Mocne przemówienie rektora UW. „W Polsce mamy inwazję postaw antynaukowych”

Mocne przemówienie rektora UW. „W Polsce mamy inwazję postaw antynaukowych”

Uniwersytet Warszawski
Uniwersytet Warszawski / Źródło: Wikimedia Commons / Nieszka
– W polskim dyskursie publicznym mamy do czynienia z inwazją postaw antynaukowych – podkreślił rektor UW prof. Marcin Pałys, który zainaugurował nowy rok akademicki na Uniwersytecie Warszawskim. Studia rozpoczęło tam około 44 tys. studentów.

– Uniwersytet to my wszyscy. Społeczność akademicką tworzą naukowcy i wszyscy inni pracownicy uniwersytetu, doktoranci, a także oczywiście studenci – rozpoczął przemówienie rektor UW prof. Marcin Pałys i przypomniał, że uczestnictwo w życiu uczelni poza satysfakcją poznawczą wiąże się z odpowiedzialnością. Zwrócił przy tym uwagę na obecne i - jego zdaniem - bardzo niepokojące zjawiska w polskiej przestrzeni publicznej.

 – Populizm, który zdominował politykę, media, a nawet język dużych grup społecznych wyraża się m.in. afirmacją uproszczeń, półprawd, myślowego niewyrafinowania. Obserwujemy próby rozwiązywania problemów bez odniesienia się do nauki, a nieraz wręcz urągające myśleniu według naukowych standardów. Widać, że w dyskursie publicznym mamy do czynienia z jakąś inwazją postaw antynaukowych, które negują dorobek pokoleń uczonych i sens uporządkowanego myślenia, na którym nauka się opiera – mówił prof. Pałys. – Bo przecież to nie jest tak, że mamy homeopatię, znachorów, ruchy antyszczepionkowe i jeszcze jeden pogląd, który nazywa się medycyna. Nauka to nie jest jeszcze jeden pogląd – podkreślił.

 Apelował też do osób, które publicznie podejmują dyskusje - nie tylko w mediach, ale także na uniwersytetach - o przejawianie szacunku wobec oponentów. – Musimy przeciwstawiać się tendencjom, które są groźne dla kultury słowa, dialogu i kultury myślenia. Uniwersytet to nie jest jeszcze jeden ring – zaakcentował.

Rektor komentuje propozycje zmian w szkolnictwie wyższym

Rektor UW odniósł się również do przedstawionych we wrześniu przez szefa resortu nauki, wicepremiera Jarosława Gowina propozycji zmian w polskiej nauce i w szkolnictwie wyższym, czyli założeń tzw. Ustawy 2.0. Pałys podkreślił, że generalne założenia zmian, wypracowywane m.in. w dialogu ze środowiskiem akademickim, odpowiadają na oczekiwania badaczy i nauczycieli akademickich. – Z niepokojem jednak przyjmujemy głosy pojawiające się w przestrzeni publicznej sugerujące, że wypracowane w toku dyskusji kompromisy i rozwiązania mogą na dalszym etapie prac nad ustawą po prostu zostać zignorowane – powiedział, zastrzegając przy tym, że dialog z resortem nauki jeszcze się nie zakończył.

– Przy uważnej lekturze ustawy i przepisów przejściowych wyraźnie widać, że są w niej jeszcze elementy wymagające poprawy, pewne niedociągnięcia, braki lub sprzeczności, których pozostawienie może zdecydowanie utrudnić realizację głównych celów ustawy. Widać, że miejscami jest to jeszcze trochę taki „patchwork pomysłów” – zauważył prof. Pałys.

Podał też kilka konkretnych przykładów zmian, którego w jego ocenie wymagają poprawek. Odnosząc się do postulowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego zwiększenia autonomii uczelni, rektor UW zauważył, że władze państwowe wciąż przejawiają brak pełnego zaufania wobec środowiska akademickiego. Przykładem braku zaufania są też - jak mówił - proponowane przepisy dotyczące procedury nadawania stopni naukowych. – Rola uczelni, zwłaszcza w procedurze nadawania habilitacji, została tak bardzo zmarginalizowana, że - moim zdaniem - utraciła ona sens – ocenił prof. Pałys. Zwracając się do studentów rektor UW zapewnił, że będzie wspierał wszelkie ich inicjatywy, które będą służyć doskonaleniu jakości kształcenia.

W inauguracji, która rozpoczęła się od uroczystego pochodu orszaku przedstawicieli władz uczelni z Pałacu Kazimierzowskiego do Auditorium Maximum, wzięli udział m.in. I prezes Sądu Najwyższego Małgorzata Gersdorf, prezes NIK Krzysztof Kwiatkowski, Rzecznik Praw Obywatelskich Adam Bodnar. Obecni byli także metropolita warszawski kard. Kazimierz Nycz oraz przedstawiciele Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, innych urzędów i władz lokalnych. Szczególnie ciepło, długimi brawami na stojąco, przywitani zostali weterani Armii Krajowej - powstańcy warszawscy.

Czytaj także

 8
  • może pan rektor przypomni, na którym miejscu w światowym rankingu plasuje się UW?
    • pan rektor to typowy typ człowieka Homo Korporaticus ....co duże koncerny wciskają na rynek w celu zarobienia na baranach i kupują za duże pieniądze aprobatę tego na to tzw. uniwersytetów jest dobre !
      ...taki typ naukowca jest zagrożeniem dla nauki, a gdzie miejsce na pytanie i wątpliwość ....co raz więcej w tzw. nauce akademickiej wiary na pewne mechanizmy , a mniej dowodów -- nauka nie jest od wiary lecz od niepodważalnych dowodów a tych brak ! ...zatem negowanie jakieś koncepcji bez rzetelnych dowodów, a posługiwanie się samemu śmieciowymi analizami koncernów i ich przekupnych naukowców jest nie naukowe...ale na pewno zgodne z waszym TALMUDEM koszerni
      ... a co do wątku szczepień ....a pan rektor wie dokładnie jaki jest skład każdej szczepionki czy dokładnie wiadomo co zawiera naprawdę i czy tylko jej zadaniem jest walką z tą czy inna chorobą ?
      czy ktoś z mocy prawa RP robi analizy chemiczne czy spektrograficzne składu każdego preparatu w POLSCE ???- NIE
      a dlaczego nie ? ..znowu zamiast nauki WIARA w bezinteresowność Koncernów ?
      niestety nie mamy już fabryk farmaceutycznych we władaniu POLSKI i nic nie kontrolujemy i nic nie wiemy..wszystko opiera się na wierze a nie Nauce ..tam gdzie to Nauka powinna być domena anie Wiara jeśli chodzi choćby o farmakologie
      • a co rujnują koszerny porządek świata.... jak ktoś taki może być rektorem z takim ograniczonym światopoglądem i wiedza samej nauce, jak się rozwijała nauka w Oświeceniu i wcześniej w Baroku czy Renesansie czy nie była zaprzeczeniem i podważeniem wcześniejszych Prawd ? , czy uważanie ze wszystko co głosi obecna nauka jest ostateczne nie jest czymś w rodzaju świętej inkwizycji i blokadzie dalszego rozwoju nauki nawet poprzez obalenie powszechnie uważanych prawd , które są fikcją - zacznijcie sami używać waszych intelektów jeśli oczywiście je macie i są nie nabyte ,a wrodzone i przestańcie w końcu tworzyć tzw. kadry naukowe poprzez przepisywanie i powielanie tzw. prawd wypowiedzianych przez innych...sami musicie coś odkryć lub podważyć lub potwierdzić ...a nie tylko powtarzać to co kiedyś ktoś wyssał z palca , jak choćby przypisanie wielkiej piramidy w Egipcie Cheopsowi ..to są własnie wasze brednie !
        •  
          Nauka ma to do siebie że się myli i co jakiś czas zmienia swoje doktryny prawdy... zmiany są koniecznym motorem postępu, i nie można przywiązywać się do "naukowych standardów" gdyby ludzie nie przeciwstawiali się tym "standardom", nadal byśmy wierzyli że ziemia jest pępkiem świata i nie budowalibyśmy komputerów kwantowych.
          •  
            Czy pan rektor ma na mysli te pania "profesor" HGW ? Najwyzszy czas ! Chyba, ze chce, aby UW był rowniez siedziba szkoły mafii i złodziejstwa.