Prawo dla abonenta

Dodano:   /  Zmieniono: 
Opublikowane we wtorek w Dzienniku Ustaw nowe prawo telekomunikacyjne daje abonentowi większe uprawnienia, m.in. zobowiązuje operatora do zablokowania w  ciągu 24 godz. kradzionej "komórki".
Abonentowi, który zmieni operatora sieci komórkowej będzie teraz przysługiwać możliwość przeniesienia starego numeru do nowej sieci.

Nowe przepisy m.in. mają chronić konsumentów przed niezamierzonym bądź nieświadomym korzystaniem z usług o podwyższonej opłacie, np. połączenia na 0-700. Jak poinformował wiceminister infrastruktury Wojciech Hałka, klient będzie miał prawo żądać założenia bezpłatnej blokady na połączenia z tymi numerami. Ponadto każdorazowo przed połączeniem z numerem o podwyższonej opłacie, abonent powinien uzyskać informację o koszcie rozmowy. Abonentowi przysługuje też prawo określenia maksymalnego limitu rachunku telefonicznego, powyżej którego połączenia nie będą realizowane.

Ustawa podwyższa z 1/30 na 1/15 kwoty średniej opłaty miesięcznej odszkodowania za przerwę w świadczeniu usługi telekomunikacyjnej oraz skraca okres przerwy (z 48 do 36 godzin), za który odszkodowanie nie przysługuje.

Prawo ma teraz w większym stopniu chronić dane klienta. Obowiązuje w nim zakaz wymiany informacji o użytkownikach końcowych między przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi. Ochroną będą też objęte dane użytkowników korzystających z telefonu zaufania.

Ustawodawcy zapewnili abonentom bezpośredni dostęp do przepisów, gwarantujących ich prawa. Na prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty (URTiP) nałożyli obowiązek sporządzania i zamieszczania na stronach internetowych URTiP "przewodnika" po podstawowych prawach i  obowiązkach konsumentów usług telekomunikacyjnych. Wprowadzili również obowiązek publikowania przez dostawców usług informacji na temat jakości świadczonych usług.

W nowej ustawie znalazł się zapis, o który walczyły przede wszystkim portale internetowe, mówiący jednoznacznie że usługa poczty elektronicznej nie jest usługą telekomunikacyjną. Oznacza on, że prowadzenie takiej poczty nie podlega przepisom tej ustawy. Zapis ten wprowadził Sejm w ostatniej fazie prac nad ustawą. Portale obawiały się, że bez takiego zapisu może dojść do obowiązku rejestrowania użytkowników portalowych skrzynek pocztowych.

W trakcie prac parlamentarnych skreślono też zapis, w myśl którego zostałby wprowadzony obowiązek rejestracji tzw. kart przedpłaconych (pre-paid). Oznacza to, że użytkownicy tzw. pre-paidów pozostaną anonimowi.

Nowe prawo gwarantuje przedsiębiorcy wyznaczonemu do świadczenia tzw. usługi powszechnej dopłatę do kosztów świadczenia takiej usługi, jeżeli jest ona nierentowna. Pieniądze na dopłaty będą pochodzić od przedsiębiorców telekomunikacyjnych, których przychód roczny przekracza 4 mln zł. Sejm przyjął, że wysokość tego obciążenia nie może przekroczyć 1 proc. przychodów. Rząd proponował, żeby było to 3 proc.

Ustawa przewiduje rozwiązanie korzystne dla szkół. Zapisano w niej, że usługi przyłączenia do szerokopasmowego dostępu do Internetu dla ponad 43 tys. placówek edukacyjnych w Polsce będą finansowanie z budżetu państwa.

Ustawa została uchwalona 16 lipca i opublikowana w Dzienniku Ustaw Nr 171. Wchodzi w życie 30 dni po dacie ogłoszenia z  wyjątkiem przepisów dotyczących zapewnienia szerokopasmowego dostępu do Internetu dla szkół i placówek oświatowych oraz spraw związanych z opłatami i blokowaniem telefonów. Te przepisy wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2005 r.

em, pap