Najsłynniejszy czerwony olbrzym mniejszy i bliższy niż sądzono. Zaskakujące ustalenia naukowców

Najsłynniejszy czerwony olbrzym mniejszy i bliższy niż sądzono. Zaskakujące ustalenia naukowców

Betelgeza
Betelgeza Źródło: Wikimedia Commons / CC BY 4.0 / ESO/Digitized Sky Survey 2
Betelgeza to jedna z najjaśniejszych gwiazd widocznych na niebie. Zgodnie z najnowszymi ustaleniami naukowców ciało niebieskie jest mniejsze i znajduje się znacznie bliżej Ziemi niż dotychczas przypuszczano. Naukowcy ustalili też, że gwiazda jest o wiele dalej od wybuchu niż niedawno sądzono.

O Batelgezie zrobiło się głośno, kiedy na przełomie 2019 i 2020 roku doszło do niespodziewanej zmiany w jej jasności. Gwiazda była coraz bledsza, co sugerowało, że nadchodzi czas jej eksplozji w postaci supernowej. Po kilku miesiącach okazało się jednak, że powróciła do swojej pierwotnej jasności. Uważano wtedy, że za chwilowym przyciemnieniem gwiazdy stoi chmura kosmicznego pyłu, która ją przysłoniła.

Z najnowszego badania przeprowadzonego przez międzynarodowy zespół naukowców i opublikowanego w „The Astrophysical Journal” dowiadujemy się jednak, że to nie jedyna przyczyna chwilowego przygaśnięcia Betelgezy. Naukowy ustalili, że chmura pyłu była rzeczywiście przyczyną pierwszego przygaśnięcia. Za drugie odpowiadają jednak pulsacje gwiazdy, które są zwykle wynikiem fal ciśnienia przepływających przez jej płonące wnętrze. Pulsacje występują także w naszym Słońcu.

– W tej chwili gwiazda pali hel w swoim rdzeniu, co oznacza, że nie jest bliska wybuchu – twierdzi Meridith Joyce, astrofizyk z Australian National University. – Spoglądamy na nią na około 100 000 lat przed wybuchem – dodaje.

Betelgeza. Nowe informacje na temat czerwonego olbrzyma

Współautor badania, dr László Molnár z Obserwatorium Konkoly w Budapeszcie przekazał, że badanie ujawniło, jak duża jest Betelgeza i jaka jest jej odległość od Ziemi.

– Rzeczywisty fizyczny rozmiar Betelgezy był nieco tajemniczy – wcześniejsze badania sugerowały, że może być większy niż orbita Jowisza. Zgodnie z naszymi ustaleniami Betelgeza rozciąga się tylko do dwóch trzecich tej wielkości, przy promieniu 750 razy większym od promienia Słońca – powiedział dr Molnár. – Kiedy już znaliśmy fizyczny rozmiar gwiazdy, byliśmy w stanie określić jej odległość od Ziemi. Nasze wyniki pokazują, że znajduje się ona zaledwie 530 lat świetlnych od nas, 25 procent bliżej niż wcześniej sądzono – dodał.

Mimo wszystko taka odległość oznacza, że nawet gdyby do wybuchu gwiazdy doszło szybciej niż za 100 tysięcy lat, to nie zagrozi on Ziemi.

HBO przygotowuje serial o SpaceX Elona Muska. Co wiemy do tej pory?

Źródło: WPROST.pl / Australian National University / The Astrophysical Journal