Naukowcy: Epidemia HIV zaczęła się w latach 20. XX wieku

Naukowcy: Epidemia HIV zaczęła się w latach 20. XX wieku

Dodano:   /  Zmieniono:
Zdjęcie wirusów HIV-1 wykonane mikroskopem elektronowym. (fot. CDC/Dr. Edwin P. Ewing, Jr., domena publiczna)
Naukowcy ustalili, że źródłem epidemii HIV była Kinszasa w Demokratycznej Republice Konga. Pandemia, która zabiła miliony ludzi na całym świecie, zaczęła się tam w latach 20. XX wieku - podaje wyborcza.pl.

Do szybkiego rozprzestrzeniania się wirusa miał przyczynić się gwałtowny rozwój miasta, prostytucja, korzystanie z niewysterylizowanych igieł czy dobre połączenia kolejowe z innymi krajami. Rozbudowana przez Belgów kolej (w latach 20. XX wieku Kinszasa nazywała się Leopoldville, a DRK było Kongiem Belgijskim) przewoziła miliony pasażerów, przez co wirus przeniósł się do pobliskich regionów.

- To były ogromne, szybko rozwijające się tereny, a dane medyczne z czasów kolonialnych pokazują, że w tym czasie na całego szerzyły się choroby przenoszone drogą płciową - tłumaczy prof. Oliver Pybus z Oxfordu w rozmowie z BBC. - Po raz pierwszy przeanalizowaliśmy wszystkie dostępne próbki przy pomocy najnowszych technik filogeograficznych (filogeografia to odtwarzanie historii gatunków), co pozwoliło nam określić pochodzenie wirusa - dodaje prof. Pybus.

Naukowcy z belgijskiego uniwersytetu Leuven i Oxfordu uważają, że "taki zestaw okoliczności" sprawił, że wirus HIV rozprzestrzenił się najpierw na kraje afrykańskie, a potem przeniósł się na inne kontynenty. Badacze opublikowali swoje teorie w najnowszym numerze "Science".

wyborcza.pl