Europa traci 2,5 miliarda euro rocznie przez niepożądane, najczęściej reklamowe e-maile - spamy, które obniżają produktywność - obliczyła Komisja Europejska. Od piątku obowiązuje dyrektywa mająca to zmienić.
Od piątku w Unii Europejskiej obowiązuje dyrektywa, określająca zasady ochrony prywatności w komunikacji elektronicznej. Nakłada ona na firmy wymóg uzyskania zgody zainteresowanych przed wysłaniem do nich e-maili czy pozyskiwaniem ich danych osobowych ze stron internetowych.
Ma to pomóc walczyć z niepożądanymi, najczęściej reklamowymi e-mailami - spamem - za sprawą których, jak obliczyła Komisja Europejska, Europa traci 2,5 miliarda euro rocznie z powodu zmniejszonej produktywności.
Nielegalne stają się też programy typu "spyware" (pozyskujące bez zgody zainteresowanych wiele informacji o internautach).
Europejski komisarz Erkki Liikanen podkreślił, że nowe zasady są "głównym narzędziem w walce o umocnienie zaufania konsumentów do Internetu i komunikacji elektronicznej". Liikanen dodał, że to zaufanie jest warunkiem sukcesu handlu internetowego (e-commerce). Konkretne sposoby egzekwowania tych zasad każdy z krajów UE określi dla siebie.
rp, pap