- Jednym z największych problemów jest to, że strony uczestniczące w konflikcie umyślnie zwracają się przeciwko dzieciom i szkołom - oświadczył szef raportu Kevin Watkins. W Afganistanie w 2009 r. przeprowadzono co najmniej 613 ataków na szkoły, rok wcześniej było ich 347. Gwałty i generalnie przemoc seksualna są "szeroko stosowane jako taktyka wojenna", a strach przed przemocą fizyczną "uniemożliwia dzieciom, a zwłaszcza dziewczynkom, chodzenie do szkoły" - zaznaczono w raporcie.
UNESCO zwraca też uwagę na to, że pomoc humanitarna "omija dzieci" tych krajów. - Mniej niż 2 proc. pomocy humanitarnej, czyli 149 mln dol. jest przeznaczane na edukację, co pozwala zaspokoić jedynie nieznaczną część próśb o pomoc w tym sektorze - dodał Watkins. UNESCO postuluje m.in. powołanie Międzynarodowej Komisji ds. Gwałtów i Przemocy Seksualnej oraz reformę systemu pomocy humanitarnej.
zew, PAP
