Ale to już było

Ale to już było

Ale to już było
Ale to już było
W Polsce początki w muzyce są trudniejsze niż gdziekolwiek indziej. Wszyscy chcą mieć nową muzykę, ale nikt nie chce się nią zajmować. Debiutantów z roku na rok poznajemy coraz mniej, za to w radiu i w telewizji dusimy się w tym samym sosie powtarzanych od dekad przebojów. A będzie tylko gorzej.

W świetnych dla polskiej muzyki latach 90. na rynek wchodziło na stałe nawet 12-15 nowych artystów rocznie. Na stałe oznacza, że już w pierwszym roku działalności wykonawca stawał się rozpoznawalny. Bardzo dużo spośród artystów, którzy wtedy zaistnieli, do dziś sprawuje na polskich scenach – w różnych stylistykach – rząd dusz. I tak: Edyta Górniak, Kayah, Myslovitz, Acid Drinkers, Varius Manx i zaczynająca w nim Anita Lipnicka do dziś spokojnie zapełniają biletowane sale. Niektórzy – jak zespół Hey – zdążyli już nawet swe kariery zakończyć lub przynajmniej zawiesić. Oprócz gwiazd mieliśmy też gwiazdki jednego, góra trzech sezonów – Patrycję Kosiarkiewicz, Liroya, Blenders czy Just 5. Pojawianie się kogoś nowego było czymś naturalnym, a media i słuchacze przyjmowali go, przynajmniej na początku, z życzliwym zainteresowaniem. Doskonale wiodło się też niszom, by przypomnieć tylko, że to wtedy debiutował legendarny Kaliber 44.

Podsiadło wiosny nie czyni

Jedyną artystką, która dwie dekady temu zaistniała dzięki talent show, była Justyna Steczkowka, a jej wykonanie „Boskiego Buenos” na oczach Kory to dziś już historia polskiej muzyki rozrywkowej. W pierwszej dekadzie nowego milenium debiutantów wyhodowanych przez ten format telewizyjny mieliśmy już na pęczki. Część z nich przepadła – nie do końca wiadomo, co dalej z karierami Ali Janosz i Eweliny Flinty. Ale z kolei Ania Dąbrowska, Monika Brodka, Sylwia Grzeszczak, Tomek Makowiecki czy Szymon Wydra z mniejszym lub większym powodzeniem nagrywają i prezentują swe umiejętności na żywo. Wywołane przez rywalizację telewizyjną emocje przełożyły się na chęć zakupu płyty lub biletu na koncert. „Idol”, a potem „X Factor” tak mocno rozpalały wyobraźnię, że pojawiły się nawet głosy, iż duża część laureatów tych audycji nie jest przygotowana do stawienia czoła twardym wymogom show-biznesu. Jak się miało okazać na przykładzie Gienka Loski – zwycięzcy „X Factor” z 2011 r. – obawy te nie były na wyrost. Ostatnia dekada to okres, gdy udany debiut fonograficzny to rzadkość. Oczywiście zdarza się, ale od 2010 r. mamy mniej nowych artystów, niż mieliśmy w jednym roku lat 90. Najznamienitszy przykład udanego debiutu z ostatnich lat to oczywiście Dawid Podsiadło, który jest największą gwiazdą na polskiej scenie rozrywkowej, a przy okazji kimś, kto w zaledwie cztery lata po debiucie wypełniał hale wielkości warszawskiego Torwaru. Podsiadło to wyjątek i rodzynek – taki talent obdarzony charyzmą i niezwykłym głosem trafia się na naszej scenie niezmiernie rzadko. W ubiegłym roku udało się Darii Zawiałow, która zadebiutowała albumem „A kysz!”, ale była to premiera okupiona długimi latami wyrzeczeń i przygotowań. – Niektórzy przygotowują się do tego zaledwie kilka miesięcy, mnie zajęło to kilka lat – mówi nam wokalistka.

– Wraz z Michałem Kushem (przyjacielem i producentem) pracowaliśmy nad „A kysz!” ponad trzy lata, ale jeszcze wcześniej długo docieraliśmy się muzycznie, aby móc w ogóle stworzyć coś, co będzie nasze na sto procent. Musiałam też dojrzeć do tego debiutu jako kobieta i z perspektywy czasu cieszę się, że mój debiutancki album zobaczył światło dzienne właśnie teraz – kiedy już nie jestem dziewczynką. Daria nawiązuje tu do czasów, kiedy próbowała zaistnieć dzięki talent show (pierwszym było jeszcze „Od przedszkola do Opola”), a także kiedy bardzo długo uczyła się zawodu, śpiewając chórki u Maryli Rodowicz. Przygotowanie się do zaistnienia na rynku nie trwało więc trzy miesiące, jak niegdyś w przypadku Hey, ale co najmniej trzy lata. Potwierdza to wydawca płyty. – Praca nad nowym artystą i jego sukcesem jest procesem długotrwałym i przede wszystkim bardzo kosztownym, angażującym duże środki finansowe oraz pracę sporego zespołu w długiej perspektywie czasowej – mówi Maciej Kutak, dyrektor zarządzający w Sony Music Poland. – Najlepszym przykładem jest właśnie Daria Zawiałow, z którą kontrakt podpisaliśmy w 2014 r., a album wydaliśmy dopiero w roku 2017 i ciągle bardzo intensywnie pracujemy nad jej sukcesem. Daria była wprawdzie uczestniczką„X Factor”, ale zdecydowaliśmy się na dłuższą pracę, a nie wydanie albumu, kiedy jeszcze była rozpoznawalna po programie TVN. Kutak uważa, że to jedyna możliwa droga. – Taki model pracy nad debiutami przyjęliśmy, bo chcemy, aby repertuar był naprawdę dobry. Tak samo pracujemy z innymi debiutantami, o których rynek dopiero usłyszy, a którzy nie brali udziału w tego typu programach. Ostatnio podpisaliśmy kontrakty z dwiema młodymi i bardzo obiecującymi artystkami. Są to Asia Komorowska oraz Ptakova.

Platynowe beztalencie

Droga przez talent show nie jest oczywiście warunkiem sine qua non zaistnienia na scenie muzycznej. Najbardziej znamiennym tego przykładem jest trzeci obok Zawiałow i Podsiadły debiutant z sukcesem komercyjnym na koncie, czyli Kortez. Można nawet powiedzieć, że w jego przypadku wszystko potoczyło się zupełnie inaczej – do „Must Be the Music” nie został dopuszczony, a profesjonalne jury zasugerowało mu, że jest beztalenciem. Na Łukasza Federkiewicza (prawdziwe imię i nazwisko Korteza) zwrócił uwagę menedżer Paweł Jóźwicki. Jak sam potem mówił, nie wierzył, że to będzie sukces komercyjny, raczej celował w jedną z nisz. Pojawienie się w radiowej Trójce sprawiło, że w ciągu kilku miesięcy z nikomu nieznanego wokalisty Kortez został gwiazdą, która sprzedaje rocznie ponad 80 biletowanych koncertów, a obydwie jego płyty pokryły się platyną. Co więcej, przed ostatnią gwiazdką zainteresowanie albumem „Mój dom” było tak ogromne, że artysta przepraszał na swym oficjalnym koncie za to, że w związku z klęską urodzaju w niektórych sklepach zabrakło egzemplarzy. Sukces Korteza paradoksalnie obnaża jednak największą bolączkę debiutantów. Jeśli chcą zaistnieć, muszą pojawić się w mediach, a sama próba zaprezentowania swojej twórczości tylko przez internet i media społecznościowe – w przeciwieństwie do np. rynku brytyjskiego – skazana jest na porażkę.

Choć gwiazdy nie ukrywają, że internet może machinę promocyjną wesprzeć. Natalia Nykiel, którą poznaliśmy dzięki „The Voice of Poland”, wspominała, że rozgłośnie komercyjne nie chciały grać jej nagrań. – Kiedy jednak dałam znak, że teledysk „Bądź duży” został obejrzany na YouTubie ponad 2 mln razy, zaczęło mnie prezentować m.in. RMF FM – wspomina Natalia. Dzięki temu przełomowi Natalia zaliczana jest już do czołówki polskiej sceny rozrywkowej. Wsparcia ze strony mediów potrzebował też laureat drugiej nagrody z „X Factora” z 2011 r., czyli Michał Szpak, który postawił wszystko na jedną kartę, startując w eliminacjach Eurowizji. O tym, jak bardzo mu się udało, wiemy dziś wszyscy. Wcześniej jednak jego twórczość, trochę za sprawą wizerunku budzącego – nie wiedzieć czemu – kontrowersje, była przez wiele mediów pomijana. W niszach radzi sobie jeszcze hip- -hop, w którym – za sprawą obiegu w niezależnych, tematycznych portalach (znane skądinąd hasło „trzeba tworzyć własne media” hiphopowcy zastosowali zaskakująco skutecznie) – pojawiło się kilku rozpoznawalnych artystów. Niektórzy z nich – jak Kękę, Taco Hemingway (ten miał nawet numer jeden w radiowej Trójce) czy Quebonafide – trafiali na szczyty listy najlepiej sprzedawanych płyt. Jednak co by nie mówić: pięciu debiutantów, którzy zaistnieli w mainstreamie, to jak na całą dekadę bardzo mało.

Mamoń wiecznie żywy

Pytany o promocję debiutantów, szef i właściciel wytwórni Antena Krzyku Arek Marczyński mówi: „To orka na ugorze”. Antena jako jedna z nielicznych polskich firm w ogromnej części swój katalog opiera właśnie na debiutantach. Części z nich, jak np. zespołowi Hańba!, udało się odegrać sporą rolę na polskim rynku muzycznym. Nie była to prosta droga. – W 2017 r. okazało się, że zespół jest zbyt mało znany członkom Akademii Fonograficznej – ironizuje Marczyński, który nawiązuje do tego, że udane występy na europejskich i polskich festiwalach i zainteresowanie mediów z całego świata to za mało, by zespół uhonorować choćby nominacją do Fryderyków. Marczyński mówi też, że łatwiej nowymi wykonawcami, takimi jak np. Bastard Disco albo Stay Nowhere, zainteresować rozgłośnie radiowe z Niemiec czy Francji niż z Polski. To ogromna bariera dla każdego artysty w Polsce – bez względu na to, w jakiej stylistyce się porusza. Większość rozgłośni radiowych tłumaczy się, że o prezentowaniu kompozycji na ich antenie decydują badania słuchalności. Ich mechanizm jest tajemnicą przedsiębiorstw, ale wiemy, że polega on na podejmowaniu przez słuchacza prostych wyborów: podoba mi się lub nie. A zgodnie z teorią inżyniera Mamonia z „Rejsu” („Proszę pana, ja jestem umysł ścisły. Mnie się podobają melodie, które już raz słyszałem”) nowi szans nie mają. Szefowie stacji radiowych nieoficjalnie mówią, że Polacy to naród, który nie lubi poznawać, a radio to medium, które ma sprawiać przyjemność. Stąd droga na antenę może być tak długa, jak w przypadku nagrania „Bądź duży” Natalii Nykiel. Problemem dla debiutantów staje się w Polsce też to, że ich naturalne środowisko, czyli programy typu talent show, okupują artyści, którzy… płyty już nagrali. Tak jak Szpak wykorzystał Eurowizję, tak i oni póbują zaistnieć, by móc sprzedać kilka koncertów i choć kilkaset płyt więcej. W niektórych przypadkach, jak np. grającej instrumentalnego i raczej trudnego rocka formacji Besides, zakończyło się to sukcesem – czyli zwycięstwem w „Must Be the Music” i frekwencją podczas trasy koncertowej.

Co ciekawe, większe zainteresowanie zespół znajduje teraz za granicą, mimo że tam ich występów na antenie Polsatu nikt nie miał szansy zobaczyć. – Jeszcze kilka lat temu, kiedy formaty muzycznych talent show były w Polsce niezwykle popularne, proces promowania debiutantów odbywał się szybciej – opowiada Maciej Kutak. – Dzięki wysokiej oglądalności np. „X Factor” finaliści programu byli już wypromowani, a w niektórych przypadkach zyskiwali wręcz status objawień dzięki talentowi połączonemu z niezwykłą osobowością. W takiej sytuacji pozostawała praca nad dobrymi singlami i albumem, a potem jego promocją, cały proces zaś trwał krócej, gdyż kwestia wypromowania samego artysty, jego osobowości scenicznej w znaczącej mierze była realizowana w telewizji. Na innych rynkach, szczególnie na Węgrzech i w Bułgarii, te programy nadal są bardzo popularne i stają się dobrym narzędziem promocyjnym w procesie pracy nad debiutantami. W Polsce wygląda na to, że powrócić trzeba do długiej i żmudnej pracy u podstaw. Za wzorcowy przykład poprowadzenia artysty od debiutu po ogromny sukces podaje się karierę Myslovitz. Wydana w 1995 r. płyta „Myslovitz”, podobnie jak opublikowany rok później materiał „Sun Machine”, spotkały się z życzliwym przyjęciem tylko u wąskiej grupy osób zainteresowanych gitarową modą. Dwie następne płyty: „Z rozmyślań przy śniadaniu” oraz „Miłość w czasach popkultury” wyniosły artystów w inną galaktykę, dając wytwórni pieniądze, rozgłośniom nagrania, którymi mogą nas katować do dziś, a ich wykonawcom dożywotnią przepustkę do grania koncertów, gdzie tylko sobie zażyczą. Bez wpuszczenia nowych artystów polski rynek będzie wciąż miał twarz Kombii, De Mono i Perfectu. Przy całym szacunku dla ich dokonań i umiejętności, odtwarzanie tylko tych nagrań jest dla branży podcinaniem gałęzi, na której zainteresowani sami siedzą. Telewizyjny widz mający do wyboru: obejrzeć znowu te same śpiewające twarze czy zobaczyć nowy, ciekawy serial, dokona oczywistego wyboru. Czy to oznacza, że ktoś z medialnych decydentów sięgnie w tym roku choćby po nowe nagranie Poli Rise oraz Rosalie, dwóch niezwykle obiecujących debiutantek? Śmiem wątpić. g

© Wszelkie prawa zastrzeżone

Okładka tygodnika WPROST: 3/2018
Więcej możesz przeczytać w 3/2018 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 3/2018 (1819)

  • Nowocześnie, czyli jak? 14 sty 2018, 20:00 To, co wydarzyło się wokół ustaw dotyczących aborcji w ubiegłym tygodniu, było czymś nieprawdopodobnym. Okazało się, że niektóre partie polityczne zamierzają definiować swoją tożsamość właśnie przez stosunek do aborcji i... 3
  • Niedyskrecje parlamentarne 14 sty 2018, 20:00 ŚRODOWISKO ZWIĄZANE Z „GAZETĄ POLSKĄ” OBNOSI SIĘ Z OSTENTACYJNĄ NIECHĘCIĄ DO PREZYDENTA ANDRZEJA DUDY. Podobno z powodu dymisji Antoniego Macierewicza, który stracił stanowisko szefa MON. Na spotkaniu noworocznym głowy państwa z... 6
  • Obraz tygodnia 14 sty 2018, 20:00 68 proc. Polaków jest za tym, by Jerzy Owsiak dostał Nagrodę Nobla (wg sondażu Pollster dla „Super Expressu”) 84 PROC. Polaków uważa, że media nigdy nie powinny faworyzować określonej partii (wg Pew Research Center dla „Gazety... 9
  • Forum im. Jarząbka Wacława 14 sty 2018, 20:00 NA MAPIE POLITYCZNYCH DZIWACTW ZANOTOWAŁAM OSTATNIO POWSTANIE EKOLOGICZNEGO FORUM MŁODZIEŻY. Jego celem jest obrona ministra Szyszki i dyrektora Tomaszewskiego, a przede wszystkim ich instytucji, to znaczy Ministerstwa Środowiska oraz Lasów... 10
  • Smog i kapitalizm 14 sty 2018, 20:00 OBY ŻADNA ŚWIĘTOKRADCZA RĘKA – NO, PRZYNAJMNIEJ ZA MOJEGO ŻYCIA – NIE TARGNĘŁA SIĘ NA KAPITALIZM, wolną przedsiębiorczość i prawo do poszukiwania szczęścia na własną rękę. Jednak ćwierć wieku po transformacji przeciwnicy... 10
  • O elektromobilności z prezydentem 14 sty 2018, 20:00 Elektromobilność w Pałacu Prezydenckim to wydarzenie z cyklu „Technologie przyszłości”. Jego celem będzie szukanie odpowiedzi na pytanie, co należy zrobić, żeby elektromobilność stała się w naszym kraju rzeczywistością, a polskie firmy dołączyły do grona światowych liderów.... 11
  • Szok XXI wieku 14 sty 2018, 20:00 Atak na World Trade Center, dyskusja o małżeństwach jednopłciowych, a nawet popularność „Big Brothera”. 2001 był rokiem zaskakujących wiadomości. 12
  • Platforma IV RP 14 sty 2018, 20:00 „Czy Platforma Obywatelska wygra przyszłość?” – w numerze 10 z 2001 r. „Wprost” pochylał się nad partią „ludzi środka, którzy nie chcą wybierać między uzwiązkowioną lewicą a uzwiązkowioną prawicą”. W styczniu Donald... 13
  • Tajemnice operacji „Rekonstrukcja” 14 sty 2018, 20:00 Zmiany w rządzie niespodziewanie wzmocniły wpływy wicepremiera Jarosława Gowina, osłabiły natomiast skrzydło o. Tadeusza Rydzyka. Nadal karty rozdaje twarde jądro PiS. 14
  • Kim są nowi ministrowie 14 sty 2018, 20:00 Brudziński: pierwszy po prezesie Nowy szef MSWiA od dawna nazywany jest numerem dwa w Prawie i Sprawiedliwości. Już jesienią zeszłego roku było wiadomo, że Joachim Brudziński wejdzie do rządu. Tylko że wtedy miał być to gabinet... 18
  • Dyrygent i skrzypkowie 14 sty 2018, 20:00 GRZEGORZ SADOWSKI, szef działu Biznesi Gospodarka Mateusz Morawiecki ułożył sobie resorty gospodarcze tak, by zajęły się pracą, nie uprawianiem polityki. Nadzór nad spółkami Skarbu Państwa będzie sprawował osobiście. – To jest... 24
  • Kulisy odwołania szefa MON 14 sty 2018, 20:00 Powierzenie Antoniemu Macierewiczowi szefostwa komisji smoleńskiej może ostatecznie pogrążyć byłego ministra obrony. 25
  • Nie będzie partii Macierewicza 14 sty 2018, 20:00 W Polsce nie ma możliwości stworzenia znaczącej formacji na prawo od PiS – uważa prof. Rafał Chwedoruk, politolog. 26
  • Zawiedzione nadzieje… kto zawiódł? 14 sty 2018, 20:00 WALDEMAR SKRZYPCZAK, generał broni Kiedy dwa lata temu ster dowodzenia w MON przejmował Antoni Macierewicz, wielu – w tym i ja – liczyło przede wszystkim na szybkie uruchomienie i zdynamizowanie siermiężnie prowadzonej przez poprzedni... 28
  • Obóz rządzący uniknął spirali śmierci 14 sty 2018, 20:00 – W świecie infozgiełku pozytywna narracja jest niemal równie ważna jak decyzje czy wydarzenia – mówi o swoim projekcie MaBeNa prof. Andrzej Zybertowicz. I apeluje, by Unia otrząsnęła się z liberalno-lewackich utopii. 30
  • Dwa błędy Schetyny 14 sty 2018, 20:00 Wystarczył ten jeden krok, aby duża część dotychczasowej strategii Grzegorza Schetyny legła w gruzach. Szef Platformy karnie wydalił z partii trójkę posłów za to, iż swoimi głosami przyczynili się do upadku (małą różnicą... 33
  • Patriotyzm na co dzień i od święta 14 sty 2018, 20:00 Boję się, żeby wojownicze hałasy nie zabiły w narodzie czułej wrażliwości – mówi prof. Joanna Kurczewska, socjolog i historyk idei z Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk. 35
  • Kocopoły 14 sty 2018, 20:00 Kocopoły to produkty pracy Maszyny Bezpieczeństwa Narracyjnego. Służą do tego, żeby robić wyborcom wodę z mózgu. Maszynie imię nadał nieoceniony prof. Zybertowicz. Ten sam, który za poprzedniego PiS reformował ABW przez wprowadzenie... 39
  • Lokalni patrioci 500+ 14 sty 2018, 20:00 Przeszkolenie bez taryfy ulgowej oraz pieniądze czekają na chętnych do służby w Wojskach Obrony Terytorialnej. 40
  • Nikt nie chciał sądzić Wawrzeckiego 14 sty 2018, 20:00 – Lubiłam pisać o zwykłych ludziach, codziennych zbrodniach – wspomina autorka reportaży sądowych z czasów PRL, Barbara Seidler. 44
  • Dyskretny urok arystokracji 14 sty 2018, 20:00 Zamki, służba i srebrna zastawa? Czasem tak, chociaż dla polskiej arystokracji dobre urodzenie to nie tylko przywileje, ale i obowiązki. Na przykład pomaganie innym. 47
  • Wrobieni w challenge 14 sty 2018, 20:00 W domu wiceprezesa Polskiej Ligi Siatkówki działa prywatna spółka, która rocznie inkasuje setki tysięcy złotych od polskich klubów siatkarskich. Zarejestrowała sobie tam oddział, żeby pobierać unijną dotację. Ale to dopiero początek historii. 50
  • Autobusem pod górkę 14 sty 2018, 20:00 PolskiBus mimo milionów w reklamę nie przetrwał na polskim rynku. Przegrał z lokalnymi przewoźnikami. Teraz chce z nimi walczyć gigant z Niemiec. 56
  • Hossa Bessa 14 sty 2018, 20:00 Fitness klapa W ciągu najbliższych trzech- -czterech miesięcy z Polski całkowicie zniknie sieć klubów Jatomi Fitness. Na koniec ubiegłego roku w 19 polskich miastach działało 35 klubów pod tą marką. Nie tak dawno sieć zamknęła swój... 59
  • Elektromobilna rewolucja ruszyła 14 sty 2018, 20:00 MICHAŁ KURTYKA Kilka tygodni temu rząd, a teraz Sejm przegłosował ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych. To sukces, gdyż jest to jeden z najważniejszych sposobów, które pozwolą przyspieszyć innowacyjność naszej... 60
  • Know How 14 sty 2018, 20:00 Hej, mercedes Mercedes pokazał nową odsłonę swojego systemu informacyjnorozrywkowego, kryjącego się pod nazwą MBUX. Będzie się on składał z dwóch ekranów i zadebiutuje w nowej A klasie. W zależności od wyposażenia ekrany będą... 61
  • Wolno, wolniej, kup nowy 14 sty 2018, 20:00 Afera z Intelem i Apple’em w roli głównej pokazuje, że konsumenci coraz częściej sprowadzani są do roli maszynek, które mają tylko kupić. Najlepiej jak najczęściej. 62
  • Zarządzanie strachem 14 sty 2018, 20:00 Straszenie stało się głównym narzędziem polityki w Europie. Dlatego krótkie chwile wytchnienia w przepychance o to, kto kogo, przyjmowane są z taką ulgą. 64
  • Sieć na cenzurowanym 14 sty 2018, 20:00 W Europie zaczęła się właśnie krucjata przeciwko dezinformacji w internecie. Niestety może się ona skończyć ograniczeniem wolności słowa. 68
  • Wirtuoz niepodległości 14 sty 2018, 20:00 Ignacy Paderewski był światową gwiazdą, za którą szalały tłumy. Być może dlatego robił dla polskiej niepodległości tyle samo, a może i więcej niż marszałek Piłsudski. 72
  • Na zdrowie 14 sty 2018, 20:00 Kobiece serce Kobiety dwukrotnie częściej niż mężczyźni umierają w ciągu 12 miesięcy po ostrym zawale serca – wykazały badania specjalistów z Uniwersytetu w Leedes (Wielka Brytania) i Instytutu Karolinska (Szwecja). Zdaniem autorów... 76
  • Nie zawsze trzeba stać w kolejce 14 sty 2018, 20:00 Polacy chętnie leczą się sami, szczególnie wtedy, gdy doskwiera im przeziębienie. Wsparci dobrą radą farmaceuty jesteśmy w stanie dobrać odpowiedni lek, który postawi nas na nogi. 77
  • Ale to już było 14 sty 2018, 20:00 W Polsce początki w muzyce są trudniejsze niż gdziekolwiek indziej. Wszyscy chcą mieć nową muzykę, ale nikt nie chce się nią zajmować. Debiutantów z roku na rok poznajemy coraz mniej, za to w radiu i w telewizji dusimy się w tym samym sosie powtarzanych od dekad przebojów. A... 78
  • Sztuka cenniejsza niż złoto 14 sty 2018, 20:00 Rok 2017 był najlepszym sezonem w historii polskiego rynku sztuki. Ale wystrzał korków od szampana zagłuszył istniejące problemy. 82
  • Bóg, horror, obczyzna 14 sty 2018, 20:00 Na kolejny sezon „Gry o tron” przyjdzie nam poczekać do 2019 r. Jak przeżyć 2018 i skrócić sobie katusze oczekiwania? Oglądając „Templariuszy”, którzy nabierają tempa z odcinka na odcinek. 86
  • Rozmiar ma znaczenie 14 sty 2018, 20:00 Paul z „Pomniejszenia” ma 12 cm wzrostu, ale kaliber jego problemów jest znacznie większy. Jak to u bohaterów Payne’a bywa. 90
  • Wydarzenie 14 sty 2018, 20:00 Kalejdoskop nerwic To jeden z tych filmów, których oglądanie jest przyjemnością, choć w trakcie seansu śmiech zamiera w gardle. W debiutanckim „Ataku paniki” Paweł Maślona portretuje kilkunastu bohaterów. Dzielą ich: wiek, pozycja... 91
  • Film 14 sty 2018, 20:00 Pępek świata absurdu Oparta na prawdziwej historii „Viktoria” nie jest filmem dla każdego. W portrecie trzech pokoleń kobiet Bułgarka Maya Vitkova nie kokietuje widza. Tworzy opowieść dojmującą, oschłą, powolną. Ale udaje jej się... 92
  • Muzyka 14 sty 2018, 20:00 PŁY TA Nasza zima dobra KIEDY DWA LATA TEMU, ZARAZ PO POJAWIENIU SIĘ NA NASZEJ SCENIE, zapytano ją, dlaczego jeszcze nie wydała płyty, z bezczelną szczerością odpowiadała: „Bo trzeba ją wypełnić dobrymi nagraniami”. Stało się,... 93
  • Książka 14 sty 2018, 20:00 POWIEŚĆ Być innym OD CZASU SUKCESÓW KSIĄŻEK O FRANCUSKIM MIKOŁAJKU I AN- GIELSKIM ADRIANIE MOLE’U na wpół żartobliwe opisywanie świata z punktu widzenia bystrego dziecka stało się pomysłem dość często wykorzystywanym przez... 94
  • Kalejdoskop 14 sty 2018, 20:00 Gra w oko Co łączy Europę Wschodnią i Amerykę Południową? Na pierwszy rzut oka nic. Po głębszym namyśle konstatujemy, że przecież dyktatury (u nas komunistyczne, tam – prawicowe lub wojskowe), że Gombrowicz. Dlatego w tytule tej... 95
  • Kulturalna trzynastka 14 sty 2018, 20:00 Małgorzata Kożuchowska JAKO HANKA MOSTOWIAK ZGINĘŁA PRZYWALONA PUDŁAMI, JAKO AKTORKA WCIĄŻ ZACHWYCA URODĄ I TALENTEM 1. Najbardziej znienawidzona lektura? Nudny, zły scenariusz filmowy. 2. Którym bohaterem z literatury chciałabyś być... 96
  • Mysia wieża 14 sty 2018, 20:00 MICHAŁ WITKOWSKI Czy Pałac Kultury i Nauki powinien zostać zburzony? Obawiam się, że w tej kwestii raczej nigdy nie osiągniemy jednomyślności. Jest tyle za i tyle przeciw! Za zburzeniem przemawia fakt, że nie każda tradycja dobra i nie... 97
  • O Persach i Teutonach 14 sty 2018, 20:00 Pociąg TGV z Paryża do Brukseli przemieszcza się w styczniowym zmierzchu niemal bezszelestnie, ale i tak się w końcu spóźni. Utknie w Lille, gdzie część pasażerów będzie się przesiadać na Eurostar do Londynu. O ile pociąg do... 98

ZKDP - Nakład kontrolowany