Nowe uprawnienie dla SG i wzmianka o dziennikarzach. Co zakłada pilny rządowy projekt?

Nowe uprawnienie dla SG i wzmianka o dziennikarzach. Co zakłada pilny rządowy projekt?

Jarosław Kaczyński i Mateusz Morawiecki
Jarosław Kaczyński i Mateusz Morawiecki Źródło:Newspix.pl / Marek Hanyzewski
W związku z kryzysem na granicy polsko-białoruskiej rząd przygotował pilny projekt ustawy. Przedstawiamy jego główne założenia.

Na stronie Sejmu został opublikowany rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie granicy państwowej i niektórych innych ustaw. Projekt został przygotowany w związku z napiętą sytuacją na granicy polsko-białoruskiej, a konkretnie – kryzysem migracyjnym inspirowanym przez reżim Łukaszenki.

„Ma przede wszystkim zwiększyć skuteczność działań podejmowanych przez Straż Graniczną w celu ochrony granicy państwowej Rzeczypospolitej Polskiej w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa państwa lub porządku publicznego oraz poprawić bezpieczeństwo funkcjonariuszy Straży Granicznej realizujących zadania związane z ochroną granicy państwowej” – czytamy w treści uzasadnienia.

Ustawa o ochronie granicy państwowej. Co zakłada?

W ustawie o ochronie granicy państwowej z dnia 1990 roku ma zostać wprowadzony następujący zapis: „Art. 12a. 1. W przypadku konieczności zapewnienia bezpieczeństwa lub porządku publicznego w strefie nadgranicznej w związku z zagrożeniem życia lub zdrowia ludzi, lub mienia, wynikającym z przekraczania granicy państwowej wbrew przepisom prawa lub podejmowania prób takiego przekraczania, lub uzasadnionym ryzykiem popełniania innych czynów zabronionych, może być wprowadzony czasowy zakaz przebywania na określonym obszarze w strefie nadgranicznej przyległej do granicy państwowej stanowiącej granicę zewnętrzną w rozumieniu przepisów kodeksu granicznego Schengen”.

Minister właściwy do spraw wewnętrznych, po zasięgnięciu opinii Komendanta Głównego Straży Granicznej, może wprowadzić, w drodze rozporządzenia, na określonym obszarze gmin lub ich części zakaz, o którym mowa w ust. 1, kierując się koniecznością zapewnienia ochrony granicy państwowej i jej nienaruszalności, bezpieczeństwa i porządku publicznego w strefie nadgranicznej, w szczególności na obszarze bezpośrednio przyległym do granicy państwowej, potrzebą zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszy i pracowników służb państwowych oraz żołnierzy i pracowników Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej wykonujących zadania służbowe na granicy państwowej, a także koniecznością wywiązywania się z zobowiązań międzynarodowych Rzeczypospolitej Polskiej.

W dalszej części rządowego projektu ustawy wymieniono listę osób, których nie obejmowałby wspomniany zakaz. Są to osoby, które:

  • stale zamieszkują, prowadzą działalność gospodarczą, wykonują pracę zarobkową, wykonują pracę w gospodarstwach rolnych znajdujących się na obszarze objętym zakazem, pobierają naukę lub są opiekunami osób pobierających naukę na obszarze objętym zakazem;
  • będąc małżonkiem, wstępnym, zstępnym lub rodzeństwem, sprawują opiekę albo udzielają pomocy w załatwianiu bieżących spraw życia codziennego osobie zamieszkującej na obszarze objętym zakazem;
  • są objęte wychowaniem przedszkolnym lub formami opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 na obszarze objętym zakazem, oraz ich opiekunów;
  • przebywają na obszarze objętym zakazem w celu załatwienia sprawy w urzędzie administracji publicznej lub w celu sprawowania lub udziału w kulcie religijnym;
  • są właścicielami lub posiadaczami nieruchomości zlokalizowanych na obszarze objętym zakazem;
  • są osobami niepełnosprawnymi albo opiekunami osób niepełnosprawnych przebywającymi na obszarze objętym zakazem w związku z korzystaniem z ośrodka dla osób niepełnosprawnych;
  • przebywają na obszarze objętym zakazem w związku z bezpośrednim przemieszczaniem się w celu zgodnego z przepisami przekroczenia granicy państwowej lub bezpośrednio po jej przekroczeniu zgodnie z przepisami w celu opuszczenia obszaru objętego zakazem, lub w związku z przemieszczaniem się przez ten obszar drogą publiczną – bezpośrednio w celu jego niezwłocznego opuszczenia.

Kryzys na granicy polsko-białoruskiej. Co z dziennikarzami?

W dalszej części projektu znajduje się wzmianka o dziennikarzach. Przypomnijmy – obecnie przedstawiciele mediów nie mają prawa wstępu na teren, na którym obowiązuje stan wyjątkowy.

„W uzasadnionych przypadkach właściwy miejscowo komendant placówki Straży Granicznej może zezwolić na przebywanie, na czas określony i na określonych zasadach, na obszarze objętym zakazem, o którym mowa w art. 12a ust. 1, innych osób niż wymienione w ust. 1, w szczególności dziennikarzy w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. – Prawo prasowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 1914)” – czytamy w rządowym projekcie.

W Prawie prasowym dziennikarza definiuje się jako: „osobę zajmującą się redagowaniem, tworzeniem lub przygotowywaniem materiałów prasowych, pozostającą w stosunku pracy z redakcją albo zajmująca się taką działalnością na rzecz i z upoważnienia redakcji”, a „redaktorem jest dziennikarz decydujący lub współdecydujący o publikacji materiałów prasowych”.

W omawianym projekcie rządowym pojawia się również wzmianka o konieczności posiadania dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość na obszarze objętym wspomnianym zakazem.

Zakazu, o którym mowa w art. 12a ust. 1, nie stosuje się do:

  • załóg przemieszczających się pojazdami ratownictwa medycznego i innych służb interwencyjnych oraz osób przewożonych w tych pojazdach w związku z prowadzoną przez te załogi lub służby działalnością,
  • osób przemieszczających się bezpośrednio do podmiotów wykonujących działalność leczniczą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2021 r. poz. 711 i 1773) w celu skorzystania ze świadczeń zdrowotnych,
  • funkcjonariuszy i pracowników służb państwowych oraz żołnierzy i pracowników Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej wykonujących zadania służbowe.

Projekt zakłada również wprowadzenie zapisu: „Kto, nie będąc do tego uprawnionym, przebywa na obszarze objętym zakazem, o którym mowa w art. 12a ust. 1, w czasie jego obowiązywania podlega karze aresztu albo grzywny”.

Uprawnienia Straży Granicznej

W projekcie uwzględniono również wprowadzenie zmiany w ustawie z dnia 12 października 1990 roku o Straży Granicznej. W art. 23 ust. 1 otrzymuje brzmienie: „1. W przypadkach, o których mowa w art. 11 ustawy z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej (Dz. U. z 2019 r. poz. 2418), funkcjonariusze mogą użyć środków przymusu bezpośredniego, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1–7, 9–13 i 16–20 tej ustawy, lub wykorzystać te środki”.

Tutaj należy przytoczyć treść artykułów 11 i 12. W artykule 11 czytamy, że: „Środków przymusu bezpośredniego można użyć lub wykorzystać je w przypadku konieczności podjęcia co najmniej jednego z następujących działań:

  1. wyegzekwowania wymaganego prawem zachowania zgodnie z wydanym przez uprawnionego poleceniem;
  2. odparcia bezpośredniego, bezprawnego zamachu na życie, zdrowie lub wolność uprawnionego lub innej osoby;
  3. przeciwdziałania czynnościom zmierzającym bezpośrednio do zamachu na życie, zdrowie lub wolność uprawnionego lub innej osoby;
  4. przeciwdziałania naruszeniu porządku lub bezpieczeństwa publicznego;
  5. przeciwdziałania bezpośredniemu zamachowi na ochraniane przez uprawnionego obszary, obiekty lub urządzenia;
  6. ochrony porządku lub bezpieczeństwa na obszarach lub w obiektach chronionych przez uprawnionego;
  7. przeciwdziałania zamachowi na nienaruszalność granicy państwowej w rozumieniu art. 1 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej;
  8. przeciwdziałania niszczeniu mienia;
  9. zapewnienia bezpieczeństwa konwoju lub doprowadzenia;
  10. ujęcia osoby, udaremnienia jej ucieczki lub pościgu za tą osobą;
  11. zatrzymania osoby, udaremnienia jej ucieczki lub pościgu za tą osobą;
  12. pokonania biernego oporu;
  13. pokonania czynnego oporu;
  14. przeciwdziałania czynnościom zmierzającym do autoagresji".

Omawiany projekt rządowy prowadzi również do rozszerzenia katalogu środków przymusu bezpośredniego, których mogą używać funkcjonariusze Straży Granicznej (SG), „o plecakowe miotacze substancji obezwładniających, w obliczu nasilającej się presji migracyjnej, mają na celu poprawić skuteczność odpierania prób siłowego przekraczania granicy państwowej”.

„Przyznanie uprawnienia do użycia tego środka przymusu bezpośredniego jest rozwiązaniem adekwatnym i proporcjonalnym – brak możliwości jego wykorzystania mógłby powodować konieczność użycia przez Straż Graniczną bardziej inwazyjnych środków, takich jak broń palna. Ponadto zastosowanie plecakowych miotaczy substancji obezwładniających zwiększy bezpieczeństwo funkcjonariusza SG w konfrontacji z agresywną, niepodporządkowującą się wydanym na podstawie prawa poleceniom, osobą i umożliwi jej obezwładnienie” – czytamy w uzasadnieniu projektu.

Czytaj też:
NA ŻYWO: Granica polsko-białoruska. Kuźnica w centrum uwagi