„Lawendowy sufit” runął już dawno. Dziś Netflix wyprzedza konkurencję

„Lawendowy sufit” runął już dawno. Dziś Netflix wyprzedza konkurencję

„Heartstopper” na Rotten Tomatoes nie otrzymał od krytyków ani jednej negatywnej oceny
„Heartstopper” na Rotten Tomatoes nie otrzymał od krytyków ani jednej negatywnej oceny Źródło:Netflix
W najnowszym raporcie amerykańskiej organizacji GLAAD, zajmującej się reprezentacją mniejszości seksualnych w mediach, wśród bohaterów amerykańskich seriali mających swoją premierę w okresie pomiędzy 1 czerwca 2021 a 31 maja 2022 na dostępnych w USA serwisach streamingowych, Amazon Prime, Apple TV+, Disney+, HBO Max, Hulu, Netflix, Paramount+ i Peacock, pojawiło się aż 358 bohaterów LGBTQIA+.

Za nami miesiąc równości, a także, z pewnością nieprzypadkowo, premiera najnowszego lokalnego serialu produkcji Netflix, „Królowa”. Andrzej Seweryn wcielił się w rolę geja, którego homofobiczna, małomiasteczkowa mentalność doprowadza do ucieczki z kraju. W Paryżu odnajduje swój drugi dom, a także artystyczne spełnienie pod postacią drag queen Loretty. Czy wybitny aktor, reżyser i dyrektor warszawskiego Teatru Polskiego, w peruce i sukni balowej to „dobra zmiana” w polskich serialach?

Jak kino złamało ograniczenia

Historycznie kino odegrało szczególną rolę w kształtowaniu się społeczności LGBTQ+, upowszechnieniu postawy inkluzywności oraz akceptacji wobec osób nieheteronormatywnych.

Jedną z największych amerykańskich ikon gejowskich jest przecież Judy Garland, której mit bywa łączony z powstaniem ruchu na rzecz praw osób LGBT+ w latach sześćdziesiątych, a jej legendarny muzyczny film „Czarnoksiężnik z Krainy Oz” (1939) na stałe zagościł w mitologii LGBT i stworzył kody gejowskiej kultury.

Stanowiąca symbol tego ruchu tęczowa flaga została zaprojektowana w 1978 roku przez Gilberta Bakera z myślą o wielokolorowej różnorodności środowiska LGBT, ale często za inspirację uznaje się utwór „Over the Rainbow” wykonywany przez Garland w filmie. „Czarnoksiężnik z Krainy Oz” jest w gejowskim folklorze, zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych, źródłem nieustających inspiracji, zapożyczeń, aluzji.

Jednak historycznie, z powodu uprzedzeń wobec społeczności LGBTQIA+, ekranowa reprezentacja ma długą i raczej skomplikowaną historię.

Artykuł został opublikowany w 29/2022 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

Ponadto w magazynie