katusze oczekiwania? Oglądając „Templariuszy”, którzy nabierają tempa z odcinka na odcinek. 86
  • Rozmiar ma znaczenie 14 sty 2018, 20:00 Paul z „Pomniejszenia” ma 12 cm wzrostu, ale kaliber jego problemów jest znacznie większy. Jak to u bohaterów Payne’a bywa. 90
  • Wydarzenie 14 sty 2018, 20:00 Kalejdoskop nerwic To jeden z tych filmów, których oglądanie jest przyjemnością, choć w trakcie seansu śmiech zamiera w gardle. W debiutanckim „Ataku paniki” Paweł Maślona portretuje kilkunastu bohaterów. Dzielą ich: wiek, pozycja... 91
  • Film 14 sty 2018, 20:00 Pępek świata absurdu Oparta na prawdziwej historii „Viktoria” nie jest filmem dla każdego. W portrecie trzech pokoleń kobiet Bułgarka Maya Vitkova nie kokietuje widza. Tworzy opowieść dojmującą, oschłą, powolną. Ale udaje jej się... 92
  • Muzyka 14 sty 2018, 20:00 PŁY TA Nasza zima dobra KIEDY DWA LATA TEMU, ZARAZ PO POJAWIENIU SIĘ NA NASZEJ SCENIE, zapytano ją, dlaczego jeszcze nie wydała płyty, z bezczelną szczerością odpowiadała: „Bo trzeba ją wypełnić dobrymi nagraniami”. Stało się,... 93
  • Książka 14 sty 2018, 20:00 POWIEŚĆ Być innym OD CZASU SUKCESÓW KSIĄŻEK O FRANCUSKIM MIKOŁAJKU I AN- GIELSKIM ADRIANIE MOLE’U na wpół żartobliwe opisywanie świata z punktu widzenia bystrego dziecka stało się pomysłem dość często wykorzystywanym przez... 94
  • Kalejdoskop 14 sty 2018, 20:00 Gra w oko Co łączy Europę Wschodnią i Amerykę Południową? Na pierwszy rzut oka nic. Po głębszym namyśle konstatujemy, że przecież dyktatury (u nas komunistyczne, tam – prawicowe lub wojskowe), że Gombrowicz. Dlatego w tytule tej... 95
  • Kulturalna trzynastka 14 sty 2018, 20:00 Małgorzata Kożuchowska JAKO HANKA MOSTOWIAK ZGINĘŁA PRZYWALONA PUDŁAMI, JAKO AKTORKA WCIĄŻ ZACHWYCA URODĄ I TALENTEM 1. Najbardziej znienawidzona lektura? Nudny, zły scenariusz filmowy. 2. Którym bohaterem z literatury chciałabyś być... 96
  • Mysia wieża 14 sty 2018, 20:00 MICHAŁ WITKOWSKI Czy Pałac Kultury i Nauki powinien zostać zburzony? Obawiam się, że w tej kwestii raczej nigdy nie osiągniemy jednomyślności. Jest tyle za i tyle przeciw! Za zburzeniem przemawia fakt, że nie każda tradycja dobra i nie... 97
  • O Persach i Teutonach 14 sty 2018, 20:00 Pociąg TGV z Paryża do Brukseli przemieszcza się w styczniowym zmierzchu niemal bezszelestnie, ale i tak się w końcu spóźni. Utknie w Lille, gdzie część pasażerów będzie się przesiadać na Eurostar do Londynu. O ile pociąg do... 98

ZKDP - Nakład kontrolowany