Workation. Czy to w ogóle ma sens?

Workation. Czy to w ogóle ma sens?

Workation to połączenie urlopu z pracą
Workation to połączenie urlopu z pracą Źródło: Shutterstock
Branża turystyczna już dziś widzi potencjał w workation. Coraz częściej pojawiają się propozycje „najlepszych miejscówek”, oferty hoteli, czy kempingi, w których wygospodarowane są przestrzenie coworkingowe ze świetnym łączem internetowym. Czy można jednak połączyć pracę i wakacje, tak żeby być zarówno efektywnym pracownikiem i korzystającym z uroków miejsca, w którym się pracuje, urlopowiczem?

Siedem lat temu, kiedy workation w Polsce jeszcze nie było znane, postanowiłam przenieść się na półtora miesiąca do Szwajcarii i stamtąd pracować. Mój ówczesny pracodawca może nie zareagował na ten pomysł z przesadnym optymizmem, ale ostatecznie się zgodził. Mogłam planować przeniesienie. Nie czytałam wtedy blogów o tym, jak to zrobić, jak się do tego przygotować, tylko poszłam na żywioł. Zadbałam o miejsce, w którym będzie dobry Internet, o tamtejszą kartę telefoniczną, o warunki które pozwolą mi pracować. Od razu ustaliłam też, że w trakcie tego wyjazdu chcę mieć dwutygodniowy urlop na zupełne odcięcie się od pracy.

Poranki w nowym miejscu, śniadania w otoczeniu ogromnych i pięknych gór, jezior, wspaniałych okoliczności przyrody nastrajały bardzo pozytywnie na każdy dzień pracy. Pojawiały się jednak wyzwania i liczne pokusy, z którymi musiałam sobie poradzić.

Workation. Co na to pracownicy i pracodawcy?

75,1 proc. pracowników przebadanych przez firmę GrantThornton chętnie zdecydowałoby się na połączenie urlopu wypoczynkowego z pracą zawodową. Inne zdanie na temat tej opcji mają jednak pracodawcy. Ci zapytani o możliwość workation w organizacji, mają zdecydowanie więcej obaw. W 56 proc. procentach są wręcz przeciwni łączeniu pracy z wakacjami.

Ostatni rok, kiedy to organizacje w jednym momencie musiały zmieniać swoje strategie, dopasowywać styl pracy z biurowego na home office i zarządzać sytuacją kryzysową, z pewnością przygotował wielu na zmiany. Okazało się, że budzący wiele obaw home office, na którego decydowało się przed pandemią niewiele firm, pod kątem efektywności pracy jest równie skuteczny, jak praca w biurze. Pracownicy na tyle odnaleźli się w tym nowym stylu, że aż 73 proc. z nich (jak podaje w swoim badaniu Microsoft), chce utrzymać możliwość pracy zdalnej i preferuje model hybrydowy pracy w przyszłości. Pracodawcy zrozumieli, że warto odpowiadać na potrzeby pracowników tym bardziej, że oszczędności z tego tytułu łatwo policzyć (np. ograniczona przestrzeń biurowa), a efektywność pracy utrzymana. Z workation może być podobnie.

Czytaj też:
Wielki powrót do biur. Jak po pandemii powinno wyglądać miejsce pracy?

Artykuł został opublikowany w 29/2021 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.