e-Państwo 2005

Dodano:   /  Zmieniono: 
Od 2005 r. wszystkie urzędy będą miały obowiązek przyjmowania dokumentów i załatwiania spraw drogą elektroniczną - zakłada projekt ustawy o informatyzacji administracji publicznej.
Ustawa miałaby też umożliwić elektroniczny obieg dokumentów w administracji oraz zestawianie danych z różnych systemów i rejestrów, by ułatwić obywatelom czy  firmom załatwianie spraw z urzędem za pośrednictwem internetu.

Projekt zakłada też, że struktura systemów teleinformatycznych w  administracji publicznej, ich budowa i finansowanie miałyby być jawne i określone w zbiorczym dokumencie pt. "Plan Informatyzacji państwa". Zapewniłoby to zgodność i możliwość współpracy tych systemów oraz zapobiegłoby tworzeniu przez poszczególne resorty systemów konkurencyjnych i dublujących nawzajem swoje funkcje.

Minister właściwy ds. informatyzacji miałby prawo do kontroli systemów teleinformatycznych pod względem ich zgodności z  minimalnymi wymaganiami, które ustalić ma Rada Ministrów.

Przyjęty przez rząd projekt ustawy, który jest elementem rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce, jest ściśle skorelowany z dokumentem europejskim "Elektroniczna Europa 2005. Społeczeństwo informacyjne dla wszystkich", twierdzi minister nauki Michał Kleiber.

Minister przyznał, że administracja publiczna nie robiła badań na  temat wysokości kosztów przedsięwzięcia. "Ale z badań niezależnych wynika, że jest to suma ok. 2 mld zł rocznie" - powiedział Kleiber.

Według innych badań niezależnych, przy nakładach w wysokości 100 mln euro rocznie na informatyzację, po trzech latach oszczędności budżetu sięgnęłyby kilkunastu miliardów zł. Na rozwój informatyzacji w ramach środków pomocowych z UE w latach 2004-2006 przeznaczono 1 mld euro. Na ten sam cel w ciągu 10 lat można przeznaczyć 1,7 mld USD z offsetu.

em, pap