Demokracja to system niedoskonały

Demokracja to system niedoskonały

Andrzej Seweryn
Andrzej Seweryn / Źródło: Newspix.pl / AFPS/PPC
Andrzej Sewerynpowraca na ekran, tym razem telewizyjny. W serialu „Rojst” zagrał pozbawionego złudzeń dziennikarza epoki PRL, w „Nielegalnych” – dawnego szpiega.

W „Nielegalnych”, którzy, jeśli wierzyć Vincentowi V. Severskiemu [według którego książki powstał serial – red.], są inspirowani prawdziwymi wydarzeniami, można odnieść wrażenie, że system demokratyczny jest trochę iluzoryczny. Niby wszyscy poruszają się w granicach prawa, ale na „zapleczu” toczy się zupełnie inna gra, z zupełnie innymi regułami.

Sprawa kontroli służb jest na pewno kwestią doskonalenia systemu demokratycznego. Niewątpliwe jest też to, że służby, by dobrze wykonywać swoje zadania i obowiązki, nie mogą być powstrzymywane przed swoimi działaniami przez niedoskonałość systemu.

Czyli muszą łamać prawo, by dobrze działać?

Nie. Dam panu przykład, banalny: tortury. Tę tematykę poruszały również seriale, które oglądałem we Francji. Musimy wydobyć z terrorysty informacje, które mogą ocalić tysiące ludzi. Co robić? Odpowiedź na to pytanie nie jest oczywista. Nie brzmi: „Tak, należy torturować” lub „Nie, nigdy nie należy torturować”. To są bardzo poważne dylematy i mam szczęście, że to nie ja muszę je rozwiązywać.

Wyobraża pan sobie, że podobne rzeczy jak w tym serialu dzieją się naprawdę, tylko my jako społeczeństwo nie mamy o tym zielonego pojęcia?

Przecież każdy szary obywatel jakiegokolwiek kraju ma świadomość, że są rzeczy, o których po pierwsze, nie wie, a po drugie, nawet nie powinien wiedzieć. Są pewne sprawy, które wymagają dyskrecji, zaufania społeczeństwa do państwa i jego służb. O takich rzeczach można mówić ex post w sposób, który nie zaszkodzi obecnym służbom. Wydaje mi się, że Vincent V. Severski na pewno przemyślał sprawę i daje nam pewną okrojoną wersję informacji. I wyzwolił również swoją fantazję. Inaczej się nie da. Naiwne byłoby myślenie, że demokracja polega na tym, że my jako społeczeństwo będziemy decydować w głosowaniu np. o tym, czy GROM może przeprowadzić jakąś akcję, czy nie. Przecież to jest śmieszne. Władza powinna być obdarzona zaufaniem społeczeństwa. Czy jest, to inna sprawa.

A co, gdy tej władzy przestajemy ufać? Kiedy widzimy, że jej ruchy są nieracjonalne? Wystarczy spojrzeć na to, co mówi i robi Donald Trump.

Niech to będzie inspiracją do przemyśleń, na kogo będziemy głosować w wyborach.

„Nielegalni” pokazują, że zło, które braliśmy za serialową czy filmową fikcję, istnieje naprawdę – tylko nie przypomina ojca chrzestnego, który głaszcze siedzącego na jego kolanach kota, ale zwykłych biznesmenów.

Bo tak jest. Bardzo bym nie chciał uczyć moich wnuczków, że pieniądz rządzi światem. Oczywiście ma na niego bardzo duży wpływ, ale nie rządzi chociażby naszymi uczuciami, jakkolwiek nie byłby w stanie nimi manipulować. Nie rządzi moimi przekonaniami, jakkolwiek nie byłby w stanie nimi manipulować. To moje głębokie przekonanie.

„Nielegalni” są polskim serialem, w którym jednak większość dialogów prowadzona jest po angielsku, rosyjsku, niemiecku itp. Produkcja ma być nadawana bez lektora, z napisami.

To jest bardzo ciekawy i słuszny zabieg. Twórcy stawiają na jak największy realizm. Postać, którą ja gram, włada na przykład sześcioma językami.

A iloma językami pan naprawdę włada?

Czterema: francuskim, angielskim, rosyjskim, no i polskim. Dzięki temu nie miałem większego problemu z powierzonymi mi na planie zadaniami.

Przed „Nielegalnymi” zobaczymy pana w serialu platformy Showmax. „Rojst” to rozgrywająca się w czasach PRL historia kryminalna, w której znów obok pana gra Dawid Ogrodnik.

Rozmiar tej roli po pierwszej lekturze mnie jednocześnie podniecił i zaniepokoił. To wcale nie jest proste być tak długo na ekranie. Jednocześnie to pociąga. Zafascynował mnie zarówno okres, w którym rozgrywa się akcja, jak i sama historia.

Gra pan dziennikarza, który kiedyś walczył z systemem, ale chyba tę walkę przegrał i postanowił jakoś się w danej sytuacji odnaleźć.

Jeśli mamy do czynienia z taką postacią, którą pan właśnie trafnie opisał, to każdy z nas może się w niej odnaleźć. Większość ludzi była w młodości buntownikami. Później ten bunt u jednych zamienił się w bunt dojrzały, trwający do końca życia, a u innych przeistoczył się w konformizm absolutny, w efekcie czego odżegnują się od wszystkich wartości, które kiedyś sobą reprezentowali. Jeszcze inni próbują zachować pewien pion moralny i pamiętać o czasach młodości, ale jednocześnie muszą codziennie zgadzać się na pewne kompromisy, postępując wbrew sobie. To wszystko jest normalnym sposobem funkcjonowania. W tym sensie grany przeze mnie Witold Wanycz jest każdym z nas.

Na planie powróciły do pana wspomnienia minionych czasów? Pytam, ponieważ ludzie odpowiedzialni za scenografię wykonali tytaniczną pracę, by widz miał wrażenie, że faktycznie ogląda wydarzenia z PRL.

Pewne gesty, miny, zachowania były właśnie wynikiem wspomnień, które odżywały we mnie dzięki tej scenografii. Ale najważniejszy w tej całej układance były jednak scenariusz i historia oraz zawarte w niej relacje pomiędzy postaciami.

Oglądając pierwsze dwa odcinki „Rojsta”, trudno nie zauważać pewnych podobieństw do tego, co się obecnie w naszym kraju dzieje.

Każde dobre dzieło artystyczne mówi o przeszłości, jeśli było stworzone kiedyś, i mówi o teraźniejszości. Im głębsze jest dzieło, tym szerzej funkcjonuje w czasie. Mrożek jest zawsze aktualny i współczesny, mimo że pisał 50 lat temu. Demokracja jest systemem niedoskonałym. Jest systemem, który wymaga dialogu, kompromisu i wszelkie próby stworzenia innej demokracji niż ta oparta na trójpodziale władzy jest moim zdaniem szkodliwe dla społeczeństwa. Dla narodu. Dla państwa.

Czy to tylko moje wrażenie, czy na polskim rynku scenariuszowym zaczęło pojawiać się coraz więcej ciekawych tekstów?

Tak się wydaje. Mówię to tylko na podstawie scenariuszy, które znam. Nie jestem ekspertem Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, który czyta setki scenariuszy, nie jestem również członkiem żadnej komisji telewizji publicznych czy prywatnych, gdzie te scenariusze się pojawiają. Mogę mówić o tych, które znam, jak np. scenariusze „Rojsta” czy „Nielegalnych”, które reprezentują poziom światowy.

Tak właśnie przeczuwałem, bo namówić pana do udziału w serialu telewizyjnym nie jest łatwo.

Niech pan nie przesadza. Jestem zwykłym aktorem – jak jest coś ciekawego, to chętnie takie propozycje przyjmuję.

Ale właśnie o tę ciekawość mi chodzi. Najwidoczniej wcześniejsze produkcje, które panu proponowano, nie wzbudziły w panu entuzjazmu.

To, że niekiedy nie akceptuję jakiejś propozycji, nie zawsze jest związane z tym, że projekt mnie nie interesuje. Wprost przeciwnie, niekiedy z żalem muszę zrezygnować z jakiegoś ciekawego serialu czy filmu, bo w tym samym czasie jestem zaangażowany już do innego projektu. Człowiek się nie rozerwie. Ale jeśli chodzi o poziom polskich seriali, to za mało ich oglądam, by dać panu poważną odpowiedź. Mój przyjaciel, słynny reżyser teatralny Peter Brook, zapytany kiedyś o jakichś polskich reżyserów, odpowiedział: „Nigdy nie wypowiadam się, nawet dobrze, o pracy reżyserów, więc tym bardziej nie powiem nic negatywnego”. Wydaje mi się, że ocenianie czegoś, o czym wie się niewiele, jest naiwnością.

Czy wyczuwalny jest pewien trend podnoszenia jakości seriali, by dorównywały one filmom kinowym?

Tak, chociaż nie potrafię tego precyzyjnie wyjaśnić. Na pewno podniesienie jakości technicznej sprzętu, z jakim mamy do czynienia, ma znaczenie. Do tego należy wspomnieć o ekipach filmowych, które są już na światowym poziomie. Spokojnie mogę powiedzieć, że są to profesjonaliści, którzy z góry dokładnie wiedzą, co mają robić, by osiągnąć zamierzony efekt. Rzadko kiedy muszą w czasie zdjęć eksperymentować. Weszło też nowe pokolenie twórców, które potrafi pracować szybciej. Daje się im również czas na przygotowanie materiału filmowego. Znają doskonale rzeczywistość, w której przyszło im żyć i pracować.

A nie jest też tak, że to widownia wymusiła taką zmianę, ponieważ przyzwyczaiła się do pewnego poziomu dostarczanego przez rynek amerykański?

Na pewno. Wydaje mi się też, że duże znaczenie ma tu aspekt ekonomiczny i techniczny. Łatwiej jest po prostu obejrzeć serial w telewizji, na komputerze czy telefonie, niż pójść do kina. Zrozumiałem to, gdy oglądałem kiedyś we Francji telenowelę „Zachodnie wybrzeże”, składającą się pewnie z tysiąca albo diabli wiedzą ilu odcinków. Był on wyświetlany o 13.15, a ja o 15 zaczynałem próby w teatrze. Gdy zasiadałem do obiadu, włączałem go sobie i starałem się obejrzeć jak najwięcej odcinków. Po pewnym czasie zasiadałem do tego serialu z przyzwyczajenia i pewnie wiele osób tak miało. Podchodzili do tego jak do rytuału, w trakcie którego spotyka się swoich dobrych znajomych. Chcieli zobaczyć, co u nich słychać. I tak codziennie o tej samej godzinie. Nagle te fikcyjne postaci stawały się ich bardzo dobrymi przyjaciółmi, znajomymi lub ludźmi, z którymi się sympatyzuje, ale też utożsamia. Widzowie, często są to osoby samotne, stają się częścią tych seriali. To dotyczy produkcji, które trwają latami, a nie takich, które mają sezon pierwszy, piąty i na tym koniec. Choć czasami jest ich więcej, jak choćby w przypadku wspaniałego „Breaking Bad”. Natomiast pewien mechanizm się tutaj powtarza na pewno. Dlaczego wcześniej wspomniałem o pewnym ułatwieniu technicznym? Ja sam nie mam czasu chodzić do kina. Intensywnie pracuję w teatrze czy na planie filmowym i dlatego wyprawa do kina staje się wielkim przedsięwzięciem. Najlepiej iść na premierę, gdy ma się akurat wolny wieczór. Natomiast oglądanie serialu na Netflixie nocą czy w ciągu dnia przez, powiedzmy, godzinę, jest dużo prostsze. Tak właśnie w ostatnim czasie obejrzałem kilka bardzo dobrych seriali, które sobie niezwykle cenię.

Czy sukcesy produkcji kinowych i telewizyjnych przekładają się na większe zainteresowanie teatrem, do którego widzowie przychodzą również po to, by zobaczyć twarze znane z ekranu?

Oczywiście. Widzę to w Teatrze Polskim, którego jestem dyrektorem. Z miesiąca na miesiąc, z roku na rok, zwiększa się liczba widzów nas odwiedzających. Zwiększają się też nasze dochody. Dzięki umowie podpisanej między wicepremierem, ministrem kultury Piotrem Glińskim i marszałkiem województwa mazowieckiego Adamem Struzikiem Teatr Polski otrzymuje z ministerstwa pomoc finansową, która pomaga nam w znaczący sposób wykonywać zadania statutowe teatru.

Cieszy pana to, że aktorzy z pana teatru coraz częściej goszczą na szklanym ekranie?

Sam ich do tego zachęcam. Jeśli aktor naszego teatru chce zagrać w filmie, to robię wszystko, aby mógł zrealizować swój projekt. Oczywiście priorytetem jest praca w teatrze, ale w moim interesie jest też to, by nasi aktorzy pojawiali się w kinowych i telewizyjnych produkcjach. Po pierwsze, stają się coraz bardziej popularni, co jest korzystne dla Teatru Polskiego, a po drugie, doskonalą swoje umiejętności na planie filmowym, co też jest dla mnie wielką korzyścią. g

© Wszelkie prawa zastrzeżone

Okładka tygodnika WPROST: 34/2018
Więcej możesz przeczytać w 34/2018 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 34/2018 (1849)

  • Pamiętać o historii, myśleć o przyszłości 19 sie 2018, 20:00 Za nami 1 i 15 sierpnia, przed nami 1 i 17 września oraz inne historyczne rocznice, z setną odzyskania niepodległości na czele. Warto nieustannie odpowiadać sobie na pytanie, w jaki sposób upamiętniać ważne dla Polaków wydarzenia. Spory,... 3
  • Niedyskrecje parlamentarne 19 sie 2018, 20:00 POLITYCY PIS SĄ ROZŻALENI Z POWODU WETA PREZYDENTA DO ORDYNACJI EUROPEJSKIEJ. – Nie będziemy już pracować nad zmianą tej ordynacji – mówi poseł PiS. – Nie będziemy też próbować przełamać weta, bo Platforma Obywatelska by nam w... 6
  • Obraz tygodnia 19 sie 2018, 20:00 0 tyle polskich drużyn piłkarskich zagra w europejskich pucharach 48% Polaków uważa, że zakaz handlu w niedzielę to zły pomysł (wg sondażu IB Pollster dla „Super Expressu” Wygrany Właściciel jednej z kawiarni w Kołobrzegu, który... 9
  • Info radar 19 sie 2018, 20:00 Wojewoda Zastąpi Zalewską W Men Zdzisław Sipiera, wojewoda mazowiecki, który zasłynął z dekomunizacji stołecznych ulic oraz zgody na postawienie pomnika Ofiar Tragedii Smoleńskiej przy pl. Piłsudskiego, może zastąpić Annę Zalewską... 10
  • Polityka faktów dokonanych 19 sie 2018, 20:00 PREZYDENT ANDRZEJ DUDA I MINISTER OBRONY NARODOWEJ MARIUSZ BŁASZCZAK raczej nie podpiszą listu intencyjnego w sprawie zakupu starych, ale jarych – jak nas przekonywano – fregat rakietowych w Australii. Na ewentualny zakup – jak podały... 11
  • Tęczowy tramwaj pojedzie dalej 19 sie 2018, 20:00 Rozmowa z Aleksandrem Gapińskim, motorniczym tramwaju z Poznania 12
  • Czas na Bonę 19 sie 2018, 20:00 Rozmowa z Magdaleną Niedźwiedzką, pisarką 13
  • Czy lewica jest potrzebna? 19 sie 2018, 20:00 lewo MY, DEMOKRACI I PROGRESYWIŚCI, MAMY WYBÓR: albo popierać PO wraz z jej prokościelną prawicową nogą i dość kruchą koalicją obywatelską albo czekać na cud, że pojawi się ktoś bardziej demokratyczny, bardziej progresywny i... 14
  • Lewica (nie) wstaje z kolan 19 sie 2018, 20:00 W sondażach SLD wysunął się na pozycję trzeciej siły. Coraz głośniej też o nowej inicjatywie Roberta Biedronia. Ale odrodzenie lewicy na polskiej scenie politycznej to ciągle daleka wizja. 17
  • Od jednomyślności uchowaj nas, Panie 19 sie 2018, 20:00 Jeszcze Robert Biedroń nie ogłosił swoich politycznych planów, a już widzę te pogardliwe uśmieszki, nerwowe podśmiechujki i przewracanie oczami po stronie obrońców demokracji. Drogie Koleżanki i Koledzy, Komentatorki i Komentatorzy,... 20
  • Rząd zaciśnie pasa 19 sie 2018, 20:00 Z informacji „Wprost” wynika, że resort finansów szuka oszczędności, żeby zaspokoić oczekiwania związkowców. 21
  • Lato w Amsterdamie 19 sie 2018, 20:00 Przykuły moją uwagę wieści nadchodzące tego lata z Amsterdamu. Otóż w połowie lipca władzę w mieście przejęła Femke Halsema, 52-letnia prawniczka, która niegdyś była posłanką i przywódczynią partii Zielonej Lewicy, a w 2010 r.... 22
  • ORLEN dla polskich firm 19 sie 2018, 20:00 PKN ORLEN chce wspierać produkty regionalne, dlatego na swoich stacjach rozszerza ofertę polskich producentów. 23
  • My, hashimotki 19 sie 2018, 20:00 W Polsce lawinowo rośnie liczba osób cierpiących na hashimoto. Najczęściej są to kobiety. Jak żyć z tą groźną chorobą? 24
  • Jak wygrać z hashimoto 19 sie 2018, 20:00 Niewykluczone, że winę za błyskawiczny wzrost liczby chorych na hashimoto ponosi katastrofa w Czarnobylu sprzed 30 lat. Na szczęście w walce z dolegliwością nie jesteśmy bezradni. 30
  • Naturalnie, że leczymy 19 sie 2018, 20:00 Gdy lekarze rozkładają ręce, chorym na hashimoto przychodzi z pomocą medycyna niekonwencjonalna. 34
  • Suplementy diety przydatne w walce z hashimoto 19 sie 2018, 20:00 Chlorella, czyli mikro alga, została uznana za jeden z najstarszych organizmów żywych na Ziemi stanowiących źródło pożywienia. Chlorella zawiera naturalne środki chelatujące, które pomagają usunąć metale ciężkie zatruwające nasz... 36
  • Strefa wolna od dzieci 19 sie 2018, 20:00 Miejsca tylko dla dorosłych to prężnie rozwijający się nurt w światowej turystyce. Również w Polsce przybywa hoteli i pensjonatów, gdzie wstęp mają tylko pełnoletni goście. Zdaniem niektórych to dyskryminacja. 39
  • Kryzys od nadmiaru 19 sie 2018, 20:00 Branża budowlana przeżywa boom porównywalny do tego sprzed EURO 2012. Jednocześnie zadłużenie firm z tego sektora wynosi już ponad 4 mld zł i stale rośnie. Skoro jest tak dobrze, to dlaczego jest tak źle? 42
  • Groźny cień 19 sie 2018, 20:00 Dziesiątki mejli, oskarżenia o kradzież, szantaż, działanie w grupie przestępczej, żądania milionów dolarów, a w tle proces. Biznesowe rozwody potrafią być trudne. 46
  • Sprostowanie 19 sie 2018, 20:00 Nieprawdziwa jest informacja w treści wywiadu pt. „Jak stracić 18 milionów” („Wprost” z dnia 23 lipca 2018 r.), dotyczącego współpracy spółek Develo sp. z o.o. (dalej jako „Develo”) i J.W. Construction Holding S.A. (dalej jako... 50
  • Sprostowanie 19 sie 2018, 20:00 Nieprawdziwa jest informacja w treści wywiadu pt. „Jak stracić 18 milionów” („Wprost” z dnia 23 lipca 2018 r.) jakoby JWCH nie działało w dobrej wierze i nie chciało zrealizować transakcji. Celem współpracy pomiędzy Develo i JWCH... 50
  • Hossa Bessa 19 sie 2018, 20:00 Gra na lirze Turecka lira jest najsłabszą walutą 2018 r. W zeszły poniedziałek za jednego dolara trzeba było momentami zapłacić 7 lir. Tak źle jeszcze nie było. Powodem są amerykańskie sankcje nałożone na rząd w Ankarze, który od... 51
  • Know How 19 sie 2018, 20:00 Nudna firma i tunel The Boring Company, czyli Nudna Firma, należąca do Elona Muska poinformowała o planach budowy podziemnego tunelu pod Los Angeles, który połączy stadion Dodgersów z oddalonym o kilkanaście kilometrów centrum miasta... 52
  • Zbycie praw i obowiązków w spółce osobowej 19 sie 2018, 20:00 7 maja 2018 r. dyrektor KIS wydał kontrowersyjną interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie rozliczania przychodu ze sprzedaży miejsca w spółce osobowej. 53
  • Grillowanie Erdoğana 19 sie 2018, 20:00 Trump przycisnął Turcję zaporowymi cłami, wywołując rynkową panikę mogącą położyć gospodarkę na łopatki. To kara za to, że ważny członek NATO za bardzo flirtuje z Rosjanami. 55
  • Jak kradną i za co biją w Rumunii 19 sie 2018, 20:00 Rumuńska policja na polecenie lewicowego rządu spacyfikowała masowe protesty przeciwko rozpasanej korupcji władzy. 58
  • Recepta na długowieczność 19 sie 2018, 20:00 Chodzi o to, by cieszyć się życiem i czerpać z niego jak najwięcej, zachowując jednocześnie skandynawski umiar, złoty środek – podpowiada Wacław Jan Kroczek. 60
  • Szansa na życie 19 sie 2018, 20:00 Przewlekła białaczka limfocytowa to najczęstszy nowotwór krwi. Chorzy na nią zyskali nadzieję na dłuższe życie. 63
  • Stres nasz codzienny 19 sie 2018, 20:00 Stres jest potrzebny. Niekontrolowany może jednak zupełnie zdezorganizować życie. Ciągłe zmęczenie i wieczne poirytowanie to znak, że trzeba zwolnić tempo. 64
  • Nie lekceważ bólu 19 sie 2018, 20:00 Ból potrafi znacząco wpłynąć na samopoczucie, jakość życia i zdolność do pracy. Można i trzeba go leczyć. 66
  • Kiedy brakuje tchu 19 sie 2018, 20:00 Leki na idiopatyczne włóknienie płuc, które spowalniają postęp choroby, powinny być dostępne bez ograniczeń. Bez nich pacjenci są skazani na powolną śmierć przez uduszenie. 68
  • Ociec, reklamować? 19 sie 2018, 20:00 W tyglu zmian społecznych rodziła się reklama, która była instrukcją obsługi tego nowego świata – mówi Agata Jakóbczak, autorka książki o polskiej reklamie lat 80. i 90. 70
  • Reklama w PRL, czyli jak powstał Prusakolep 19 sie 2018, 20:00 W PRL wymyślaniem reklam zajmowali się poeci, pisarze i znani dziennikarze. Niestety, zarabiali na tym marnie. 74
  • Drzewa, które wspinają się po górach 19 sie 2018, 20:00 Muszą dosłownie walczyć o życie – o kawałek miejsca między skałami, o odrobinę słońca, muszą zmagać się z wichurami i zimnem. A jednak drzewa żyją w Tatrach, a my nie wyobrażamy sobie gór bez ich towarzystwa. 79
  • Demokracja to system niedoskonały 19 sie 2018, 20:00 Andrzej Sewerynpowraca na ekran, tym razem telewizyjny. W serialu „Rojst” zagrał pozbawionego złudzeń dziennikarza epoki PRL, w „Nielegalnych” – dawnego szpiega. 82
  • Czuły barbarzyńca 19 sie 2018, 20:00 Choć ma twarz Arnolda Schwarzeneggera, to bohater nie tylko kina, lecz także telewizji, literatury, komiksu czy gier komputerowych. 86
  • Wydarzenie 19 sie 2018, 20:00 Miłość, instrukcja obsługi Twórcy amerykańskiego kina niezależnego umieją lekko opowiadać o miłości. Chętnie idą szlakiem wyznaczonym przez Richarda Linklatera w trylogii „Przed..”. i pokazują, że uczucia wcale nie są tak... 88
  • Film 19 sie 2018, 20:00 Wojna w ludziach AKCJA „DO ZOBACZENIA W ZAŚWIATACH” ROZGRYWA SIĘ W RETROSPEKCJACH. Po pierwszej wojnie światowej żołnierz opowiada o swoich losach na posterunku policji. Zawiłości historii zwiodły go z drogi prawa. Ale nigdy nie... 89
  • Muzyka 19 sie 2018, 20:00 Wyluzowany jak Interpol Interpol, „Marauder”, Matador/Sonic Nowojorczycy bóle nagrywania płyt, które nagrać trzeba, mają szczęśliwie za sobą. Dwadzieścia lat po założeniu formacji proponują materiał, który może znów wytyczyć... 90
  • W stronę mobilności 19 sie 2018, 20:00 Już niedługo przy wyborze samochodów do firmowej floty kluczową rolę zacznie odgrywać całkowity koszt mobilności. Na czym on polega? 91
  • Książka 19 sie 2018, 20:00 Amerykańska wojna domowa Amerykański dziennikarz i pisarz Omar El Akkad czarno widzi przyszłość swojego kraju. W debiutanckiej powieści stworzył mroczną wizję drugiej wojny secesyjnej, która wybucha w Stanach Zjednoczonych w ósmej... 92
  • Kalejdoskop 19 sie 2018, 20:00 Stworzyciel świata Może rzeczywiście upały to nie najlepsza pogoda do zwiedzania galerii, ale co powiecie na sztukę na łonie przyrody, do tego sztukę najwyższych lotów? Henry Moore to twórca, który nie tylko zmienił historię rzeźby,... 93
  • Kulturalna trzynastka 19 sie 2018, 20:00 Andrzej Bargiel 94
  • Serial, odcinek 2 19 sie 2018, 20:00 Godzina czwarta rano, minut trzydzieści. W aucie siedzą już zaspani inni aktorzy, epizodziści lub statyści, często z małymi dziećmi, które także grają w serialu, choć o tym nie wiedzą, ale będą miały kiedyś piękną pamiątkę. Na... 95
  • Niepełnosprawność jest inspirująca 19 sie 2018, 20:00 Zrobienie kotleta z ziemniakami jest dziś dla mnie wyzwaniem 96
  • Jak, będąc dorosłym, nauczyć się języka 19 sie 2018, 20:00 RADZI Alicja Sekret, specjalistka od nauczania języków obcych Nigdy nie jest za późno, żeby nauczyć się języka obcego. Pod warunkiem, że wiemy, jak się do tego zabrać. Najpierw trzeba podjąć samą decyzję. I dobrze ją uzasadnić. Na... 97
  • Zrób sobie… Schetynę 19 sie 2018, 20:00 Mamy jeszcze jakąś opozycję? Przewodniczący PO zmontował nam właśnie koalicję, że ho, ho! Panie Grzegorzu – jak to się robi? 98

ZKDP - Nakład kontrolowany