Patriotyzm w wersji pozytywnej

Patriotyzm w wersji pozytywnej

Patriotyzm w wersji pozytywnej
Patriotyzm w wersji pozytywnej / Źródło: Katarzyna Chmura
Pożar w Burdelu trafi do telewizji i zrobi musical o Bemie – o planach kabaretu mówi jego współzałożyciel Michał Walczak.

ROZMAWIAŁ Jacek Wakar, POLSKIE RADIO

Żyjemy w śmiesznych czasach?

Czasy są śmieszne i straszne jednocześnie. Po 1989 r. nie zbudowaliśmy wspólnoty zabawy, karnawału. Zwyciężyły resentymenty i żałoby zamiast afirmacji wolności i radości życia.

Dziś łatwiej się śmiać z władzy?

Nie będziemy drugim „Uchem prezesa”. Wolimy tworzyć równoległy świat, prześwietlać polskie mity i ćwiczyć wyobraźnię, zamiast powtarzać, co głupiego powiedział polityk z tej albo drugiej strony. Jest coś głębszego w obecnym zapotrzebowaniu na śmiech. Działalność klubu komediowego i stand-uperów pokazuje głód alternatywnych wizji rzeczywistości.

Pożar dla wielu jest doświadczeniem wspólnotowym. W wasze spektakle uciekamy przed mrokiem rzeczywistości. Podobnie było w latach 30. – kwitł kabaret, ale dookoła narastały groźne pomruki.

Zgłębiłem czas międzywojnia, przygotowując się do pisania „Duchów. Musicalu spirytystycznego” [ostatnia premiera Pożaru – red.]. Wspólna jest chyba potrzeba odprężenia, odreagowania rzeczywistości i problemy z wolnością. Wtedy odpędzano od siebie traumę niedawnej wojny, dziś – zachowując wszystkie proporcje – wielu z nas żyje w traumie po transformacji, z piętnem kredytów, zobowiązań. Jesteśmy w ciągłym stresie, w ekstremalnych sytuacjach przeradza się on w agresję. Rozrywka ma do odegrania ważną rolę, bo pomaga zrzucić z siebie ten stres. Tymczasem w Polsce chyba jej nie odegrała, nigdy nie umieliśmy przeżywać karnawału, odprężać się.

Macie stałą publiczność. Staliście się dla niej naprawdę ważni.

Jesteśmy blisko widzów zarówno podczas przedstawień, jak i dzięki Facebookowi, który jest naszą główną platformą porozumienia. Widzowie piszą do nas, dzielą się wrażeniami. Są nam oddani, ale też bardzo wymagający. Obu stronom udziela się familiarna atmosfera całego przedsięwzięcia.

„Duchy”, wkrótce zrobicie musical „Bem” o polsko-węgierskim bohaterze. Idziecie w stronę historii.

Chcemy opowiedzieć historię Polski w musicalach biograficznych. W „Duchach” opowiadamy o Franku Kluskim, bankierze, dziennikarzu, krytyku teatralnym i najsłynniejszym medium międzywojnia. Na jego seansach zbierała się cała śmietanka z Piłsudskim i Boyem-Żeleńskim na czele. W „Bemie” natomiast Maciej [Łubieński, współtwórca Pożaru – red.] przyjrzy się odszczepieńcom od głównego, powszechnie akceptowanego modelu polskiego patriotyzmu. Wymyśliliśmy program „Sto wskrzeszeń na stulecie Polski”. Oto nowy Teatralny Instytut Pamięci Narodowej zleca nam musicale o nieoczywistych bohaterach.

Kto po Bemie?

W wakacje prawdopodobnie jedyny czarnoskóry uczestnik powstania warszawskiego August Agbola O’Brown. Potem może Czarny Roman, Teresa Orlowski, gwiazda porno. Eligiusz Niewiadomski i Misza Waszyński… Opowieści o ludziach, przez których można uwolnić alternatywną energię patriotyzmu, nie zamykając się w rocznicowych obchodach i akademiach ku czci.

Pożar w Burdelu zawsze żywił się anarchistyczną, antysystemową energią. A teraz wchodzi do TVN z programem „Fabryka patriotów”. Podpisaliście cyrograf?

– Nie pierwszy raz burzymy stereotypy o offie i mainstreamie. Dyrektor TVN Edward Miszczak – podobnie jak kiedyś Andrzej Seweryn – dał nam wolną rękę i kredyt zaufania, który ogromnie doceniamy i cieszymy się na możliwość dotarcia do nowych widzów. Zaproponujemy perwersyjną opowieść o nowej rekonstrukcji rządu i Burdeltacie jako ministrze kultury – następcy Piotra Glińskiego. Artyści, lewacy i feministki włączają się w kreację nowoczesnego patriotyzmu i karnawałowych form jego przeżywania. Pod tym względem jest nam blisko do obecnej władzy, która aktywnie proponuje formy wspólnotowego przeżywania, tyle że my proponujemy patriotyzm w wersji pozytywnej i jednoczącej przez taniec, muzykę i zabawę. Czujemy, że wszystkim jest to bardzo potrzebne.

Ostatnią premierę zrobiliście w Teatrze Polskim w Warszawie.

„Duchy” powstały w koprodukcji Pożaru z Teatrem Polskim. Uczymy się od teatru instytucjonalnego pracy w tradycyjnym systemie prób, choć wciąż nie mamy komfortu teatru publicznego, jeśli chodzi o budżet i długi czas przygotowania przedstawienia. Doraźne, kabaretowe i przygotowane naprędce show przestały nam wystarczać. Mamy świetny zespół aktorski i muzyczny, który potrafi tworzyć spektakle na najwyższym poziomie – od Teatru Polskiego i innych naszych instytucjonalnych przyjaciół uczymy się, jak lepiej zorganizować produkcję.

Do niedawna Teatr Polski uchodził za świątynię konserwy.

Dziś te podziały się zamazały, co pokazuje obecny sezon w Polskim, gdzie oprócz nas pracują m.in. Monika Strzępka, Anna Smolar, Iwan Wyrypajew. Do Polskiego wracamy czwarty raz i czujemy się tam wspaniale dzięki dyrektorowi Sewerynowi i zespołowi, który obdarzył nas zaufaniem i otworzył się na to, co proponujemy.

Pożar na nowo się definiuje. Stajecie się teatrem działającym na profesjonalnych zasadach.

Od zawsze towarzyszyło nam marzenie, by Pożar płonął systematycznie i nie zgasł jak wiele młodzieńczych inicjatyw. Nadaliśmy pracy solidną strukturę i jestem dumny, że w tak trudnych dla instytucji kultury czasach udaje się nam rozwijać i ryzykować. Pożar w Burdelu dzisiaj to mała, ale profesjonalna instytucja, działająca jak zawodowy teatr, samodzielnie zgrywamy terminy aktorów, organizujemy repertuar, promujemy i planujemy przyszłość. Publiczności oferujemy unikalną mieszankę szybkiego komentarza do bieżących zdarzeń i mocnej fabuły. Czujemy coraz mocniejszy głód metafory i ciągnie nas w stronę uniwersalnych spektakli, ale nie chcemy stracić czujności na rzeczywistość. Luty może okazać się dla nas czasem przełomowym. Najpierw premiera „Duchów”, a kilka dni później show w TVN. Uniwersalne przedstawienie muzyczne, a chwilę potem widowisko telewizyjne, które będzie pełne drapieżnego komentarza do rzeczywistości.

Wypełniacie duże sale widowiskowe, gracie musicale pełną gębą, spektakle, a jednocześnie Andrzej Konopka występuje w niezależnym stand-upie jako Duszpasterz Hipsterów, grupa muzyczna założona przez wasze aktorki – Żelazne Waginy – daje koncerty.

Różnorodność repertuarowa jest możliwa dzięki wszechstronności twórców Pożaru, nasz kierownik muzyczny Wiktor Stokowski jest multiinstrumentalistą i tytanem kompozycji, Maciej swobodnie przepływa między pisaniem scenariusza, aktorstwem i muzycznym bandem, menedżer Igor Znyk jest w stanie ogarnąć kilka produkcji równocześnie, a Andrzej Konopka jest w tak świetnej formie aktorskiej, że wyprodukowaliśmy jego one man show jako Duszpasterza Hipsterów. Żelazne Waginy były z kolei odpowiedzią na głód kobiecej energii w teatrze. Nasze przedstawienia stały się laboratoriami. Obserwowaliśmy na bieżąco reakcje publiczności i próbowaliśmy na nie odpowiadać. Moglibyśmy produkować więcej, ale brakuje nam stabilnego budżetu na spektakle. Jako teatr zajmujący się dramaturgią współczesną będziemy się starać o dofinansowanie, siedzibę i wsparcie miasta, które opiewamy w naszych piosenkach. Kochamy naszych widzów i to oni są naszymi mecenasami, ale dzięki dofinansowaniu moglibyśmy się otworzyć na nową publiczność, pracować spokojniej i dojrzalej nad pomysłami.

Zaczynaliście w klubie dla niewielkiej widowni. Jak to wspominasz po pięciu latach?

Zaczynaliśmy od piwnicy przy Chłodnej 25 za niewielkie pieniądze, za to bawiąc się świetnie. Z Maciejem mieliśmy na głowie wszystko – od rekwizytów do załatwienia busa, żeby wyjechać poza Warszawę na spektakl. Zrozumieliśmy, na czym polega zarządzanie na każdym poziomie. Dziś bardzo sobie cenię to doświadczenie i szczególny moment, w jakim wtedy byłem. Miałem dość teatrów instytucjonalnych, które stawiały opór marzeniom. Twórcza energia przez chwilę gromadziła się wokół Laboratorium Dramatu Tadeusza Słobodzianka, który na świetnych warsztatach uczył, jak dramatem prowokować do myślenia. Szkoda, że Laboratorium okazało się tylko trampoliną do objęcia przez Słobodzianka teatru z poczciwym, geriatrycznym repertuarem. Irytowało mnie, jak łatwo trwoni się ludzką energię i entuzjazm w teatrze, który ze swej natury powinien kultywować zespołowość i współpracę. Ale zamiast się frustrować, stworzyłem własny zespół. Początkowo było euforycznie, widownia szalała, szczególne było też miejsce…

Chłodna 25.

Pulsujące muzyką, dające poczucie wolności. Jak się tego raz skosztuje, powrót do świata zwykłych instytucji będzie trudny. Chyba że się stworzy własną, oryginalną organizację i styl.

Pięć lat to wiele przełomów.

Pierwszym było na pewno zamknięcie Klubu Komediowego Chłodna. Pojawiło się pytanie, co dalej, i potraktowaliśmy to jako impuls do wyjścia z niszy. Zrobiliśmy program w Barze Studio, po czym znaleźliśmy przyczółek w Teatrze WarSawy. „Gorączka powstańczej nocy” była pierwszym spektaklem zrobionym ze scenicznym rozmachem. Zrozumieliśmy, że Pożar może stać się teatrem. Od tamtej pory rozbudowywaliśmy fabuły, wplatając w nie skecze i piosenki. I zaczęliśmy naszą odyseję po teatrach, choć Teatr WarSawy jest wciąż naszym głównym partnerem. Kiedy otwierał się Nowy Teatr, zrobiliśmy tam spektakl o warszawskich śmieciach.

Ochrzciliście Nowy Teatr Krzysztofa Warlikowskiego.

Na to wychodzi. Miksowaliśmy bieżącą rzeczywistość z odkrywaniem duchów i mitów miejsc, baśnie i legendy warszawskie przeplataliśmy z gazetową sieczką. W Nowym Teatrze Maciej napisał świetny numer „Balladyna w Carrefourze”, bo na miejscu dawnego Teatru Nowego Adama Hanuszkiewicza jest dziś supermarket. Hanuszkiewicza grał Andrzej Konopka, który zaczynał u niego jako… maszynista. Andrzej opowiadał ze sceny własną historię. Śledziliśmy warszawską mitologię, łapiąc się na tym, że dotykamy spraw bardzo odległych od kabaretu. Mocnym przeżyciem było granie w Muzeum Historii Żydów Polskich. Czuliśmy wtedy, że trochę nas to emocjonalnie przerasta.

Siłą Pożaru jest różnorodność tonów – od kabaretu do poważnego namysłu nad światem.

Bo Pożar to tygiel ludzi o różnych poglądach i wrażliwości. Naszym manifestem jest niejednorodność i kreatywność.

Wróćmy do punktów zwrotnych.

Przez dwa lata udawało się utrzymać stały zespół aktorski, który co półtora miesiąca dawał premierę. To zawrotne tempo miało swoje koszty, zdarzały się napięcia i kryzysy, z którymi nie zawsze sobie radziliśmy. Odejście z zespołu Anny Smołowik, która jako Ania z Polski była gwiazdą Burdelu, uświadomiło mi, jak trudno w tak emocjonującej pracy znaleźć równowagę między profesjonalizmem, pasją, grupą a życiem prywatnym. Rozwój teatru potrzebuje oddechu i świeżości, zaprosiłem więc do współpracy nowe osobowości: Marię Maj, Karolinę Czarnecką, Przemka Bluszcza. Do dziś, żeby się sobą nie znudzić, szukamy balansu między stałym trzonem a zaproszonymi gośćmi i kibicujemy swoim osiągnięciom pozaburdelowym.

Niektórzy aktorzy zyskali dzięki Pożarowi nowe życie. Na przykład Monika Babula. Fantastyczna, ale znali ją raczej widzowie warszawskiej Lalki. U was jest gwiazdą.

Monika albo Tomasz Drabek byli gwiazdami już wcześniej, ale rzeczywiście znała ich trochę inna publiczność. Uwielbiamy z Maciejem zderzać aktorów z fabułami w taki sposób, żeby wyzwolić w nich nowe, nieoczekiwane możliwości, zaprosić do współtworzenia bohaterów. Fajnie się z nimi gada, ciekawie kłóci.

Kiedy przyszedłem, zaznaczałeś sobie zdania w tygodnikach.

Telewizji za dużo nie oglądam, ale rzeczywiście dużo czytam, zwłaszcza teraz, gdy szykujemy dwa spektakle równocześnie. Prasa i internet dostarczają inspiracji przede wszystkim muzycznych – kontrowersyjne zbitki słów, gra skojarzeń daje oddech od racjonalnej analizy newsów. Radny ze swoim instruktażem dla poniewieranej żony podsunął mi gotowy tekst dla Żelaznych Wagin. Burdel rejestruje muzyczność rzeczywistości. Pisząc scenariusze z Maciejem, czuję się jak członek zespołu rockowego. Gadamy, rzucamy nowe tematy, improwizujemy. Walczymy z zalewem informacji i naporem rzeczywistości, która się staje coraz bardziej mroczna, bełkotliwa. Na początku chłonęliśmy miasto, wykpiwaliśmy apokaliptyczne zagrożenia, bo wydawały się odległe od nas. Dziś wiele z nich stało się faktem, więc trudno się z nich śmiać. Na Warszawę padł cień. Wojna przestała być fantasmagorią, w różnych miejscach tyrania zyskała nową twarz.

Okazaliście się profetami.

Ale niczego nam to nie ułatwia. Ostatnie miesiące i lata pokazały, że zło na świecie wciąż jest banalne, ale czy przez to łatwiej je obśmiać? Powróciły żarty polityczne, bo politycy bywają żałośnie głupi i robią rzeczy nie do uwierzenia… Ważne jest jednak, żeby nie zwariować i oddzielać szum informacyjny od tego, co istotne.

Nie masz czasami ochoty zamknąć się w domu, wziąć urlop od Burdelu i napisać sztukę?

Marzę o tym i realizuję plan, który to umożliwi. „Duchy” napisałem sam, kolejną premierę – musical o Józefie Bemie, przygotowywany w koprodukcji z Teatrem Syrena i Teatrem Żeromskiego w Kielcach – pisze sam Maciej. Potrzebujemy dobrego kontaktu ze sobą, żeby funkcjonować w grupie. Inna sprawa, że Pożar wciąga… g

© Wszelkie prawa zastrzeżone

Okładka tygodnika WPROST: 8/2018
Więcej możesz przeczytać w 8/2018 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 1

Spis treści tygodnika Wprost nr 8/2018 (1824)

  • Zerwijmy emerytalne kajdany 18 lut 2018, 20:00 Ekipa rządząca przygotowała emerytalną nowość dla Polaków – pracownicze plany kapitałowe, których szczegóły zostały zaprezentowane w ubiegłym tygodniu. Na szczęście tym razem udział w inicjatywie państwa ma być dobrowolny, a... 3
  • Niedyskrecje parlamentarne 18 lut 2018, 20:00 ELIZY OLCZYK I JOANNY MIZIOŁEK W PIS PLOTKUJĄ, ŻE ZATRZYMANIA LUDZI ODPOWIEDZIALNYCH ZA PRYWATYZACJĘ CIECHU to wbrew pozorom nie było uderzenie w PO, tylko w Mateusza Morawieckiego. Jak to możliwe, skoro prywatyzacja Ciechu miała miejsce w... 6
  • Obraz tygodnia 18 lut 2018, 20:00 650 zł otrzyma myśliwy za zabicie ciężarnej samicy dzika. Na strzelanie do lochy nie pozwala etyka łowiecka, ale według Ministerstwa Środowiska to najskuteczniejsza metoda „redukcji dzików”. Wygrani Paweł Kukiz Dzięki akcji na... 9
  • Info radar 18 lut 2018, 20:00 Ambasador z samego jądra partii Nowa ambasador USA w Polsce Georgette Mosbacher nie jest zwykłą urzędniczką Departamentu Stanu, wysłaną na placówkę do Europy. Wytykanie jej, że bardziej niż na dyplomacji zna się na kosmetykach, bo... 10
  • Pieniądze króla Grenady 18 lut 2018, 20:00 NIEWĄTPLIWA EUROPEJSKOŚĆ NASZEGO KRAJU PRZEJAWIA SIĘ MIĘDZY INNYMI W TYM, że cyklicznie, ale zawsze z nowym żarem, szukamy wrogów i kozłów ofiarnych. Wróg wzmacnia polityczną władzę, a kozioł ofiarny usprawiedliwia jej... 12
  • Bój Sarmaty z PiłS-em 18 lut 2018, 20:00 JEDYNĄ ORYGINALNĄ I POWAŻNĄ POLSKĄ TRADYCJĄ JEST SARMATYZM. Jego pozytywnym dziedzictwem jest waga, jaką przywiązujemy do wolności oraz gościnności. Negatywnym – uznawanie, że gościnność stanowi synonim obżarstwa oraz... 12
  • Zmiana sterów 18 lut 2018, 20:00 W 2006 r. rządził PiS, choć prezes tej partii na początku nie pełnił żadnej państwowej funkcji. Dopiero w połowie roku doszło do oficjalnego przejęcia sterów. Podobnie jak we „Wprost”. Wprost” dotarł do badań DNA Polaków,... 14
  • Jarosław Kaczyński Człowiekiem Roku po raz pierwszy 18 lut 2018, 20:00 „Nigdy nie potrafił zarobić większych pieniędzy, nie ma oszczędności. Odpoczywa przy muzyce, najczęściej klasycznej. Ostatnio martwi się swoją wagą – przyznaje, że dobił właśnie do 90 kg. »W końcu to polityk wagi ciężkiej«... 15
  • Bitwa o Warszawę 18 lut 2018, 20:00 Teoretycznie zdobycie stanowiska prezydenta Warszawy jest najważniejsze w wyborach samorządowych, bo dla partii to są tysiące posad do obsadzenia, a dla samego kandydata – trampolina do dalszej kariery politycznej. 16
  • Jednoczenie przez podział 18 lut 2018, 20:00 Samorządowa koalicja Platformy z Nowoczesną może się rozpaść, zanim na dobre zaistnieje. 20
  • Kulisy afery reprywatyzacyjnej Ciechu 18 lut 2018, 20:00 „Wprost” jako pierwszy dotarł do szczegółów zarzutów, jakie w sprawie prywatyzacji usłyszał Paweł T., wiceminister skarbu w rządzie PO-PSL. 22
  • Dowody biją w twarz 18 lut 2018, 20:00 Wkrótce przedstawimy dowody wskazujące na znacznie większą, niż się wydawało, skalę uczestnictwa Polaków w wyniszczeniu żydowskich współobywateli – zapowiada prof. Jan Grabowski. 24
  • Uprzedzenia i schematy Morawieckiego 18 lut 2018, 20:00 Na stronach „Deutsche Welle” czytam tłumaczenie wywiadu Mateusza Morawieckiego dla konserwatywnego dziennika „Die Welt”. W znacznej części wywiad dotyczy polskiej wizji własnej narodowej historii. Padają w nim m.in. takie oto zdania:... 28
  • Zmiażdżyć, zaorać, a potem zlikwidować 18 lut 2018, 20:00 Niedawno byłam świadkiem takiej sceny w berlińskim metrze: wychudzony, zniszczony narkotykami chłopak żebrze na peronie. Ledwo się trzyma na nogach. Po schodach wchodzi osiłek o szerokim karku. Na widok narkomana wrzeszczy po polsku: –... 30
  • Wyjść poza zaklęty krąg 18 lut 2018, 20:00 CYRYL EKIERSKI Sprawdzone metody zarządzania korporacjami są od lat z powodzeniem stosowane w usługach publicznych. Praktykują to administracje Nowej Zelandii, Australii, Wlk. Brytanii czy USA. Liczy się jakość usług i koszt ich... 32
  • Dotarłem do wstrząsających spraw 18 lut 2018, 20:00 Zgłaszałem się do dużych redakcji, ale też do osób, które są w stanie wyłożyć pieniądze. Od wszystkich słyszałem, że przy obecnym wpływie Kościoła na państwo nie chcą być łączeni z takim filmem – mówi Tomasz Sekielski, który chce nakręcić film o pedofilii w polskim Kościele. 35
  • Zawód: właściciel kilku mieszkań 18 lut 2018, 20:00 Polacy kupują mieszkania, aby je wynajmować na parę dni. Lub godzin. 38
  • Eksperci się mylili 18 lut 2018, 20:00 Niedługo wprowadzimy specustawę mieszkaniową, która skróci procedury wydawania pozwoleń na budowę z pięciu lat do roku – zapowiada Jerzy Kwieciński, minister inwestycji i rozwoju. 42
  • Polska-Ameryka, prawdziwi kumple 18 lut 2018, 20:00 To pierwsze tak duże gospodarcze spotkanie polsko-amerykańskie od lat – ocenili uczestnicy Szczytu Przywództwa PALS w Miami. 47
  • Trwałe powiązania z USA 18 lut 2018, 20:00 ADAM HAMRYSZCZAK W przygotowaniach do Polsko-Amerykańskiego Szczytu Przywództwa moją szczególną uwagę przykuły dane dotyczące koncentracji kapitału USA w Polsce. USA to jeden z największych inwestorów zagranicznych w naszym kraju.... 51
  • Powrót do zmienności 18 lut 2018, 20:00 Wielka korekta na giełdach w USA pozostawiła więcej pytań niż odpowiedzi. Dlaczego rynek nagle się załamał? 52
  • Hossa Bessa 18 lut 2018, 20:00 Czarne chmury nad rodziną Kulczyków Pierwszy cios przyszedł w niedzielę 11 lutego. Prokuratura krajowa poinformowała, że rusza śledztwo dotyczące budowy i eksploatacji autostrady A2 przez spółkę Autostrada Wielkopolska, w której... 54
  • Papież gra w chińczyka 18 lut 2018, 20:00 Wierni podziemnego Kościoła katolickiego w Chinach oskarżają Franciszka o sprzedanie ich komunistom. Umowa Stolicy Apostolskiej z Pekinem grozi też Tajwanowi, bo Watykan to jedno z nielicznych państw uznających niezależność wyspy od Chin. 56
  • Cierpliwy skoczek 18 lut 2018, 20:00 Gdyby „wyłączyć mu głowę”, Maciej Kot byłby idealnym skoczkiem, wygrałby setki konkursów i zdobył worek medali. 60
  • Showman o dwóch twarzach 18 lut 2018, 20:00 Sprawia wrażenie, że żyje po to, aby się śmiać. Piotr Żyła ma też inną twarz, której nie znają kibice oglądający jego wywiady. 61
  • Wyjście z cienia 18 lut 2018, 20:00 Dawid Kubacki to mocny numer 2 wśród biało-czerwonych skoczków. 62
  • Powiernik mistrzów 18 lut 2018, 20:00 Stefan Hula, przez lata niedoceniany, w Pjongczangu znalazł się o krok od medalu. 63
  • Wyśniony scenariusz emocji do pełna 18 lut 2018, 20:00 Wspieramy szkolenie dzieci i młodzieży. Po to, żeby Stochów, Lewandowskich, Błaszczykowskich było więcej – mówi Marcin Jastrzębski, prezes LOTOSU. 64
  • Sport? Głównie przed telewizorem 18 lut 2018, 20:00 Skoki narciarskie i długo, długo nic. Tak wygląda hierarchia popularności sportów na igrzyskach w Pjongczangu wśród Polaków. 66
  • Recepta na integrację 18 lut 2018, 20:00 Dobry wyjazd integracyjny pomaga lepiej funkcjonować w miejscu pracy – mówi Marta Szeszko, psycholog i konsultantka HR. 68
  • SPA na zamku 18 lut 2018, 20:00 Uroczysko Siedmiu Stawów Luxury Hotel to najlepsze Boutique SPA w Polsce. 69
  • Podróże białych kołnierzyków 18 lut 2018, 20:00 Turystyka biznesowa jest dziś głównym motorem rozwoju rynku hotelowego w Polsce. Na tym trendzie korzystają nie tylko wielkie ośrodki biznesowe. 70
  • Na wysokim POZIOMIE 18 lut 2018, 20:00 POZIOM 511 DESIGN HOTEL & SPA to 4-gwiazdkowy kameralny obiekt położony w sercu Jury Krakowsko-Częstochowskiej. 75
  • Ekskluzywne spotkania biznesowe nad jeziorem 18 lut 2018, 20:00 Stylowe i eleganckie wnętrza harmonizujące z naturą otaczającą MASURIA ARTE to cecha wyróżniająca ten wyjątkowy obiekt. 77
  • Hotel Sielanka nad Pilicą**** 100 hektarów możliwości 18 lut 2018, 20:00 Pośród malowniczych pejzaży Doliny Pilicy i otuliny Puszczy Stromeckiej rozciąga się 100-hektarowa posiadłość będąca kwintesencją filozofii jej twórców – pełnego pasji celebrowania radości życia i kontemplowania każdej chwili. 79
  • Rak płuca – da się z nim walczyć 18 lut 2018, 20:00 W Polsce rak płuca to zabójca nr 1 wśród nowotworów. Dzięki nowoczesnym terapiom można go powstrzymywać. Jest szansa na to, że uda się go okiełznać jeszcze bardziej. 80
  • Wielki Wybuch i ciasto z rodzynkami 18 lut 2018, 20:00 Jeśli nie rozumiesz początku Wszechświata, to znalazłeś się w doborowym towarzystwie. Nawet najmądrzejsi kosmologowie nie wiedzą, jak się to wszystko zaczęło. Najtęższe umysły świata nie mają pojęcia, co się wydarzyło przed Wielkim Wybuchem – ani nawet, czy takie pytanie w... 83
  • Know How 18 lut 2018, 20:00 Radar znalazł miasta Majów Dzięki technologii instalowanej w pojazdach autonomicznych naukowcy odkryli w północnej Gwatemali ogromne megalopolis Majów. Okazuje się, że antyczna cywilizacja mogła liczyć nawet 20 mln mieszkańców. Za... 86
  • Polskę najlepiej promuje kultura 18 lut 2018, 20:00 Filmy na zamówienie z reguły się nie udają. To artysta musi mieć wizję – mówi wiceminister kultury Paweł Lewandowski. 89
  • Druga szansa 18 lut 2018, 20:00 Wielu muzyków bezskutecznie szturmuje listy przebojów. Do czasu, aż ich utwory znajdą się na ścieżce dźwiękowej filmu. 94
  • Patriotyzm w wersji pozytywnej 18 lut 2018, 20:00 Pożar w Burdelu trafi do telewizji i zrobi musical o Bemie – o planach kabaretu mówi jego współzałożyciel Michał Walczak. 96
  • Wydarzenie 18 lut 2018, 20:00 TEATR Marzenie ściętej głowy Georg Büchner „Śmierć Dantona”, reż. Barbara Wysocka, Teatr Narodowy w Warszawie Zdanie, że rewolucja zjada własne dzieci, to dziś już banał – szczególnie w odniesieniu do dramatu Büchnera. Dantona... 99
  • Film 18 lut 2018, 20:00 DRAMAT Obca rzeczywistość URSZULA ANTONIAK NIE CHODZI NA KOMPROMISY. Eksperymentuje z formą i szuka świeżości, a jej filmy wzbudzają skrajne emocje. Ale może dlatego na każdy warto czekać. W konwencję czarno-białego „Pomiędzy... 100
  • Muzyka 18 lut 2018, 20:00 PŁYTA Ogień bez dymu Barbara Wrońska, „Dom z ognia”, Kayax Powiedzieć o niej debiutantka, to niemal obrazić. Znana z zespołów Pustki oraz Ballady i Romanse Barbara Wrońska odezwała się w momencie, w którym jej postrzeganie muzyki,... 101
  • Książka 18 lut 2018, 20:00 POWIEŚĆ Ryzykowne żarty Paul Beatty „Sprzedawczyk”, Wydawnictwo Sonia Draga Wykładowca kreatywnego pisania na Uniwersytecie Columbia, Paul Beatty, wydał dwa tomiki poezji i trzy tomy prozy, ale dopiero gdy napisał „Sprzedawczyka”,... 102
  • Kalejdoskop 18 lut 2018, 20:00 TEATR Ciemności kryją ziemię (i biura) Przeżywamy renesans Conrada. Zeszły rok był rokiem Conrada, Jacek Dukaj zrobił nowe tłumaczenie „Jądra ciemności” (jako „Serce miłości”), no i mamy problem uchodźczy, a nikt nie pisał o... 103
  • Kulturalna trzynastka 18 lut 2018, 20:00 Michał Żebrowski BYŁ PANEM TADEUSZEM, SKRZETUSKIM I WIEDŹMINEM. JEST DYREKTOREM TEATRU 6.PIĘTRO. 1. Najbardziej znienawidzona lektura? Podręcznik do matematyki. 2. Którym bohaterem literackim chciałbyś być i dlaczego? Najbardziej... 104
  • Lękowe sny 18 lut 2018, 20:00 MICHAŁ WITKOWSKI Przez te kredyty, moi państwo, wszyscy jesteśmy tak znerwicowani... Nie ma zgody na lękowe sny o tym, że ja, już w wersji „gwiazda”, zostaję przyłapany w TK Maxxie przez mojego promotora od niedokończonego wiele lat... 105
  • W królestwie Saudów 18 lut 2018, 20:00 Właśnie wróciłem z kraju, w którym wcześniej nie byłem – Arabii Saudyjskiej. Ale Bliski Wschód i region Zatoki Perskiej odwiedzałem wiele razy: kilkakrotnie Egipt, trzykrotnie Jordanię czy Katar, nie mówiąc już o wielu wizytach w... 106

ZKDP - Nakład kontrolowany