NASA publikuje niezwykłe zdjęcia z Marsa. Na tym obszarze mogła być woda

NASA publikuje niezwykłe zdjęcia z Marsa. Na tym obszarze mogła być woda

Obraz powierzchni Marsa zarejestrowany przez teleskop HiRISE
Obraz powierzchni Marsa zarejestrowany przez teleskop HiRISE Źródło: NASA / uahirise.org
Naukowcy opublikowali zdjęcie z Marsa, które prawdopodobnie przedstawia uformowane w niezwykłe kształty warstwy piaskowca. Te i inne zdjęcia przedstawiające powierzchnię Czerwonej Planety powstały w ramach misji sondy Mars Reconnaissance Orbiter.

Marsjańska sonda NASA Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) krąży po orbicie wokół Marsa od prawie 14 lat. Na jej pokładzie są zainstalowane rozmaite urządzenia do badania Czerwonej Planety, w tym CRISM – spektrometr, którego celem jest odnalezienie miejsc występowania minerałów, które mogły powstać w pobliżu źródeł wody oraz HiRISE – kamera wysokiej rozdzielczości zdolna do uzyskania zdjęć o rozdzielczości 30 cm na piksel.

HiRISE rejestruje kolorowe obrazy w wysokiej rozdzielczości. Przyrząd CRISM może powiedzieć nam o właściwościach chemicznych zarejestrowanych obrazów, ale jego rozdzielczość jest ograniczona do około 18 metrów / piksel, znacznie niższych niż 0,3 metra / piksel HiRISE.

Łącząc obrazy uzyskane z tych dwóch urządzeń naukowcy z NASA opublikowali niezwykłe zdjęcia powierzchni planety. Obszar Candor Chasma w środkowej części Valles Marineris jest wypełniony warstwami złóż o jasnych odcieniach, przypominających piaskowce. Możliwe, że ten teren był kiedyś wilgotnym środowiskiem, na którym potencjalnie mogło istnieć życie.

W poniższej galerii znajdziecie zdjęcia pokazujące różne oblicza Marsa zarejestrowane przez HiRISE, które NASA na bieżąco publikuje na stronie projektu.

Galeria:
Powierzchnia Marsa
Jest starszy niż Słońce i pochodzi z kosmosu. Naukowcy odkryli najstarszy materiał. „Pachnie jak zepsute masło orzechowe”

Opracował: