Agencja dpa o "polskim obozie Trawniki"

Agencja dpa o "polskim obozie Trawniki"

Dodano:   /  Zmieniono: 5
Niemiecka agencja prasowa dpa przeprosiła za użycie w jednej z depesz sformułowania "polski obóz pracy Trawniki".

Przeprosiny przekazano polskiej ambasadzie w Berlinie, która wcześniej interweniowała w tej sprawie w redakcji.

"Jeszcze raz pragnę powiedzieć, jak bardzo jest nam przykro, że (...) użyliśmy sformułowania +polski obóz pracy Trawniki". Przepraszamy za to" - napisał kierownik redakcji zagranicznej dpa Heinz-Rudolf Othmerding.

Zapewnił, że ani autor depeszy, ani edytor, który ją redagował, nie użyli błędnego sformułowania z rozmysłem. Obaj wyrazili ubolewanie z powodu swej nierozwagi. Tłumaczyli, że pomyłka była konsekwencją pośpiechu, który często towarzyszy pracy agencji informacyjnej. "Niemieccy dziennikarze informacyjni nie powinni pozwalać sobie na taką nierozwagę" - dodał Othmerding.

Sformułowanie "polski obóz pracy" pojawiło się w czwartkowej informacji dpa, nadanej z Waszyngtonu na temat ekstradycji do Austrii oskarżonego o zbrodnie wojenne Josiasa Kumpfa.

"Obecnie 83-letni (Kumpf), jako członek dywizji SS +Totenkopf+ w polskim obozie pracy Trawniki brał udział w masakrze 8000 Żydów, poinformowało w czwartek ministerstwo sprawiedliwości USA" - napisała dpa.

Wiadomość agencji pojawiła się w takiej formie na kilku portalach internetowych, w tym niemieckich gazet, np. "Der Tagesspiegel" i "Die Zeit".

W piątek przed południem agencja opublikowała sprostowaną wersję depeszy, w której słowa "w polskim obozie pracy Trawniki" zastąpiono sformułowaniem: "w nazistowskim obozie pracy przymusowej Trawniki w okupowanej Polsce".

Hitlerowski obóz w Trawnikach (obecnie woj. lubelskie) powstał w latem 1941 r. Pełnił głównie funkcję obozu pracy. Wykorzystywano w nim jako siłę roboczą Żydów przywożonych do Trawnik z terenów Generalnej Guberni i z zagranicy.

3 listopada 1943 roku w akcji likwidacyjnej "Dożynki" zamordowano niemal wszystkich Żydów z obozu w Trawnikach.

W prasie niemieckiej sformułowanie "polski obóz" pojawiło się też m.in. w jednym z artykułów, opublikowanych w listopadzie zeszłego roku przez dziennik "Die Welt".

ND, PAP, keb

+
 5

Czytaj także