Trzy dekady sukcesów

Trzy dekady sukcesów

Odważne decyzje biznesowe i ogromne sukcesy na koncie – to historia FoodCare w pigułce. Spółki, która zaczynała prawie 30 lat temu od produkcji galaretek.

Obecnie Grupa FoodCare jest właścicielem cieszących się ogromną popularnością w Polsce i na świecie marek: Black, Gellwe, Frugo, Fitella, N-Gine, 4Move i Blow. Firma, która zasłynęła z produkcji galaretek i deserów opartych na tradycyjnych recepturach, dziś jest jednym z największych i najszybciej rozwijających się polskich producentów żywności. Intensywna strategia rozwoju portfolio produktów FoodCare sprawia, że przychody spółki z podkrakowskiego Zabierzowa dynamicznie rosną rok do roku, a na koniec 2012 r. były o 35 proc. wyższe od przychodów z 2011 r., osiągając poziom 652,5 mln zł.

Grupa zatrudnia ponad 1,2 tys. pracowników, będąc jednym z największych pracodawców w regionie. Flagowe marki, takie jak: Black, Gellwe, Frugo czy Fitella, są liderami w swoich kategoriach, pokonując nie tylko polskie, ale także globalne brandy, które dotychczas dominowały na sklepowych półkach. Produkty grupy eksportowane są do kilkudziesięciu krajów na całym świecie – sięgają po nie konsumenci od Meksyku po Chiny i od Estonii po RPA.

Odważne decyzje biznesowe prezesa Wiesława Włodarskiego, umiejętność przewidywania trendów, wykorzystywania rynkowego popytu i zaspokajania potrzeb kolejnych pokoleń klientów przyczyniły się do ogromnego sukcesu rynkowego ostatnich dwóch lat. Doskonałym przykładem jest spektakularne przywrócenie kultowej marki Frugo – od 2011 r. produkowanej przez FoodCare – oraz wprowadzenie na rynek sygnowanego twarzą Mike’a Tysona napoju energetycznego Black Energy Drink.

Transakcja zakupu Frugo w wysokości 1 mln euro, o którą FoodCare zabiegał przez siedem lat, zwróciła się już po dwóch tygodniach od rozpoczęcia sprzedaży napoju w lipcu 2011 r. Tym samym szeroko komentowana przez rynkowych ekspertów decyzja o wejściu w kategorię napojów owocowych i wyzwanie, jakim było wskrzeszenie Frugo, pokazały, że FoodCare jest pierwszoligowym graczem na polskim rynku spożywczym. Jedynym, któremu po licznych próbach innych producentów – w tym międzynarodowych koncernów – udało się uwieść kolejne pokolenie fanów kultowej marki. Wskrzeszone przez Wiesława Włodarskiego Frugo w ciągu zaledwie miesiąca odniosło spektakularny sukces, a sprzedaż przerosła zakładany poziom o 220 proc. Od momentu reaktywacji marki do maja 2013 r. sprzedanych zostało łącznie 157 mln butelek Frugo, a do końca

2013 r. sprzedaż ma przekroczyć 300 mln butelek. Te spektakularne wyniki zostały osiągnięte niemal bez wsparcia reklamowego – dopiero w maju 2012 r. ruszyła kampania telewizyjna marki Frugo, wykorzystująca spoty sprzed kilkunastu lat – „Siły natury” i „Kiosk”. W maju 2013 r. wystartowała pierwsza po reaktywacji marki autorska telewizyjna kampania reklamowa „Owoc kultury”. Nawiązując do popularności kultowych reklam Frugo z lat 90., powstał spot telewizyjny utrzymany w konwencji thrillera w mrocznych okolicznościach przyrody, z zaskakującą puentą i charakterystycznym sznytem, jaki nadają produkcji aktorzy naturszczycy. Kreacja kampanii to dzieło Iwo Zaniewskiego z agencji PZL. Marka wróciła po latach do telewizji, by i tym razem powalczyć o umysły młodych i przeniknąć do ich języka hasłami „Humanizm wam w duszę” i „Kwiatek ci w rękę, Jadziu”. Kampania zalewa również świat online. Od czerwca na Wykop.pl działa „Kulturyzator Frugo”. Pod tą nazwą kryje się internetowa akcja, polegająca na podmianie nieparlamentarnych określeń, „podwórkowej łaciny” na nowe słowa, czyniące wypowiedź uprzejmą i szarmancką, a jednocześnie sowizdrzalską i krotochwilną.

Podobnym sukcesem i pozycją lidera w swojej kategorii może się poszczycić marka Black Energy Drink. Napój został wprowadzony na rynek w 2011 r. i bardzo szybko powtórzył historię swojego poprzednika, który pokonał na lokalnym rynku lidera kategorii – Red Bulla. W 2012 r. sprzedanych zostało łącznie 100 mln puszek Black. Z udziałami rynkowymi na poziomie 19 proc. pod względem liczbowym w sztukach Black wyprzedza obecnie wszystkich rynkowych konkurentów w segmencie napojów energetycznych. Podczas majowej konferencji z udziałem Mike’a Tysona Grupa FoodCare zapowiedziała intensywną ekspansję zagraniczną napoju Black w 2013 r. i rozszerzenie dystrybucji na kolejne rynki, m.in. amerykański. Obecnie trwa ogólnopolska kampania marketingowa marki – „Black Jet – The Sky’s The Limit!”, w której Mike Tyson – niekwestionowana gwiazda sportu i ambasador marki Black Energy Drink – wcielił się w postać pilota „energetycznego odrzutowca” Black Jet. Pojawiający się w kreacjach Black Jet wkroczy także do realu. Dzięki współpracy FoodCare z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT obrandowany marką Black embraer 175 będzie obsługiwał pasażerów podróżujących na regularnych europejskich rejsach.

Zarządzana od początku przez Wiesława Włodarskiego firma jest liderem w EuropieŚrodkowej wśród producentów marek własnych w kategoriach deserowych. Choć FoodCare zawdzięczał sukces początkowo galaretkom, z biegiem lat firma przeniosła się do nowoczesnego zakładu w Zabierzowie, w którym obecnie mieści się główna siedziba spółki. Rozszerzyła też asortyment marki Gellwe o wyroby takie, jak: ciasta w proszku, polewy, kremy, dodatki i przyprawy do pieczenia, dodatki żelujące i inne produkty sypkie, stając się synonimem jakości i dobrego smaku.

Rok 2007 to kolejny przykład tego, jak firma po raz kolejny znakomicie odczytała potrzeby konsumentów, debiutując na rynku płatków śniadaniowych. Musli pod marką Fitella sprzedawane w małych jednorazowych opakowaniach dzięki innowacyjnemu konceptowi i przemyślanej strategii sprzedażowej w ciągu zaledwie rocznej obecności na sklepowych półkach stało się liderem kategorii pod względem liczby sprzedanych opakowań. W 2013 r. znana już marka płatków śniadaniowych i musli Fitella rozszerzyła swoje portfolio o kolejny produkt dla kobiet – tym samym spółka zadebiutowała w zupełnie nowym segmencie herbat mrożonych. Fitella Nice Tea dostępna jest w trzech bardzo ciekawych kompozycjach smakowych – zielonej herbaty z aromatem żurawiny i aloesu, mocnej czarnej herbaty z dodatkiem brzoskwini oraz mocnej czarnej herbaty z dodatkiem cytryny. Dynamiczny rozwój firmy i rynkowe sukcesy kolejnych marek produkowanych w Zabierzowie sprawiły, iż kierownictwo spółki w 2008 r. podjęło decyzję o zmianie jej nazwy z Gellwe na FoodCare. Kolejnym krokiem w umacnianiu rynkowej pozycji producenta było rozszerzenie portfolio o markę napoju izotonicznego 4Move. Marka 4Move jest oficjalnym sponsorem reprezentacji Polski w piłce nożnej. Brand współpracował przy przygotowaniu polskiej kadry narodowej do mistrzostw Europy w 2012 r. oraz wspiera biało-czerwonych w drodze do mistrzostw świata w 2014 r.

Najnowszą transakcją prezesa Wiesława Włodarskiego jest zakup marki Blow – pierwszego w Polsce napoju energetycznego dla kobiet. FoodCare zamierza ponadtrzykrotnie zwiększyć udziały Blow w rynkowym torcie. Obok Black Energy Drink i N-Gine jest to trzeci napój energetyczny w portfolio koncernu spożywczego z Zabierzowa. Tym samym FoodCare jest obecnie największym producentem wyrobów tej kategorii w Polsce.

Obecnie firma ma dwa zakłady produkcyjne: w Zabierzowie – w którym produkowane są głównie produkty sypkie – oraz otwarty w 2009 r. zakład w Niepołomicach. Dynamicznie rosnąca sprzedaż marek Frugo i Black Energy Drink skłoniła FoodCare do rozbudowania zakładu w Niepołomicach. Sfinalizowana w 2012 r. inwestycja warta 45 mln zł pozwoliła na zwiększenie powierzchni fabryki aż o 70 proc. Obecnie w zakładzie w ciągu godziny produkowanych jest kilkadziesiąt tysięcy butelek i puszek napojów Black, Frugo, N-Gine, 4Move i Blow. FoodCare chętnie angażuje się także w działalność społeczną, promocję zdrowego stylu życia i pomoc młodym ludziom w spełnianiu marzeń o karierze sportowej. 4Move jest nie tylko oficjalnym napojem izotonicznym polskiej kadry piłkarskiej, ale także stał się patronem Murapol-4Move Cup – Międzynarodowego Turnieju Piłki Nożnej U-11 i Pucharu Akademii Piłkarskiej 21. Dzięki temu firma wspiera młodych sportowców, a także dowodzi, że sportowe zmagania i czysta rywalizacja w duchu fair play to najpełniejsze odzwierciedlenie zasady wychowania poprzez sport. Firma wspiera także wigilię dla bezdomnych i potrzebujących organizowaną każdego roku na Rynku Głównym w Krakowie.

Ponadto FoodCare chętnie gra również z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy – w tym roku firma przeznaczyła na licytację w całej Polsce osiem par rękawic Mike’a Tysona oraz kilkanaście rocznych zapasów Frugo. ■

Okładka tygodnika WPROST: 26/2013
Więcej możesz przeczytać w 26/2013 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 26/2013 (1583)

  • Jesteśmy intelektualnymi prostytutkami? 24 cze 2013, 5:00 W 1880 r. John Swinton, szkocko-amerykański dziennikarz i wydawca, w czasie jednego z bankietów, kiedy zaproponowano wzniesienie toastu za niezależną prasę, nie wytrzymał i wygarnął zebranym: „Każdy z obecnych tutaj wie, że... 6
  • Warunek pani premierowej 24 cze 2013, 5:00 Od kilku dni toczy się w prasie dyskusja na temat kiecek. Nie jest to bynajmniej jakiś temat zastępczy i nie ma on za zadanie odwrócić uwagi społeczeństwa od prawdziwych problemów, jak np. służba zdrowia. O, nie. Rzecz dotyczy kiecek nie... 6
  • Rura Piechocińskiego 24 cze 2013, 5:00 Rosjanie naciskają na Polaków w sprawie rury. A Piechociński znów panikuje i próbuje wstrzymać nasz tekst. Aleksander Miedwiediew, wiceprezes Gazpromu, przylatuje za kilka dni do Polski – dowiedział się „Wprost”. Na... 7
  • Skaner 24 cze 2013, 5:00 Wściekłość w Brazylii Ponad milion osób wzięło udział w demonstracjach w kilkudziesięciu brazylijskich miastach pod koniec zeszłego tygodnia. Do największych zamieszek doszło w Rio de Janeiro, gdzie na ulice wyszło 300 tys. osób.... 8
  • Okopy nieświętej trójcy 24 cze 2013, 5:00 Tusk – tylko na swoich warunkach. Schetyna w narożniku. Gowin pisze program. W PO nadzwyczaj nerwowe wyczekiwanie. Jak się zakończy wojna domowa? 12
  • Z pamiętnika młodej opozycjonistki 24 cze 2013, 5:00 Agnieszka Romaszewska-Guzy, córka Zofii i Zbigniewa Romaszewskich, od połowy lat 70. do końca komuny prowadziła dziennik. Jak wyglądała opozycja z pozycji dziecka, nastolatki i młodej dziewczyny? 16
  • Jak zdradzają Polacy 24 cze 2013, 5:00 Połowa Polaków i jedna trzecia Polek ma za sobą zdradę partnera – wynika z nowatorskich badań CBOS. To trzykrotnie więcej, niż dotąd uważali socjologowie. 22
  • Pani Słowikowa, jej kochanek i wielka wsypa 24 cze 2013, 5:00 Wpadła przez kochanka. Monia, Pani Słowikowa, najsłynniejsza kobieta polskiej mafii, trafiła za kraty. Z zarzutami, które pasowałyby do samego Słowika. 28
  • Ochroniarze na Chopinie 24 cze 2013, 5:00 Czy bezpieczeństwo pasażerów w samolotach startujących z warszawskiego Okęcia jest zagrożone? Kontrole na lotnisku przejęli ochroniarze. Jest ich za mało, brakuje im kompetencji i doświadczenia. 32
  • Za drzwiami sypialni 24 cze 2013, 5:00 Ofiary przemocy domowej to nie tylko kobiety z rodzin patologicznych. To też te na pozór szczęśliwe, latami ukrywające horror w luksusowych willach. 38
  • PAN Antysemita 24 cze 2013, 5:00 Profesor Krzysztof Jasiewicz ma dużą szansę zostać kolejnym męczennikiem sprawy narodowej. Na razie jego nazwisko wciągnęły na swoje sztandary ONR i NOP. 42
  • 100 najbogatszych ludzi w Polsce 24 cze 2013, 5:00 1. Jan i Sebastian Kulczykowie Saga rodu Kulczyków - 12,5 mld zł Przygotowywany do roli następcy Sebastian Kulczyk w ciągu roku przejmie rządy nad rodzinnym imperium. Jaką będzie miał władzę? Przygotowanie gruntu pod sukcesję tak, aby... 46
  • Barwy narodowe wina 24 cze 2013, 5:00 U nas wina nie robią winiarze. Robią je wariaci. Bo kto normalny uwierzy, że winorośl przetrwa minus 20 stopni zimą, susze albo chłodne ulewy latem? 88
  • Chorwacja bez EUforii 24 cze 2013, 5:00 Za tydzień Chorwacja wchodzi do Unii. Nikogo to nie cieszy – ani Chorwatów, ani jej sąsiadów, ani Brukseli. Nawet turystom trudniej będzie dojechać do Dubrownika. 92
  • Komandos komandoską 24 cze 2013, 5:00 Tolerancja amerykańskiej armii znów zostaje wystawiona na próbę. Za sprawą weterana najsłynniejszej jednostki komandosów. Przepraszamy, weteranki. 94
  • TOP 20 - Najlepsi menedżerowie na czas kryzysu* 24 cze 2013, 5:00 * Pełna lista na stronie okładkowej BusinessGate To już II edycja naszej TOP 20 – Najlepsi menedżerowie na czas kryzysu. Na liście znaleźli się przedstawiciele różnych branży: finansowej, paliwowo-energetycznej, telekomunikacyjnej,... 96
  • Po co wymyślono ADHD 24 cze 2013, 5:00 Dziecko ciągle biega, nie przestaje mówić, nie uważa na lekcjach, wiadomo - ma ADHD. I dostaje tabletki. A jeśli to nie ADHD, bo to schorzenie jest czymś zupełnie innym? 100
  • Zrobieni w Gombrowicza 24 cze 2013, 5:00 O coming oucie w literaturze, mądrych i głupich wdowach po pisarzach i grach wokół „Kronosa” Witolda Gombrowicza opowiada prof. Michał Głowiński. 102
  • Film 24 cze 2013, 5:00 Smutek inteligenta Lato znowu będzie należało do Woody’ego Allena. W sierpniu na ekrany wejdzie jego nowy film „Blue Jasmine”, a od tego tygodnia można oglądać dokument „Reżyseria: Woody Allen”. Po blisko 50... 106
  • Muzyka 24 cze 2013, 5:00 Nowy początek Sigur RÓs, Kveikur Zaskakująco inna od poprzednich i zróżnicowana płyta, szczególnie dla tych, którzy wróżyli Sigur Rós zabrnięcie w ślepą uliczkę powtarzalności. Jaki wpływ na to miało zubożenie przed rokiem... 108
  • Książki 24 cze 2013, 5:00 Wyspa cieni Piotr Paziński właściwie nie pisze o Zagładzie – pisze o żydowskich rozbitkach. Przetrwali Holocaust i wylądowali w świecie, który nie był już dla nich przeznaczony, w powojennej Polsce. A może jest jeszcze inaczej:... 108
  • Jaskółki innowacyjności 24 cze 2013, 5:00 Polska jest wciąż krajem atrakcyjnym dla inwestorów, ale bez innowacyjności w długiej perspektywie będziemy przegrywać w światowym podziale pracy. 110
  • Inwestycja w jutro 24 cze 2013, 5:00 Wasko, czołowa polska firma teleinformatyczna, od lat stawia na innowacje. Na prace badawczo-rozwojowe przeznacza znaczną część wypracowanego zysku. 112
  • Innowacje z Wasko 24 cze 2013, 5:00 WAMAX To pierwsza polska platforma w technologii WiMAX. Wasko SA była jedną z pierwszych w Europie firm, która zaprojektowała i produkuje urządzenia szerokopasmowej transmisji danych (stacje bazowe i stacje klienckie) zgodne ze standardem... 113
  • Cząsteczką w nowotwór 24 cze 2013, 5:00 O badaniach nad nowym lekiem na choroby nowotworowe mówi dr Jerzy Pieczykolan, szef zespołu badawczego Grupy Adamed, lidera na polskim rynku leków nowej generacji. 114
  • Trzy dekady sukcesów 24 cze 2013, 5:00 Odważne decyzje biznesowe i ogromne sukcesy na koncie – to historia FoodCare w pigułce. Spółki, która zaczynała prawie 30 lat temu od produkcji galaretek. 116
  • Nowocześnie i ekologicznie 24 cze 2013, 5:00 Łukowskie Zakłady Mięsne to nie tylko ekskluzywne wędliny wołowe i smaczne szynki. Firma jest także liderem w stosowaniu innowacji. 118
  • Zdrowa innowacyjność 24 cze 2013, 5:00 Inwestycje przedsiębiorstw w badania i rozwój stanowią najważniejszy czynnik wzrostu i są kluczowym czynnikiem konkurencyjności firm – mówi Jerzy Starak. 119
  • Bomba tygodnia 24 cze 2013, 5:00 Tyłek zedrę, a gwiazdą zostanę! Odbyła się coroczna impreza „Playboya”. Przyszli na nią trzeciorzędni celebryci,„król rapu”, czyli Pikej, oraz niejaka Patrycja Wojnarowska i jej pupa widoczna w dekolcie na plecach.... 122
  • Vademecum zdrowia 24 cze 2013, 5:00 Ten zły cholesterol Cholesterol jest niezbędny do funkcjonowania naszego organizmu, ale w nadmiarze powoduje poważne choroby. Dieta i ruch zapewnią jednak dobrą nad nim kontrolę. Jeśli twój poziom cholesterolu całkowitego nie przekracza... 127
  • Zakażenia Clostridium difficile w Europie 24 cze 2013, 5:00 Europejski raport specjalistów w dziedzinie epidemiologii i mikrobiologii klinicznej z 19 kwietnia 2013 roku Dr hab. n. med. Hanna M. Pituch, Katedra i Zakład Mikrobiologii Lekarskiej, Warszawski Uniwersytet Medyczny Clostridium difficile to... 131
  • Ciężar nadwagi 24 cze 2013, 5:00 Dziedziczymy nawyki żywieniowe, nie geny otyłości – mówi prof. Magdalena Olszanecka-Glinianowicz, prezes Polskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością. 134
  • 10 najlepszych zabiegów 24 cze 2013, 5:00 Listę 10 najbezpieczniejszych i najskuteczniejszych zabiegów estetycznych na twarz i ciało opracowała dr Barbara Walkiewicz-Cyrańska z Centrum Viva-Derm. Poza listą – czy też na samym jej czele – umieściłabym prewencję.... 136
  • Zatrzymać czas 24 cze 2013, 5:00 O najnowszych trendach w medycynie estetycznej i anti-aging mówią dr n. med. Aleksandra Rymsza i dr n. med. Kamila Padlewska z Kliniki dr. Marka Szczyta. Dr Aleksandra Rymsza – absolwentka Wydziału Lekarskiego Akademii Medycznej we... 137
  • Czy zmarszczki się leczy 24 cze 2013, 5:00 Mówienie o urodzie w aspekcie zdrowia wydaje się nadużyciem. Istnieje jednak między nimi dość ścisły związek. Zajmuje się nim już od lat medycyna estetyczna. 138
  • Vademecum Zdrowia i Urody 24 cze 2013, 5:00 Globalne odmłodzenie oczu SUPREMŸA YEUX to najnowszy kosmetyk marki Sisley, jednej z najbardziej luksusowych marek na polskim rynku. SUPREMŸA YEUX jest preparatem do pielęgnacji okolic oczu. – Jest wyjątkowy, ponieważ podobnie... 139
  • Leczy człowiek, nie implant 24 cze 2013, 5:00 Najważniejsze jest, by trafić w dobre ręce – mówi dr Agnieszka Sicińska, stomatolog, dyrektor medyczny Centrum Stomatologicznego EURODENTAL. 142

ZKDP - Nakład kontrolowany