Rosjanie zakończyli remont polskiego Tu-154M

Rosjanie zakończyli remont polskiego Tu-154M

Dodano:   /  Zmieniono: 
Fot. WPROST
W zakładach lotniczych Awiakor w Samarze dobiegł końca kapitalny remont polskiego Tu-154M - poinformowała korporacja Russkije Maszyny, do której należy samarska fabryka. Drugi z polskich tupolewów rozbił się 10 kwietnia pod Smoleńskiem. "Remont kapitalny dobiegł końca. Rozpoczęły się próby lotne. Po nich pozostanie tylko pomalowanie samolotu" - przekazały Russkije Maszyny. Według korporacji, samolot wróci do Polski w połowie września.
Tupolew przyleciał do Samary na planowy remont w styczniu. Pierwotnie planowano, że samolot wróci do kraju 22 lipca. Później termin został przesunięty na sierpień. Jako przyczynę przesunięcia odbioru Tu-154M z zakładów w Samarze płk Wiesław Grzegorzewski, dyrektor Departamentu Prasowo-Informacyjnego MON, podał konieczność ponownego przeglądu instalacji, m.in. elektrycznej. Losy remontowanego samolotu nie zostały jeszcze przesądzone. MON rozpatruje trzy warianty: eksploatowanie go jako maszyny dla VIP-ów, wykorzystywanie przez wojsko do transportu oraz sprzedaż.

- Rozważane są trzy scenariusze. Pierwszy zakłada, że TU-154 wróci do wykonywania lotów w 36. Specjalnym Pułku Lotnictwa Transportowego. Kolejny przewiduje, że "tutka" trafi do Sił Powietrznych jako samolot, który będzie zabezpieczał ich zdolności transportowe. Trzeci zaś, to przekazanie tupolewa do Agencji Mienia Wojskowego w celu sprzedania - powiedział wiceszef MON Marcin Idzik. - Decyzja w tej sprawie będzie konsultowana z kancelariami na razie żadnej wiążącej decyzji nie ma - dodał.

Korporacja Russkije Maszyny w 100 proc. należy do kompanii inwestycyjnej Bazowyj Element, kontrolowanej przez Olega Deripaskę, oligarchę uważanego za przyjaciela premiera Władimira Putina. Tu-154M, który uległ katastrofie pod Smoleńskiem, przeszedł remont kapitalny w zakładach w Samarze w drugiej połowie 2009 roku. Przegląd taki każda maszyna musi przechodzić co pięć lat.

PAP, arb