Jak wykorzystać sztuczną inteligencję do budowania przewagi konkurencyjnej?
Sztuczna inteligencja w biznesie to możliwość wydobywania z danych wartości biznesowej. W oparciu o zaawansowane algorytmy statystyczne w czasie rzeczywistym są analizowane miliony istotnych dla każdego przedsiębiorstwa informacji. Dzięki temu jest możliwe podejmowanie lepszych decyzji biznesowych – w oparciu o fakty, a nie przeczucie. Co więcej, decyzje te mogą być podejmowane automatycznie przez system i tym samym wspierać pracę ludzi. Wprowadzenie do firmy zaawansowanej analityki nie wiąże się z dużymi inwestycjami. Dzięki rozwojowi technologii SI leży w zasięgu każdego przedsiębiorstwa.
Brzmi to bardzo atrakcyjnie, jednak wciąż wiele firm nie korzysta z tego typu rozwiązań. Dlaczego wprowadzenie SI do modelu biznesowego wydaje się trudne?
Wyzwaniem dla biznesu jest nie tyle zastosowanie technologii, ile zmiana mentalności. Idea wykorzystania sztucznej inteligencji w biznesie opiera się na odchodzeniu od ręcznego sterowania i polegania wyłącznie na wiedzy ekspertów na rzecz automatycznego podejmowania decyzji przez system informatyczny, w oparciu o dane i statystykę. Powierzenie swojego biznesu, choćby w części, „bezdusznej” maszynie wymaga mentalnej zmiany i swego rodzaju odwagi. SI działa crossdepartamentowo, co wymaga przekonania do tej koncepcji osób z różnych działów. System, aby mógł działać efektywnie, musi być wprowadzony w całym przedsiębiorstwie.
Na co dzień spotykam się z klientami, którzy, choć czują, że gromadzone przez ich firmy dane mają ogromny potencjał biznesowy, postrzegają tego typu rozwiązania jako rewolucję. Tymczasem SI to nie rewolucja, ale ewolucja, która szybko dostarczy konkretną, mierzalną wartość biznesową.
Jak pracujecie z klientami nad wdrażaniem sztucznej inteligencji?
W naszym podejściu dostarczanie rozwiązań technologicznych nie jest celem samym w sobie. W 3Soft współpracę z klientami zawsze zaczynamy od warsztatów, podczas których identyfikujemy szanse w rozumieniu biznesowym. Następnie dostosowujemy modele analityczne do konkretnej firmy tak, by w pełni uwzględnić jej specyfikę. Ostatnim, aczkolwiek kluczowym etapem jest automatyczne uwzględnianie wiedzy czerpanej z danych w poszczególnych procesach biznesowych.
Co radzi pan przedsiębiorcom, którzy zastanawiają się nad wdrożeniem SI?
Po pierwsze, warto zdefiniować dwa lub trzy cele, które powinny być osiągnięte poprzez zaawansowaną analizę danych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.
Po drugie, nie czekać, gdyż wykorzystanie danych w biznesie staje się swoistym must have.
Po trzecie, skontaktować się z nami. Pomożemy przekuć dane w konkretne korzyści biznesowe. Tak rozumiemy naszą rolę.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.