Jak rodził się polski design? Wystawa w warszawskim muzeum

Jak rodził się polski design? Wystawa w warszawskim muzeum

Dodano:   /  Zmieniono: 
Polski design z lat 1955?1968, z jednego z najciekawszych okresów w polskim wzornictwie, architekturze wnętrz i sztuce użytkowej, pokaże wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie, którą można będzie oglądać od soboty, 5 lutego. Na wystawie zaprezentowanych zostanie ok. 180 przedmiotów, m.in. meble, tkaniny, ceramika, szkło i plakaty oraz projekty urządzeń technicznych.

"Chcemy być nowocześni (...) Dziś piękno musi nas otaczać (...) Jesteśmy zbyt tolerancyjni dla brzydoty dnia codziennego, przejawiającej się na każdym kroku - w mieszkaniu, w miejscu pracy, na ulicy - anachroniczną niewspółczesnością" - tak rozpoczynał się programowy artykuł Jerzego Hryniewieckiego w pierwszym numerze pisma "Projekt" w 1956 r., do którego nawiązuje tytuł wystawy "Chcemy być nowocześni. Polski design 1955?1968". Organizatorzy ekspozycji chcą pokazać specyficzny styl rodzimego wzornictwa z tych lat, nazywany często stylem form organicznych, który zapanował po odejściu od doktryny realizmu socjalistycznego. Pojawiły się wówczas formy o miękkich, asymetrycznych konturach przypominające świat oglądany pod mikroskopem. Ważnym odniesieniem dla projektantów była też sztuka abstrakcyjna, która znalazło swoje odzwierciedlenie w dekoracjach ceramiki, deseniach tkanin i architekturze wnętrz.

Jedną z istotnych tendencji tamtej epoki była fascynacja nowymi tworzywami. Dzięki rozwijającej się technologii, która dawała projektantom nieosiągalne wcześniej możliwości kształtowania przedmiotu, można było tworzyć meble o wyrafinowanej formie z nowoczesnych mas plastycznych. W Polsce syntetyki były bardzo trudno dostępne, ale  kilku projektantom, m.in. Romanowi Modzelewskiemu czy Czesławowi Knothemu udało się, wbrew wszelkim przeciwnościom, stworzyć pod koniec lat 50. fotele i krzesła z tych materiałów. Najczęściej stosowanym substytutem materiałów syntetycznych była sklejka, która ze względu na są plastyczność prowokowała do tworzenia różnego rodzaju form łupinowych, charakterystycznych dla stylistyki organicznej, dawała ogromne pole do eksperymentowania z konstrukcją mebla, a także pozwalała na tworzenie sprzętów niewielkich, lekkich, dostosowanych do bardzo ograniczonych przestrzeni ówczesnych mieszkań. Na wystawie zobaczymy kilka takich krzeseł autorstwa m.in. Teresy Kruszewskiej, Marii Chomentowskiej czy Jana Kurzątkowskiego z 2. połowy lat 50. Ważną częścią ekspozycji będą meble eksperymentalne ? rzeźbiarskie konstrukcje tworzone z wykorzystaniem wikliny, siatki metalowej, stelaży z prętów wypełnionych sznurkiem, linką nylonową.

W omawianym okresie powstawały też nowatorskie jak na owe czasy, często niezwykle udane, projekty urządzeń technicznych, takich jak aparat fotograficzny czy telefoniczny.

Na wystawie zostaną także pokazane dwa fragmenty wnętrz - umeblowany pokój mieszkalny z 1. połowy lat 60. XX wieku zaprojektowany przez Mariana Siegmunda oraz wnętrze urządzone modnymi sprzętami z końca lat 50.

Ważnym elementem wystawy będzie czasopismo "Projekt" pokazujące najpełniej zainteresowania, osiągnięcia i tendencje epoki.

Prezentowane na wystawie prace powstały w różnych ośrodkach, takich jak: Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie, Zakłady Artystyczno-Badawcze Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Spółdzielnia Artystów "Ład", PWSSP we Wrocławiu, PWSSP w Sopocie, zakłady przemysłowe (fabryki ceramiki we Włocławku, Ćmielowie, Pruszkowie, fabryka mebli w Jasienicy).

Wystawa została zorganizowana we współpracy z Young Creative Poland, inicjatywą Miśki Miller-Lovegrove i Anny Pietrzyk-Simone, której celem jest promocja polskiego designu.

Wystawa potrwa do 17 kwietnia.

em