Gdańszczanie wracają na bruk

Gdańszczanie wracają na bruk

Dodano:   /  Zmieniono: 
Asfalt nie pasuje do Gdańska? (fot. PAP/Adam Warżawa)
Podwale Grodzkie to kolejna gdańska ulica, na której dotychczasowy asfalt zostanie zastąpiony brukiem. Prace właśnie się rozpoczęły.W mieście jest 917 brukowanych ulic.
O rozpoczęciu prac na ul. Podwale Grodzkie biegnącej przed gdańskim Dworcem Głównym, poinformowała rzeczniczka Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku Katarzyna Kaczmarek. Zwykle przy okazji tego typu prac wykonuje się też równolegle kosztowne wymiany biegnących pod nawierzchnią instalacji, w tym przypadku nie będzie to jednak konieczne i na wykonanie prac powinno wystarczyć kilka dni. Podwale Grodzkie będzie już 918. ulicą Gdańska z brukową nawierzchnią.

Prace nad przywracaniem w mieście bruku zaczęły się przed 15 laty. Wówczas to – w 1997 roku Zarząd Dróg i Zieleni zdecydował o wybrukowaniu ul. Szafarnia. Od tego czasu co roku systematycznie kamienie pojawiają się na kolejnych historycznych ulicach miasta, głównie w okolicach Głównego i Starego Miasta. - Łączna długość 917 brukowanych gdańskich ulic i uliczek to prawie 47 km – powiedziała Kaczmarek dodając, że nawierzchnia z kamienia pokrywa przede wszystkim trakty Głównego Miasta, w tym ulice: Piwną, Chlebnicką, Tkacką, Kaletniczą, Pończoszników, Mariacką, Dzianą i Św. Ducha.

W najbliższych planach Zarządu Dróg i Zieleni jest wyłożenie kamiennymi kostkami Targu Rybnego, Podwala Staromiejskiego oraz ul. Wartkiej. - Na razie brak jednak terminów realizacji tych inwestycji, rozpoczniemy je, gdy znajdą się finanse – wyjaśniła Kaczmarek.

Kamienie pokrywające historyczne gdańskie ulice pochodzą głównie z odzysku. W dużej mierze – od 50 do 70 procent - jest to kostka ukryta dotąd na danej ulicy pod warstwą asfaltu. Braki uzupełnia się kamieniami pochodzącymi z innych ulic Gdańska, gdzie – z różnych względów - są one usuwane na stałe i zastępowane inną nawierzchnią. - Jeśli robimy gdzieś remont i natykamy się na materiał do ponownego wykorzystania, to jest on segregowany i przechowywany w naszym magazynie – powiedziała Kaczmarek.

Kaczmarek zastrzegła, że trudno jest oszacować wielkość nakładów, jakie pochłonęła zmiana nawierzchni na gdańskich ulicach. - Ze względu na towarzyszące tym pracom kosztowne wymiany podziemnych instalacji, sumy te idą w dziesiątki milionów złotych – zaznaczyła. Zapytana o powody, dla których reprezentowana przez nią miejska spółka przywraca bruk na gdańskich ulicach, Kaczmarek odpowiedziała, że jest to chęć przywrócenia historycznego charakteru ścisłemu centrum Gdańska za pomocą „klasycznego i ponadczasowego materiału".

zew, PAP