Kultura czy biznes

Dodano:   /  Zmieniono: 
Jak Totalizator Sportowy i jego prezes WOJCIECH SZPIL łączą sztukę z biznesem? Pieniędzmi z budżetu na reklamę.

Prezes Totalizatora Sportowego lubi dbać o swój ulubiony wizerunek – hojnego mecenasa kultury i sportu. Pieniędzy nie szczędzi nawet na niskonakładowe pisma. W najnowszym numerze niszowego kwartalnika „F5 Trend Book” zaprezentował się w nowej roli. Dał wykład nowoczesnego myślenia o patriotyzmie, tradycji i dziedzictwie narodowym. „F5” to pismo „o przenikaniu się kultury z biznesem”. Na starcie egzemplarz kosztował 50 zł, dziś już tylko 15. „Czy czuje się Pan patriotą? Jak Pan to rozumie?” – pyta „F5”. „Niezależnie od europejskiej wspólnoty, której jestem wielkim zwolennikiem, nie uciekniemy od tego, skąd pochodzimy, kim byli nasi ojcowie, jakie są symbole naszej kultury (…) Nie da się budować jutra bez wczoraj” – odpowiada prezes Szpil. „A Totalizator Sportowy, którego jest Pan prezesem, pomaga nam nie zapomnieć o tym wczoraj?” – dopytuje „F5”.

Obopólna korzyść

Z informacji uzyskanych przez „Wprost” wynika, że Totalizator Sportowy ma stałą współpracę z pismem. Koszt? Sześć ostatnich wydań razy 50 tys. zł za artykuły sponsorowane. Ponadto pismo o „przenikaniu się kultury z biznesem” dwukrotnie wydało na zlecenie Totalizatora Sportowego wkładkę pod tytułem „Szóstka”. Dodatek został wydrukowany w liczbie około tysiąca egzemplarzy. Według naszych informacji każda wkładka kosztowała ponad 300 tys. zł. Totalizator wykupił też reklamę na portalu internetowym „F5” za mniej więcej 100 tys. zł. W sumie w ciągu ostatnich dwóch lat do wydawcy „F5 Trend Book” trafiło ponad milion zł. „F5” to kwartalnik o nakładzie około 8 tys. egzemplarzy. W najnowszym numerze pismo o przenikaniu się kultury z biznesem daje cover story o tytule „Retożsamość”, czyli rzecz o poszukiwaniu lokalnych tożsamości jako alternatywy dla procesu globalizacji. Na okładce – zdjęcie głównych bohaterów. Wśród nich w nieco niedbałej, artystowskiej pozie na tle Wyścigów Konnych, które należą do Totalizatora Sportowego, stoi Wojciech Szpil. W numerze obok przemyśleń o patriotyzmie obszerny materiał o planach Totalizatora wobec Wyścigów Konnych, których teren ma się zamienić w warszawski Central Park. Totalizator właśnie szuka inwestora strategicznego, sam ma wyłożyć 40 mln zł. „Koń jest symbolem naszej historii i elementem tożsamości” – tłumaczy Szpil.

Wydawcą „F5” jest – jak informowano w mediach – firma AdPress. Wydaje ona również pismo „Brief”, miesięcznik o tym, jak osiągnąć sukces. I ten periodyk może liczyć na reklamę Totalizatora, który na jesieni zamówił wkładkę reklamową za 250 tys. zł i za jej wyprodukowanie zapłacił dodatkowo ok. 200 tys. zł. Na stronie internetowej zaś były publikowane filmiki reklamowe o sukcesach Totalizatora pod rządami obecnego prezesa. Nakład pisma – 8 tys. egzemplarzy. Reklamę Totalizatora można też obejrzeć w „Art & Business”, piśmie o „łączeniu sztuki z biznesem”. W ostatnim numerze, świątecznym, obecność sponsora jest trudna do przeoczenia. Elementy logo Lotto są wmontowane w obszar winiety pisma. To w języku reklamy tzw. ingerencja w logo – bardzo kosztowna. Pierwsza rozkładówka też należy do Totalizatora. To życzenia świąteczne. Dalej całostronicowa reklama i czterokolumnowy wywiad z prezesem Szpilem ozdobiony portretem „uzyskanym dzięki uprzejmości Totalizatora Sportowego”. Wojciech Szpil objaśnia, jak pieniądze z gier liczbowych i innych produktów Totalizatora wspomagają kulturę. Nawiązuje w ten sposób do ogólnopolskiej kampanii „Gramy dla sportu i kultury”. Ale nie tylko. Prezes Szpil przekonuje do inwestowania w sztukę: „Inwestycje w sztukę powinny się opłacać – przynosić zysk wizerunkowy lub inny, wymierny”.

I wyjaśnia, że nie chodzi mu tylko o mecenat za prezentację logo firmy: „To za mało. Korzyść powinna być obopólna”. Na koniec wyjawia, że niedawno umeblował biuro i właśnie dopełnia je interesującymi obrazami. „W gabinecie mam obraz Stanisława Młodożeńca, energetyczny, pogmatwany jak nasze życie” – mówi Szpil. Czy reklamuje swoją spółkę, czy pomaga też właścicielom pisma? Bo większościowym udziałowcem „Art & Business” jest Abbey House. To spółka, która nie tylko doradza przedsiębiorcom i osobom prywatnym, w jakie dzieła sztuki inwestować. W 2011 r. utworzyła też Abbey Art Fund – fundusz inwestycyjny rynku sztuki. Abbey House specjalizuje się w stałej współpracy z młodymi malarzami. Współpracuje także ze Stanisławem Młodożeńcem, którego obraz zawisł na ścianie w gabinecie prezesa Szpila.

Zarówno fundusz, jak i inwestowanie w malarstwo młodych artystów od dawna budzą w branży duże kontrowersje. Eksperci sztuk plastycznych zarzucali już nieraz Abbey House, że kupuje obrazy, by sprzedać je później po zawyżonych, nierealnych cenach. – Oni nie mają profesjonalistów, te ceny są irracjonalne. To geniusze marketingu, bo potrafią wcisnąć te obrazy kupującym – ocenia uznany autorytet malarstwa. Właściciele Abbey House konsekwentnie odpierającą te zarzuty.

Pechowy kontrakt

Dlaczego Totalizator Sportowy wspiera pismo „Art & Business” o nakładzie 14 tys. egzemplarzy? Bo to właściwe miejsce do promowania kampanii „Gramy dla sportu i kultury”? Możliwe. Ale możliwe są też inne powody. Jedną z kluczowych postaci w Abbey House jest Norbert Pyffel, prezes dyskretnej kancelarii finansowej Pyffel & Partners. Zasiada on także w radzie nadzorczej Abbey House. Ale nie tylko. Podobne stanowisko pełni w spółce P1, która pośredniczy w kontraktach reklamowych Roberta Kubicy z… Totalizatorem Sportowym. Ostatni bardzo drogi kontrakt okazał się pechowy. Bo został podpisany po głośnym wypadku Kubicy. Nasz mistrz kierownicy nie pojawił się nigdy na zapowiadanych publicznie przez prezesa Szpila imprezach. Totalizator wydał tylko zdrapkę z wizerunkiem kierowcy, która nie okazała się, jak wynika z naszych informacji, sukcesem komercyjnym, oraz przeprowadził konkurs SMS-owy.

Firma P1 reprezentuje też sportowców z Lotto Team, których sponsoruje Totalizator. Ale to nie wszystko. Totalizator Sportowy sponsorował także tor kartingowy w Warszawie, którego właścicielem jest spółka Grand Prix. Zarząd tej spółki tworzą Pyffel i Monika Marcinkiewicz (oboje z Abbey House i Pyffel & Partners). Czy można mówić o przypadku? Gdzie Pyffel, tam sponsoring Totalizatora.

Zadaliśmy pytanie, na jakich zasadach Totalizator Sportowy współpracuje w zakresie reklamy i sponsoringu z opisanymi wydawnictwami. – Z każdym tytułem współpracujemy na podobnych zasadach. Jeśli mamy jakiś określony cel, grupę docelową, do której chcemy dotrzeć z konkretnym przekazem, to szukamy mediów, które są w stanie spełnić nasze oczekiwania. Rekomendacji dla Totalizatora Sportowego w tym zakresie dokonuje dom mediowy – odpowiedziała Agnieszka Libor, rzecznik prasowy Totalizatora. Totalizator Sportowy to państwowa spółka działająca na masową skalę. Czy sponsorowanie opisanych wydawnictw ma jakiś określony cel, cytując rzeczniczkę Libor? Być może odpowiedź na to pytanie zna właściciel Totalizatora Sportowego, czyli Skarb Państwa. O ile w ogóle wie, gdzie prezes Szpil reklamuje swoją spółkę i swój wizerunek. 

Artykuł został opublikowany w 6/2014 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

Spis treści tygodnika Wprost nr 6/2014 (1614)

  • Miss w mieście Rydzyka2 lut 2014, 20:00Toruńscy żacy postanowili w lutym zorganizować wybory miss uczelni. Na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika to już tradycja. Od ośmiu lat aktywność tamtejszego samorządu przejawia się m.in. w tego typu działaniach. Impreza jest popularna, niedroga...4
  • Skaner2 lut 2014, 20:00ŚWIAT Superpapa zdjęty ze ściany Nie można już oglądać muralu przedstawiającego papieża Franciszka jako Supermana. Wizerunek był namalowany na murze jednej z kamienic przy znanej uliczce Borgo Pio, tuż obok placu Świętego Piotra w Watykanie....6
  • Jak zostałem adwokatem Trynkiewicza2 lut 2014, 20:00Zamierzam reprezentować pana Trynkiewicza, wykorzystując całą moją wiedzę i zdolności – MÓWI „WPROST” MARCIN LEWANDOWSKI, adwokat z Rzeszowa.10
  • Przywództwo to liczba pojedyncza2 lut 2014, 20:00Grzegorz Schetyna chciał osłabić przywództwo Tuska – MÓWI JACEK PROTASIEWICZ, wiceprzewodniczący Parlamentu Europejskiego, szef dolnośląskiej PO i prawa ręka premiera.16
  • Grzechów zamiatanie2 lut 2014, 20:00Przez strategię ochraniania KSIĘŻY AGENTÓW SB Kościół stracił autorytet.20
  • Wkusny zakazany owoc2 lut 2014, 20:00Książka „Resortowe dzieci” trójki autorów Doroty Kani, Jerzego Targalskiego i Macieja Marosza wywołała dawno nienotowane emocje. Na tapetę powróciły kwestie tak zwanego dobrego smaku, a także zdałoby się już zapomniane pytanie o...24
  • Szczęśliwa siódemka2 lut 2014, 20:00W KLINICE BUDZIK w ciągu pół roku obudziło się już siedmioro dzieci. Siedem historii zakończonych happy endem. Ale wybudzenie nie wygląda jak w hollywoodzkim filmie. To długi proces.26
  • Dzień dobry, to ja, warzywko2 lut 2014, 20:00Nie można słuchać, że z dziecka nic już nie będzie. Trzeba walczyć – mówi Regina Suszczyk, matka Amandy z Lublina, siódmego dziecka obudzonego w Budziku.29
  • Ostatni cichociemny2 lut 2014, 20:00Andrzej Wajda mówił, że ŻYCIE GEN. STEFANA „STARBY” BAŁUKA nie nadaje się na film, bo widzowie nie uwierzyliby, że jeden człowiek może mieć tyle przygód. Gen. Bałuk zmarł w zeszłym tygodniu, miał 100 lat.30
  • Maryla, Daniel i inni2 lut 2014, 20:00Gwiazdorskie związki, głośne rozwody, scena, film i wielka polityka. Polska Ludowa też miała swoich celebrytów. Publikujemy fragmenty książki „SŁAWNE PARY PRL” SŁAWOMIRA KOPRA.32
  • Coraz młodsi emeryci2 lut 2014, 20:00Zamiast ciepłych kapci wolą wygodne adidasy, zamiast serialu – solidną porcję ruchu. Pokolenie seniorów też ogarnia MODA NA SPORT.36
  • Płać mniej za ogrzewanie!2 lut 2014, 20:00Zima może uderzyć nas po kieszeni. Po to, by obniżyć rachunki za ogrzewanie, warto wymienić okna na energooszczędne.39
  • Kultura czy biznes2 lut 2014, 20:00Jak Totalizator Sportowy i jego prezes WOJCIECH SZPIL łączą sztukę z biznesem? Pieniędzmi z budżetu na reklamę.40
  • Igrzyska Putina2 lut 2014, 20:00To będą NAJDROŻSZE ZIMOWE IGRZYSKA OLIMPIJSKIE w historii. W dodatku organizowane w jednym z najcieplejszych miejsc w Rosji.44
  • Polskie szanse2 lut 2014, 20:00REPREZENTACJA POLSKI NA IGRZYSKA W SOCZI składa się z 60 sportowców i jest najliczniejsza w historii olimpijskich zimowych startów. Z jakimi szansami jedziemy nad Morze Czarne?48
  • Operacja Soczi 20142 lut 2014, 20:00MARCIN GORTAT ZAROBIŁ W 2013 R. W NBA OKOŁO 23 MLN ZŁ. Niewiele mniej zarobili w Bundeslidze Robert Lewandowski, a na kortach Agnieszka Radwańska.50
  • Panczenista ze straży2 lut 2014, 20:00BĘDĘ CELOWAŁ W MEDAL OLIMPIJSKI – mówi Zbigniew Bródka, panczenista, zdobywca Pucharu Świata na dystansie 1500 m, jeden z kandydatów do medalu w Soczi.51
  • Kot Schrödingera2 lut 2014, 20:00Oprócz niezliczonych wad bycie zawodowym scenarzystą filmowym ma też kilka zalet. Jedną z nich jest umiejętność przyglądania się życiu jako fabule. Tak właśnie przyglądam się od lat istnieniu Antoniego Macierewicza. Jego hiperaktywność jest znana...53
  • Obrońca ładu i porządku2 lut 2014, 20:00Ofiara przemocy domowej odważyła się wystąpić o rozwód. Tuż przed decydującym posiedzeniem sądu Ktoś ją oblał benzyną i podpalił.54
  • Trzej przyjaciele z Majdanu2 lut 2014, 20:00Bokser, inteligent i antysemita. Czy Kliczkę, Jaceniuka i Tiahnyboka łączy coś poza chęcią obalenia prezydenta?58
  • Poza prawem2 lut 2014, 20:00IDĄC NA UKŁAD Z CIA, polscy politycy powinni byli wiedzieć, że jej grzechy po latach wychodzą na jaw. Firma nie bierze za nie odpowiedzialności i często pogrąża dawnych przyjaciół.62
  • Dwie pamięci o Zagładzie2 lut 2014, 20:00Pamięć o Holocauście jest przez wielu polityków w Izraelu wykorzystywana do zbijania punktów wśród elektoratu. NOWA USTAWA MA Z TYM SKOŃCZYĆ.66
  • Plan na miłość2 lut 2014, 20:00Do Soczi zjadą na igrzyska nie tylko sportowcy, ale też milionerzy. A za nimi POSZUKIWACZKI ZŁOTA - dziewczyny z byłego ZSRR wytresowane do polowania na bogaczy.68
  • Plotka o bogatym życiu2 lut 2014, 20:00Bogaty biznesmen czy zwykły bajerant? Kim jest Mariusz Raduszewski, ukochany Natalii Siwiec – najjaśniejszej gwiazdy serwisów plotkarskich?70
  • Biznes ponad używanym prawem2 lut 2014, 20:00Skarbówka i prokuratura przymykają oko. Brudna wojna w branży HANDLU UŻYWANĄ ODZIEŻĄ trwa w najlepsze.74
  • Czech, który Polski nie lubi2 lut 2014, 20:00Niedawno ANDREJ BABISZ polską żywność nazwał gównem. Właśnie został wicepremierem Czech. Nasi przedsiębiorcy przeczuwają najgorsze.76
  • Klątwa spod żołądka2 lut 2014, 20:00NOWOTWÓR TRZUSTKI potrafi uśmiercić człowieka w ciągu kilku tygodni po rozpoznaniu choroby. Na szczęście na ratunek chorym zmierzają duńscy naukowcy.78
  • Moda, glamour, trupy i grabarze2 lut 2014, 20:00Miałem być na jednej sekcji zwłok, a zaliczyłem pięćdziesiąt, tak mi się spodobało – mówi Michał Witkowski. Wkrótce wychodzi jego nowa książka „Zbrodniarz i dziewczyna”.80
  • Kalejdoskop kulturalny2 lut 2014, 20:00FILM W poszukiwaniu piękna Najważniejsza po 65. urodzinach była dla mnie myśl, że nie mam już czasu na robienie tego, czego nie chcę” – mówi główny bohater „Wielkiego piękna” Paolo Sorrentino. Intelektualista, bon vivant,...86
  • Idealny hotel2 lut 2014, 20:00Pieniądze zebrane, kierunek wyprawy określony, urlop zaakceptowany – czas na wybór hotelu. Wbrew pozorom decyzja do łatwych nie należy.92
  • Bomba tygodnia2 lut 2014, 20:00Dobro czynności Nic tak nie cieszy oka jak piesek, kotek i dziecko. Serce się raduje na widok takich zdjęć. Zdjęcie z kotkiem – mam serce. Fotka z pieskiem – jestem ekologiem, a z dzieckiem – kocham świat. Polscy celebryci wiedzą...98