Majątek za obraz, którego nie namalował mistrz? To się zdarza, również w Polsce

Majątek za obraz, którego nie namalował mistrz? To się zdarza, również w Polsce

Aukcja sztuki
Aukcja sztuki Źródło: Shutterstock / steve estvanik
Nie ulega wątpliwości, ze kwestia autentyczności dzieła jest jedną z najważniejszych dla ustalenia odpowiedniej wyceny. Na polskim rynku rzadko zdarzają się tego typu problemy, ze względu na mały obrót dziełami sztuki europejskiej, ale i tak trzeba dziś bardzo uważać, pamiętając np. przykrą historię kolekcji malarstwa europejskiego, zbieranego przez małżeństwo Porczyńskich.

Od lat pod koniec roku rynek aukcyjny rozgrzewa się do czerwoności. Nie tylko z powodu sztuki współczesnej z już powszechnie znanymi nazwiskami artystów, jak Wojciech Fangor czy Magdalena Abakanowicz. Również aukcje sztuki dawnej wzbudzają żywe zainteresowanie. Artyści z kręgu Ecole de Paris, szkoła monachijska, pracownia Rubensa – na te i wiele innych określeń można obecnie natknąć się w opisach katalogów. Jaką tajemną wiedzę kryją za sobą te pojęcia? Czy dzieła oryginalne, późniejsze kopie lub pochodzące z warsztatu określonego artysty mają taką samą wartość?

Warto bliżej przyjrzeć się pojęciom: atrybucja i autentyczność, które są kluczem do zrozumienia i ustalenia wartości dzieła.

Źródło: Wprost