Według marszałka wielkopolskiego Marka Woźniaka to, że tak sprawnie udało się przeprowadzić akcje sprowadzania poszkodowanych turystów, wynikało z szybkiej decyzji o uruchomieniu środków z rezerwy budżetowej województwa. - Myślę, że możemy być zadowoleni z bardzo sprawie przeprowadzonej akcji. Nie zawahaliśmy się z zamówieniem samolotów i to było kluczowym elementem całej akcji. Pieniądze były duże, ale gdybyśmy ich nie wydali natychmiast, to LOT wyczarterowałby samoloty na inne linie i akcja mogła być bardziej skomplikowana i długotrwała - wyjaśnił marszałek Marek Woźniak. Wielkopolski samorząd zapowiedział, że będzie pośredniczył w staraniach klientów biura podróży o uzyskanie odszkodowania. Na stronie internetowej urzędu zamieszczony jest wniosek o uzyskanie odszkodowania.
Poznańska policja prowadzi postępowanie sprawdzające, czy nie doszło do oszustwa, jakiego biuro podróży mogło się dopuścić wobec klientów. Czynności w sprawie wykonuje też policja w Warszawie. - 13 lipca otrzymaliśmy materiały z Poznania i przeszukaliśmy filię biura w Warszawie - zabezpieczyliśmy tam 11 segregatorów z dokumentacją, a także pięć komputerów, w tym trzy laptopy. Ponadto przeszukaliśmy biuro księgowości i rachunkowości, tam zabezpieczyliśmy pięć segregatorów głównie zawierających dokumenty kadrowe - relacjonował rzecznik prasowy stołecznej policji Maciej Karczyński. Dodał, że skontrolowano też miejsce, w którym zamieszkiwał w stolicy właściciel firmy. - Okazało się, że od kilku tygodni nikt go tam nie widział - zaznaczył rzecznik policji.
Poszkodowane przez Alba Tour są także 3 tysiące osób, które wykupiły wycieczki w biurze, ale już z nich nie skorzystają. 12 lipca firma poinformowała, że zawiesiła swoją działalność i w najbliższym czasie nie będą realizowane kolejne wyjazdy. Alba Tour to biuro podróży, które zostało zarejestrowane na początku roku. Jego właścicielem jest obywatel Egiptu.
Spółka Groupon Polska poinformowała, że klienci, którzy za jej pośrednictwem wykupili ofertę biura podróży Alba Tour, otrzymali propozycję zamiany na inną, równoważną wycieczkę z katalogu Groupon Travel lub zwrot 100 proc. wpłaconej kwoty podstawowej. Przedstawiciel firmy Artur Bednarz wyliczył, że wycieczki w Alba Tour za pośrednictwem Groupona wykupiło ok. 3 tys. osób, z czego ok. 1,5 tys. nie mogło skorzystać z wykupionej oferty. Na zwrot dokonanych przez klientów wpłat Groupon planuje przeznaczyć 1 mln zł.PAP, arb