Rosjanie chcą zdestabilizować europejską infrastrukturę kolejową. „Tysiąc cyberataków”

Rosjanie chcą zdestabilizować europejską infrastrukturę kolejową. „Tysiąc cyberataków”

Główny dworzec kolejowy (Praga) / zdjęcie ilustracyjne
Główny dworzec kolejowy (Praga) / zdjęcie ilustracyjne Źródło:Shutterstock / Jan Orlowski
Czeski minister transportu Martin Kupka w rozmowie z brytyjskim dziennikiem „Financial Times” ujawnił, że krajowe przedsiębiorstwo kolejowe odnotowało zwiększoną liczbę cyberataków – wymierzonych m.in. w systemy sygnalizacji. Odpowiadać mają za nie rosyjscy hakerzy.

Minister Kupka twierdzi, że państwowe przedsiębiorstwo zaczęło zauważać znaczący wzrost cyberataków zaraz po tym, gdy Rosjanie napadli na Ukrainę na początku 2022 roku. Ataki te dotyczą jednak nie tylko Czech – wiedzą o nich także inne kraje bałtyckie. Rosyjscy hakerzy chcą bowiem zdestabilizować transport na terenie Unii Europejskiej.

W jaki sposób przejawiały się cyberataki? Hakerzy uderzali m.in. w czeski system sygnalizacji i sieć narodowego operatora kolejowego České dráhy. Kupka przyznaje, że jeden z ataków zakończył się powodzeniem – poskutkowało to tym, że system sprzedaży biletów przestał funkcjonować. Awaria trwała przez pewien czas.

Rosjanie przeprowadzają ataki na europejską infrastrukturę kolejową

Ostatecznie jednak Rosjanie w większości przypadków musieli poinformować przełożonych o niepowodzeniu swoich operacji. Ich działania zwykle kończą się niepowodzeniem. Czeski minister nie ukrywa, że jest dumny z informatyków, którzy pracują dla krajowego przedsiębiorstwa. Skutecznie odpierają ataki Rosjan, których przez ten czas było wiele – w całej Europie natomiast, jak powiedział, było ich w okolicach tysiąca. Czescy pracownicy dbający o bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej działają od wybuchu konfliktu zbrojnego w trudnych warunkach, ale spisują się bardzo dobrze.

Serwis meduza.io – rosyjskie, niezależne medium – przywołuje raport Europejskiej Agencji ds. Cyberbezpieczeństwa (z marca 2023 roku), który także potwierdza fakt, że od 2022 roku zauważono zwiększoną liczbę cyberataków na kolej. W raporcie wskazano szczególnie na państwa takie jak Rumunia, Łotwa, Litwa, czy Estonia – gdzie odnotowano incydenty.

Incydent odnotowany przez polską, państwową spółkę PKP PLK

Warto dodać, że w sierpniu ubiegłego roku na odcinku Daleszewo – Szczecin Główny oraz na odcinku Choszczno – Szczecin Główny niespodziewanie nadano sygnał radio-stop za pomocą radiotelefonu – informowała spółka PKP PLK. Tego dnia więc pasażerowie musieli liczyć się z opóźnieniami. „Gazeta Wyborcza” informowała wówczas nieoficjalnie, że między nadawaniem sygnału rzekomo słychać było rosyjski hymn oraz fragment przemówienia Władimira Putina.

Czytaj też:
Kiedy powstanie specjalny trybunał, który osądzi Putina? Padła data
Czytaj też:
Ta transakcja może zakończyć wojnę w Ukrainie. „Oficjalnie nikt o tym nie mówi”

Źródło: „Financial Times” / meduza.io / PKP PLK