Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych najwięcej autobusów elektrycznych jeździ po ulicach Warszawy (31) i Krakowa (26). Już w 2016 r. podczas Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego TRANSEXPO w Kielcach przedstawiciele MPK Kraków i firmy Solaris Bus & Coach podpisali umowę na dostawę 20 nowych elektrycznych autobusów. Był to największy z rozstrzygniętych wówczas przetargów na autobusy elektryczne w Polsce. Miastem o największym udziale autobusów elektrycznych w transporcie jest jednak 90-tysięczne Jaworzno położone w województwie śląskim. Miasto ma 24 autobusy elektryczne, a ich 40-procentowy udział w pracy eksploatacyjnej transportu miejskiego czyni Jaworzno jednym z europejskich liderów w zakresie elektromobilności. Elektromobilność jako trend w rozwoju transportu w miastach wyznacza ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 11 stycznia 2018 r., która nałożyła na samorządy określone obowiązki – gminy i powiaty, których liczba mieszkańców nie przekracza 50 tys., powinny zapewnić udział autobusów zeroemisyjnych w użytkowanej flocie pojazdów w wysokości co najmniej: 5 proc. od 1 stycznia 2021 r., 10 proc. od 1 stycznia 2023 r., 20 proc. od 1 stycznia 2025 r. i 30 proc. od 1 stycznia 2028 r.
Elektryzujące możliwości
– Potencjalny popyt na autobusy zasilane paliwami alternatywnymi w najbliższych 10 latach jest szacowany nawet na 3,5 tys. pojazdów – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA. – Największym zainteresowaniem rynku będą się cieszyły autobusy elektryczne, których liczba od 2018 do 2023 r. może wzrosnąć o 1000-1500. Popyt na e-busy jest dziś zresztą na bardzo wysokim poziomie, także w porównaniu z innymi europejskimi państwami. Polska dołączyła w tym zakresie do ścisłego grona europejskich liderów elektromobilności w obszarze komunikacji zbiorowej, zostawiając w tyle choćby Norwegię czy Niemcy. Zeroemisyjna komunikacja zbiorowa ma się stać naszą specjalnością także dlatego, że mamy dobrze rozwinięty sektor produkcyjny.
Według PSPA obecnie cztery rodzime przedsiębiorstwa (Solaris, Ursus, Autosan, Automet) oraz trzy europejskie, których zakłady produkcyjne znajdują się w Polsce (MAN, Scania, Volvo), mają w ofercie lub planują wprowadzić do oferty w najbliższym czasie autobusy elektryczne. Ogłaszane są także największe przetargi, a rozwój rynku jest dodatkowo stymulowany przez instytucje państwowe. Rozproszone w skali kraju działania w zakresie rozwoju elektromobilności zyskały ponadto systemowe wsparcie ze środków krajowych i poprzez częściowe ukierunkowanie środków europejskich. – Trend ten będzie można zaobserwować już w październiku podczas Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego TRANSEXPO – już dziś wiadomo, że wszyscy liczący się producenci autobusów zaprezentują na Targach Kielce modele o alternatywnych źródłach zasilania. W większości będą to właśnie pojazdy elektryczne – zapowiada dr Andrzej Mochoń, prezes zarządu Targów Kielce. Zastąpienie pojazdów z napędem spalinowym autobusami elektrycznymi zapowiedziały europejskie metropolie: Londyn, Paryż, Kopenhaga, i miasta amerykańskie, jak Los Angeles. W Polsce w ciągu 10 lat 30 proc. autobusów ma być zasilanych prądem.
TARGI TRANSEXPO SĄ OBJĘTE PATRONATEM MEDIALNYM „WPROST”
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.