Minister uczył licealistów prawa

Minister uczył licealistów prawa

Dodano:   /  Zmieniono: 
Krzysztof Kwiatkowski (fot. WPROST) Źródło:Wprost
Lekcję z podstaw prawa poprowadził w Łodzi minister sprawiedliwości Krzysztof Kwiatkowski. Szef resortu spotkał się z uczniami VI LO im. Joachima Lelewela. W lekcji towarzyszył mu prezes Krajowej Rady Radców Prawnych Maciej Bobrowicz.
Spotkanie Kwiatkowskiego z młodzieżą licealną było kolejnym spotkaniem szefa resortu w ramach pilotażowego programu lekcji prawa organizowanego przez Ministerstwo Sprawiedliwości we współpracy z radcami prawnymi. Od drugiego semestru tego typu lekcje przeprowadzane są we wszystkich szkołach średnich w Łodzi. Młodzież, słuchając wykładu Kwiatkowskiego dowiedziała się m.in., że w Polsce jest ponad 300 sądów powszechnych, 45 sądów drugiej instancji a także 11 sądów apelacyjnych. W 2010 roku do polskich sądów trafiło prawie 12 mln spraw i ta liczba rośnie z roku na rok. Minister przypomniał, że od 2010 roku funkcjonuje e-sąd, do którego wpłynęło w sumie 700 tys. spraw.

W trakcie lekcji Kwiatkowski mówił o systemie prawa w Polsce, wyjaśniał jakie ma obywatel prawa, a jakie obowiązki, kiedy mamy do czynienia z prawem administracyjnym, cywilnym a kiedy z karnym. Zwrócił uwagę młodym ludziom, że z prawem będą mieli do kontakt przez całe swoje życie i dlatego warto o nim wiedzieć jak najwięcej i je znać. Również prezes Krajowej Rady Radców Prawnych Maciej Bobrowicz, namawiał uczniów, aby poznawali prawo, bo "przepisy prawa są wokół nas".

Minister przyznał, iż z ankiet przygotowanych przez kuratorium oświaty a dotyczących programu, które wypełnia młodzież wynika, że blisko 90 proc. uczestników takich zajęć przyznaje, że takie lekcje są potrzebne i że "ich wiedza o prawie jest większa niż dotychczas". Dlatego - zdaniem ministra - takie lekcje są potrzebne. Kwiatkowski zwrócił uwagę, że Polacy na tle innych krajów europejskich nadal mają wyjątkowo skromną wiedzę o prawie. Kwiatkowski poinformował również, że po zakończeniu tego pilotażowego programu i jego ocenie nie wyklucza skierowania do Ministerstwa Edukacji Narodowej wniosku w sprawie wprowadzenia na stałe tego typu zajęć w szkołach średnich.

PAP, arb