Ruszył serwis 112.gov.pl

Ruszył serwis 112.gov.pl

Dodano:   /  Zmieniono: 
Wicepremier, minister spraw wewnętrznych i administracji Grzegorz Schetyna wraz z komisarz UE ds. społeczeństwa informacyjnego i mediów Viviane Reding uruchomili wspólnie w piątek stronę internetową www.112.gov.pl.

[[mm_1]]Będzie można się z niej dowiedzieć m.in., w jakich sytuacjach korzystać z europejskiego numeru alarmowego 112 i jak zrobić to za granicą. Strona będzie działać w trzech językach - po polsku, angielsku i francusku.

Numer 112 jest jednolitym numerem alarmowym obowiązującym na terenie całej Unii Europejskiej. Służy do powiadamiania w sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia. W Polsce połączenia alarmowe 112 są odbierane przez Straż Pożarną i Policję. Obowiązek wdrożenia numeru wynika z prawa UE.

W piątek podczas briefingu Schetyna zapewnił, że rząd zrobi wszystko, aby rozwiązać problemy związane z działaniem numeru 112.

[[mm_2]]Według MSWiA, alarmowy numer 112 będzie w pełni sprawny na przełomie maja i czerwca. Dotychczas najwięcej problemów stwarza system, którego zadaniem jest automatyczne lokalizowanie osoby wzywającej pomoc.

"Już w połowie roku, dzwoniąc po pomoc pod numer 112 w dowolnym miejscu kraju służby ratunkowe otrzymają od operatora precyzyjną informację zawierającą współrzędne i wizualizację (na mapie) miejsca zdarzenia" - czytamy na stronie www.112.gov.pl.

Komisarz Viviane Reding podkreśliła swoje zadowolenie, iż mogła wziąć udział w uruchomieniu strony. "Chodzi o ratowanie życia. Lokalizacja osoby dzwoniącej oraz szybka pomoc może zmniejszyć śmiertelność wypadków o 50 proc." - powiedziała.

Reding powiedziała, że Komisja Europejska zauważa postępy Polski, mające zapewnić pełną funkcjonalność numeru 112. Dlatego KE wstrzymała pod koniec lutego br. postępowanie przeciwko Polsce przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości (ETS).

Komisja już w październiku 2006 roku wskazywała na brak możliwości zautomatyzowanej lokalizacji osoby dzwoniącej pod numer alarmowy 112. W listopadzie KE pozwała Polskę do ETS.

Polska obiecała poprawę. Zgodnie z porozumieniem podpisanym 25 stycznia między MSWiA a operatorami sieci Plus, Era, Orange, Play oraz Telekomunikacją Polską, już w połowie tego roku ma działać sprawny system umożliwiający lokalizację dzwoniącego pod 112.

Po raz pierwszy numer wprowadzono 17 lat temu - chodziło o umożliwienie obywatelom korzystania z jednego numeru w celu wezwania służb ratowniczych do wypadków wszystkich rodzajów we wszystkich państwach członkowskich UE.

pap, ss