Rosja i Chiny przeprowadzą „operację wysokiego ryzyka”? Warunkiem zachowanie całkowitej poufności

Rosja i Chiny przeprowadzą „operację wysokiego ryzyka”? Warunkiem zachowanie całkowitej poufności

Most Krymski, zdjęcie ilustracyjne
Most Krymski, zdjęcie ilustracyjne Źródło:Shutterstock / eleonimages
Rosyjskie i chińskie firmy dyskutowały ws. budowy podwodnego tunelu na Krym. Pekin byłby zainteresowany, jeśli nazwa konsorcjum byłaby zmieniona. Do inwestycji sceptycznie podchodzą amerykańscy urzędnicy i eksperci.

Rosyjskie kierownictwo wraz z chińskimi biznesmenami powiązanymi z rządem prowadzili tajne rozmowy na temat planów budowy podwodnego tunelu łączącego Rosję z Krymem. Celem jest stworzenie szlaku transportowego, który chroniłby przed atakami ze strony Ukrainy – poinformowało Washington Post, powołując się na dane ukraińskich służb wywiadowczych. Negocjacje prowadzono pod koniec października.

Długoterminowe plany Rosji ws. Krymu?

Rozmowy mają dowodzić determinacji Rosji do utrzymania kontroli nad przejętym półwyspem oraz rosnącą zależność Moskwy od Pekinu. Amerykańscy urzędnicy i eksperci podkreślają, taka inwestycja kosztowałaby miliardy i trwałaby lata, a takie prace nie są prowadzone podczas działań wojennych. Chiny oficjalnie nigdy nie uznały aneksji Krymu przez Rosję. Dodatkowo tamtejsze firmy mogłyby zostać objęte sankcjami gospodarczymi przez USA i Unię Europejską.

Gotowość do zaangażowania się w potencjalną inwestycję zadeklarowałaby państwowa Chińska Korporacja Budowy Kolei, która w 2021 r. przeprowadziła rozbudowę moskiewskiego metra. CRCC podkreśliło, że będzie zainteresowane pod warunkiem zachowania całkowitej poufności. Rosyjski biznesmen Władimir Kałużny, który w dokumentach figuruje jako dyrektor generalny przyszłego konsorcjum, sprawę nazwał „stekiem bzdur” i dodał, że nie będzie rozmawiał z „wrogimi mediami”.

Wojna w Ukrainie. Rosja inwestuje na okupowanych terytoriach

Rosja prowadzi różne inwestycje na okupowanych terytoriach Ukrainy. Najnowsze zdjęcia satelitarne pokazują nowe odcinki linii kolejowej wzdłuż wybrzeża Morza Azowskiego, będącego częścią trasy lądowej, który łączy także Rosję z Krymem. W budowę zaangażowane są firmy powiązane z Arkadym Rotenbergiem, przyjacielem Władimira Putina z dzieciństwa. Firma budowlana 71-letniego oligarchy była także głównym wykonawcą mostu Kerczeńskiego.

Czytaj też:
Ukraina zmarnowała szansę? Zełenski z apelem: Wasza precyzja to życie
Czytaj też:
Analityk Pentagonu o kontrofensywie Ukrainy. „Zmarnowana szansa”

Źródło: Washington Post