Aukcja obrazów ze zbiorów Zachęty

Aukcja obrazów ze zbiorów Zachęty

Dodano:   /  Zmieniono: 
69 obrazów ze zbiorów warszawskiej Zachęty Narodowej Galerii Sztuki pójdzie pod młotek podczas aukcji zaplanowanej na 28 listopada.

Jak poinformowała rzeczniczka Zachęty, Olga Gawerska, galeria organizuje aukcję "w celu uporządkowania kolekcji, uczynienia jej bardziej przemyślaną i harmonijną".

Za pozyskane w ten sposób środki Zachęta będzie mogła uzupełnić swoją kolekcję o brakujące dzieła i nabyć prace młodych twórców. Jest to praktyka uznana na świecie, realizowana chociażby przez Los Angeles County Museum of Art (LACMA).

Obrazy - od 25 do 28 listopada - będzie można oglądać na przedaukcyjnej wystawie w Zachęcie. Wstęp na nią będzie wolny.

Wśród wystawionych na licytację obrazów znajdą się dzieła Eugeniusza Arcta, Olgierda Bierwiaczonka, Piotra Bogusławskiego, Kazimierza Drejasa, Jerzego Dudy-Gracza, Janusza Kaczmarskiego, Ludwiga Maciąga, Kazimierza Ostrowskiego, Józefa Skrobińskiego, Ewy Żelewskiej.

Historia kolekcji Zachęty rozpoczęła się wraz z powołaniem do życia Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Postawiło ono sobie za cel m.in. stworzenie narodowej kolekcji, a do czasu II wojny światowej zgromadziło pokaźny zbiór dzieł sztuki polskiej, w którym znalazły się takie prace jak "Bitwa pod  Grunwaldem" Jana Matejki czy "Dirce chrześcijańska" Henryka Siemiradzkiego.

Podczas wojny gmach Zachęty został zajęty przez okupanta i służył jako kasyno niemieckim żołnierzom, dzięki czemu był jednym z nielicznych w Śródmieściu budynków ocalałych ze zniszczeń wojennych. W czasie wojny w celu ochrony kolekcji całe zbiory TZSP przeniesiono do Muzeum Narodowego w Warszawie, gdzie pozostają do dziś, tworząc trzon galerii sztuki polskiej.

Po wojnie powrót dzieł z depozytu do prawowitego właściciela okazał się niemożliwy ze względów proceduralnych - Towarzystwo zostało rozwiązane, a w  siedzibie Zachęty powołano w 1949 roku nową instytucję - Centralne Biuro Wystaw Artystycznych.

Jednym z jego zadań statutowych było "dokonywanie zakupów dzieł sztuki z  bieżącej twórczości plastycznej". Do zbiorów CBWA trafiały również prace kupowane przez ministerstwo kultury, a także różnego rodzaju dzieła pozyskane dzięki środkom Funduszu Rozwoju Twórczości Plastycznej. Powstały w ten sposób zbiór miał niespójny, często przypadkowy charakter.

Od początku lat 90., czyli od momentu, gdy galeria Zachęta stała się samodzielną instytucją, rozpoczęło się systematyczne porządkowanie i  inwentaryzowanie kolekcji. Wtedy także odbyły się pierwsze aukcje dzieł ze  zbiorów, powołano również Komisję ds. Zakupów, Darowizn i Depozytów, która od  tego czasu decyduje o zakupach prac do kolekcji.

Priorytety i zasady zakupów są wyraźnie określone - galeria przede wszystkim stara się pozyskiwać prace polskich twórców współczesnych prezentowanych w  Zachęcie oraz dzieła, które współprodukowane są w ramach projektów realizowanych zarówno w gmachu Zachęty, jak i poza nim (np. w pawilonie polskim na Biennale w  Wenecji).

Najnowszym nabytkiem są prace z wystawy "Hotel Polonia. Budynków życie po  życiu", dzięki której polski pawilon nagrodzono Złotym Lwem dla Najlepszego Pawilonu Narodowego - najwyższą nagrodą za prezentację narodową - na 11. Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji w 2008.

ND, PAP