Debata RTMx: Paliwa przyszłości. Co będzie napędzać Polskę?

Debata RTMx: Paliwa przyszłości. Co będzie napędzać Polskę?

Debata RTMx. Wśród gości minister Andrzej Adamczyk
Debata RTMx. Wśród gości minister Andrzej Adamczyk / Źródło: Radek Nawrocki
– Czy paliwa alternatywne wyeliminują ropę naftową z rynku? Czym będą napędzane auta przyszłości i jakie koszty to wygeneruje? – to tylko niektóre z zagadnień, nad jakimi dyskutowali uczestnicy debaty "Paliwa przyszłości" w trakcie tegorocznej konferencji Round Table Mixer edycja: Innowacje. Future Of Mobility. Wśród gości Grzegorza Sadowskiego, szefa działu Biznes tygodnika "Wprost", znalazł się minister Andrzej Adamczyk.

Szef resortu Infrastruktury i Budownictwa zaznaczył, że dyrektywa unijna stawia przed krajami członkowskimi wymóg zastąpienia paliwami alternatywnymi paliw pochodzących z ropy naftowej. – Obowiązki nakładane na państwa UE spowodują, że paliwa pochodzące z „surowej ropy naftowej” będą w odwrocie – wskazał Andrzej Adamczyk. – Nie jestem przekonany, i nie podzielam opinii, że tradycyjne, konwencjonalne paliwa będą całkowicie wycofane z rynku, ale na pewno będą w mniejszej ilości konsumowane przez przemysł i użytkowników pojazdów – dodał członek rządu.

Mówiąc o elektromobilności, minister Andrzej Adamczyk zaznaczył, że Polska tak czy inaczej będzie musiała dążyć w tym kierunku, biorąc pod uwagę czynniki zewnętrzne. – Dlatego bierzmy się z tym wyzwaniem za barki teraz. Rząd to czyni – zapewnił szef resortu infrastruktury i budownictwa. – Musimy planować rozwój infrastruktury związanej z elektromoblinością. Przyszłość nie może nas zaskoczyć – zaznaczył minister.

Henryk Mucha, Prezes Zarządu PGNIG Obrót Detaliczny, zapewnił, że jego firma kibicuje elektromobilności, ale podkreślił, że tak samo ważna jest gazomobilność. – Elektromobilność spowoduje, że za 5,10,15 lat będziemy funkcjonować w innym świecie – podkreślił, przywołując dane dotyczące wzrostu sprzedaży samochodów elektrycznych. – Plany zostały określone – do 2025 roku mamy mieć w Polsce 1 mln samochodów elektrycznych i wierzę, że tak będzie – wskazał Henryk Mucha. Jak zaznaczył, równie istotna jest komunikacja miejska, w tym autobusy na LPG.

Także Jarosław Szczepaniak, Doradca Prezesa Zarządu Grupy LOTOS podkreślił istotną rolę LPG, dodając, że Polska jest jednym z liderów w konsumpcji tego rodzaju paliwa alternatywnego. – Przyszłość dzieje się dziś, jeśli chodzi o paliwa, ale jesteśmy na początku tej drogi – wskazał. Mówiąc o elektromobilnośći, Jarosław Szczepaniak zaznaczył, że LOTOS już jest aktywny w tym zakresie - w Trójmieście od 2012 roku działają szybkie ładowarki, pozwalające na doładowanie elektrycznych samochodów.

Goście RTMx w debacie o paliwach przyszłości nie zapmnieli także o wodorze. - Technologia wodorowa to plusy, ale też wyzwania - mówił Mateusz Radecki, dyrektor Pionu Handlowego PERN. Jak podkreślił, trzeba jednak rozwiązań systemowych i odpowiednich regulacji w tym zakresie.

Na temat odchodzenia od konwencjonalnych paliw wypowiedział się także Paweł Poprawa. Ekspert z Instytutu Studiów Energetycznych AGH wyraził przekonanie, że niska cena ropy, jaką można obserwować na przestrzeni ostatnich lat, spowolni trend odchodzenia od niej, jako głównego paliwa. Podsumowując dyskusję, minister Andrzej Adamczyk zaznaczył, że rząd będzie zmierzać do tego, żeby premiować tych, którzy zdecydują się na paliwa alternatywne.


W dyskusji uczestniczyli: Andrzej Adamczyk - Minister Infrastruktury i Budownictwa, Henryk Mucha - Prezes Zarządu PGNIG Obrót Detaliczny, Jarosław Szczepaniak - Doradca Prezesa Zarządu Grupy LOTOS, Mateusz Radecki - Dyrektor Pionu Handlowego PERN, Paweł Poprawa - Instytut Studiów Energetycznych, AGH. Debatę moderował , szef działu Biznes tygodnika „Wprost”.

Partnerami konferencji RTMx Innowacje: Future Of Mobility były: PKO Bank Polski, Grupa Lotos, PAGED, Europa Systems, PKP Intercity, PERN oraz ENEA. 

 1

Czytaj także