Odrestaurowano dziewięć niemych Hitchcocków

Odrestaurowano dziewięć niemych Hitchcocków

Dodano:   /  Zmieniono: 
Alfred Hitchcock (fot. Fred Palumbo)
Tegoroczny festiwal filmowy w Londynie będzie stał pod znakiem Alfreda Hitchcocka. Pokazane zostaną wszystkie jego filmy, łącznie z dziewięcioma niemymi, które po raz pierwszy będzie można obejrzeć odrestaurowane po trzech latach prac.
Brytyjski Instytut Filmowy (BFI) poinformował o szczegółach projektu konserwatorskiego upamiętniającego reżysera (1899-1980), o którym mówi się, że był dla filmu tym, czym Picasso dla nowoczesnej sztuki lub Le Corbusier dla nowoczesnej architektury. - Idea filmu będącego nie tylko rozrywką, ale także wielką sztuką, wciąż nie przebija się do świadomości niektórych ludzi - powiedziała z okazji przedstawienia programu dorocznego festiwalu dyrektorka BFI Heather Stewart.

Niektóre filmy nieme zostaną pokazane w pobliżu miejsc, w których kręcono je ponad 80 lat temu. Stewart wymieniła m.in. filmowy debiut Hitchcocka "The Pleasure Garden" (Ogród Rozkoszy), który będzie pokazany w sali muzycznej Wilton; "The Ring" (Krąg), wyświetlony w sali kinowej Empire w Hackeny oraz "Blackmail" (Szantaż). Ten ostatni będzie można obejrzeć pod gołym niebem w pobliżu od British Museum, gdzie był oryginalnie nakręcony w 1929 r. Kulminacyjną scenę filmu kręcono zarówno w budynku muzeum jak i na jego dachu.

Trzy odrestaurowane filmy mistrza suspense'u z muzyką Daniela Patrica Coihena, Nitina Sawhney'a oraz Soweto Kincha będą zwieńczeniem Kulturalnej Olimpiady, imprezy towarzyszącej igrzyskom olimpijskim Londyn 2012. Między sierpniem a październikiem BFI pokaże wszystkie ocalałe 58 filmów Hitchcocka, łącznie z tymi, które nakręcił w Wielkiej Brytanii zanim w 1955 r. nie przeniósł się do USA. Specjalnymi gośćmi z okazji retrospektywy Hitchcocka będą Tippi Hedren, która wystąpiła w "Ptakach" (1963) oraz Bruce Dern znany z "Marnie" (1964).

Hitchcock jest mistrzem psychologicznego dreszczowca, a także pionierem nowatorskiego zastosowania kamery naśladującej sposób patrzenia rzeczywistej postaci. Powszechnie sądzi się, że ukształtował oblicze współczesnego kina.

zew, PAP