TEREN POLSKA

Dodano:   /  Zmieniono: 
Zapowiada się polski sezon w TR Warszawa. Ten rok będzie należał do młodych twórców, którzy chcą mówić o Polsce. Ubiegłoroczny projekt Teren Warszawa nawiązywał do współczesnej tematyki miejskiej, polegał na poszukiwaniu nieodkrytych w stolicy miejsc. Nowe hasło dyrektora artystycznego TR, Grzegorza Jarzyny, brzmi: TR.PL. Ma być o Polsce i współcześnie. Tu i teraz. Grupa dramaturgów już pracuje nad tekstami o naszej codzienności. Są wśród nich uznani autorzy młodego pokolenia, jak Michał Walczak (autor "Piaskownicy", wystawionej w Teatrze Narodowym) czy Michał Bajer (jego tekst "Verklärte Nacht" zrealizowano ostatnio w Teatrze Polskim we Wrocławiu). Debiuty dramatyczne przygotowują prozaicy - Dawid Bieńkowski, autor powieści "Nic" oraz Michał Witkowski, twórca kontrowersyjnego "Lubiewa". Istotą tych dramatów będzie krytyka zjawisk współczesnej rzeczywistości. To ma być mocne uderzenie polskiej dramaturgii w polski teatr - deklarują pomysłodawcy TR.PL w manifeście zatytułowanym Urwaliśmy orłowi łeb. Wkrótce pracę nad inscenizacją powstałych dramatów rozpoczną reżyserzy, m. in. Maja Kleczewska i Jan Klata. Projekt obejmuje również działania na pograniczu różnych dziedzin sztuki, którym poświęcono cykl Akcje. Po wykładach naukowych w formie intymnych rozmów, spektaklu zamawianym przez telefon, nocy spędzonej w przeniesionej na scenę prywatnej sypialni artystki Anny Baumgart, przyszedł czas na tajemniczą akcję performatywną Pawła Althamera. Twórca nie chce jednak zdradzać szczegółów. W ramach TR.PL możemy się też spodziewać kontynuacji cyklu odczytów pod wspólnym tytułem O czym w Polsce się nie mówi, a mówić powinno. Do tej pory wystąpili socjolog Jadwiga Staniszkis, filozof Magdalena Środa oraz teolog Stanisław Obirek. Goście mówią o istotnych kwestiach społecznych, pomijanych w debacie publicznej. Podejmowanie palących problemów współczesności jest na pewno jednym z ważniejszych zadań sztuki. Pozostaje tylko pytanie, czy TR.PL jest w istocie projektem teatru politycznego, czy tylko aktem pewnej strategii marketingowej? Społeczne zaangażowanie lub tematy patriotyczne stają się powoli elementami mody w teatrze, której sens można streścić w jednym zdaniu: wszystko jedno jak, byle współcześnie. Czy TR.PL powieli ten schemat czy dokona przełomu w przedstawianiu dzisiejszych problemów na scenie? Jedno jest pewne: to będzie istotne wydarzenie teatralne. | MS