Kończąc studia, niejeden absolwent zadaje sobie pytanie co dalej? Możliwości jest wiele, ale jak wybrać tę najlepszą? Rozwiązaniem mogą okazać się Targi Pracy i Dni Kariery organizowane dla studentów z całej Polski.
Pierwsze Targi Pracy zostały zorganizowane w 1992 roku przez Komitety Lokalne AIESEC Polska (Międzynarodowe Stowarzyszenie Studentów Nauk Ekonomicznych i Handlowych) przy Uniwersytecie Warszawskim i Głównej Szkole Handlowej. Szybko stały się bardzo popularne i ich organizacji podjęły się kolejne uczelnie: w Gdańsku, Krakowie, Wrocławiu czy Poznaniu. W 1995 roku następuje przełom w organizacji targów – nazwa Targi Pracy zmieniona zostaje na Dni Kariery, a projekt zyskuje nowy element w postaci szkoleń. Powoduje to, że przedsięwzięcie zdobywa zwolenników zarówno w gronie studentów, szukających stałego zatrudnienia, jak i pracodawców, oferujących pracę młodym ludziom dopiero zaczynających swoją karierę zawodową.
Promocja uczelni
Targi Pracy stały się jednym z najważniejszych wydarzeń w życiu polskich uczelni. Ich celem jest umożliwienie bezpośredniego kontaktu pracodawcy ze studentami. Jak mówi Ałła Witwicka-Dudek, kierownik Biura Karier i Promocji Zawodowej Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu spotkanie takie pozwala na zapoznanie się z ofertą, przełamanie barier w konfrontacji z pracodawcą. Dodatkowo intencją każdej uczelni jest wypromowanie swoich studentów i absolwentów jako najlepszej kardy zawodowej w kraju. To natomiast przyczynia się do wzrostu prestiżu uczelni i zwiększania liczby potencjalnych kandydatów na studentów.
– Pomoc uczelni w znalezieniu zatrudnienia jest istotna, szczególnie w dużych miastach, gdyż z tego co się orientuję, niewiele ludzi znajduje pracę w zawodzie. Po pięciu latach studiów wolałbym zajmować się tym co lubię i tym, czemu poświęciłem czas – mówi Jacek z warszawskiego liceum.
Studenci dopisują
Z roku na rok zainteresowanie Dniami Kariery wzrasta zarówno wśród studentów i absolwentów, jak i pracodawców. – Wzrost zainteresowania możemy obserwować na podstawie rosnącej liczby zamawianych katalogów rozdawanych na targach. Obecnie zamawiamy ich o 100 więcej – relacjonuje Jolanta Tyszkowska-Paździerko, kierownik Biura Karier Politechniki Krakowskiej. Podobne zdanie ma Sylwia Marszałek, samodzielny referent Akademickiego Biura Karier Zawodowych Uniwersytetu Łódzkiego, która stwierdza, że co roku wystawcy przygotowują coraz większą liczbę materiałów promocyjnych i za każdym razem ilość ta jest niewystarczająca. Powodem rosnącego zainteresowania jest świadomość studentów, że nie muszą mieć wieloletniej praktyki zawodowej, aby spróbować swoich sił na rynku pracy, każdy musi od czegoś zacząć, a targi dają im tę szansę.
– W zeszłym roku pierwszy raz skusiłam się na wzięcie udziału w targach i uważam, że to dobra opcja dla ludzi szukających zatrudnienia, stażu lub praktyki. Można wszystkiego się dowiedzieć bezpośrednio od konsultanta i zostawić swoje CV. Sama nie szukam jeszcze pracy na stałe, ale wiem, że pod koniec studiów z pewnością targi pomogą mi w znalezieniu zatrudnienia w wymarzonym zawodzie – mówi Kasia z Uniwersytetu Warszawskiego.
Pracodawcy też zyskują
Także firmy częściej decydują się na wystawienie swego stanowiska na targach. Powód? Dzięki takim spotkaniom pracodawca może zdecydować, w targach której uczelni weźmie udział i jaką grupę studentów uczyni grupą docelową.
– Co więcej, Uniwersyteckie Targi Pracy stwarzają firmom wiele nowych możliwości, z których później mogą czerpać profity, takie jak: pozyskanie dobrze przygotowanych do pracy młodych ludzi czy zaistnienie w świadomości ambitnych i zdolnych studentów odwiedzających targi – dodaje Sylwia Marszałek.
Pracodawcy do udziału w targach zgłaszają się telefonicznie. Niektórzy już na długo przed imprezą zapisują to wydarzenie w swych kalendarzach, innym trzeba o nim przypomnieć, wysyłając zaproszenia. Bliżej terminu pojawiają się dodatkowe telefony. Firmy zdają sobie sprawę z coraz większego zainteresowania targami ze strony mediów. Niemałe znaczenie mają także koszty udziału w targach, które są konkurencyjne do innego typu imprez pozwalających firmom na promocję. Również same uczelnie przykładają dużą wagę do rozpowszechnienia informacji na temat spotkań z pracodawcami.
– W tym roku część stałych wystawców nie mogło zgłosić się do edycji 2009 z przyczyn finansowych, jednak profesjonalna reklama pozwoliła nam na pozyskanie całkiem nowych firm, z czego jesteśmy bardzo zadowoleni – komentuje Jolanta Tyszkowska-Paździerko.
Targi od kuchni
Organizacją targów zajmują się Akademickie Biura Karier. By zaoszczędzić na wynajmie pomieszczeń i utrzymać akademicką atmosferę, spotkania z pracodawcami odbywają się w reprezentacyjnych holach uczelni lub wynajmowanych salach. Wystawiający się na Dniach Kariery w większości przypadków sami finansują wynajem miejsca w zabudowie targowej. Mogą umieścić reklamę firmy w kolorowym katalogu targowym oraz drukowane są ulotki i plakaty z informacją o imprezie i logotypami uczestników.
– W trakcie targów zapewniamy poczęstunek dla pracodawców. Firmy mają także możliwość wykorzystania na stoiskach swoich materiałów reklamowych – relacjonuje Ałła Witwicka-Dudek.
Istnieje także możliwość włączenia organizacji targów pracy w działania projektu rozwojowego uczelni. Wówczas uniwersytet dostanie dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Z szansy tej skorzystał Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, który otrzymuje dotację na realizację autorskiego projektu pod tytułem „Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu Kuźnią Kadr Menadżerskich dla Opartej na Wiedzy Gospodarki".
– Dzięki temu dofinansowaniu koszty udziału w targach pracy dla pracodawców sprowadzone są do tzw. opłat rezerwacyjnych – dodaje Ałła Witwicka-Dudek. Ten fakt umożliwia udział w spotkaniach ze studentami nie tylko dużym firmom korporacyjnym, ale także mniejszym przedsiębiorstwom z regionu Dolnego Śląska i z całej Polski.
Do pomocy na stanowiskach wystawowych służą pracownicy Biura Karier oraz członkowie organizacji takich jak IAESTE (The International Association for the Exchange of Students for Technical Experience) w przypadku politechnik czy działacze samorządów studenckich. Dzięki temu studenci mogą zapoznać się z procedurami i etapami organizacji tego typu imprez.
Nie tylko dla studentów
Targi Pracy stanowią opcję poszukiwania pracy nie tylko dla studentów, lecz także dla ludzi posiadających doświadczenie. 8 października br. po raz pierwszy odbyła się polska wersja Targów Pracy Monsterpolska.pl Keep Poland Working.
– Wśród wielu zainteresowanych naszymi targami znaleźli się także studenci, jednak pracodawcy biorący udział w imprezie szukają raczej ludzi w pełni dyspozycyjnych, w pełni nastawionych na zdobywanie nowego doświadczenia związanego z wykonywaniem konkretnego zawodu, dlatego też rzadziej oferują praktyki czy staże, co nie stanowi zasady – mówi Małgorzata Majewska, Online Media Marketing Menager.
Na targach pracy mogą szukać także ludzie bez doświadczenia zawodowego. Swoje stanowisko posiada Urząd Pracy, gdzie odwiedzający mogą dowiedzieć się o aktualnych ofertach pracy.
Bodźcem do zorganizowania Targów Pracy w Pałacu Kultury i Nauki przez Monsterpolska.pl była chęć wyjścia do ludzi. Popularność wśród pracodawców, którzy zdecydowali się wystąpić na targach i odwiedzających, których było wielu, spowodowała, że imprezy takie z pewnością będą powielane co roku.
W dobie kryzysu gdy dobra praca stała się niemal dobrem luksusowym Targi Pracy dostarczają wielu ciekawych propozycji i pomagają rozpocząć drogę kariery tym, którzy są na to gotowi. Dlatego też warto zapoznać się z jesienną edycją spotkań z pracodawcą.
Małgorzata Ciechanowska
Jesienne Targi Pracy:
• 15 października, Inżynierskie Targi Pracy Politechniki Krakowskiej, Kraków
• 19 października, IV Targi Pracy Elektroników i Informatyków, Warszawa
• 21 października, Targi Pracy „Spotkanie z Pracodawcą" VIII na Uniwersytecie Ekonomicznym, Wrocław
• 22 października, Targi Pracy i Promocji Pracodawców OFFerty2009, Bydgoszcz
• 26 października, Targi Pracy MBA Career Fair 2009, Warszawa
• 27 października, Targi Kariery Polska, Kraków
• 31 października, Tydzień z Pracodawcą V, Gliwice
• 18-19 listopada, Dni Kariery dla Inżynierów, Wrocław
• 18 listopada, X Jubileuszowe Beskidzkie Forum Pracy, Bielsko-Biała
• 26 listopada, Uniwersyteckie Targi Pracy na Wydziale Zarządzania UŁ, Łódź
Promocja uczelni
Targi Pracy stały się jednym z najważniejszych wydarzeń w życiu polskich uczelni. Ich celem jest umożliwienie bezpośredniego kontaktu pracodawcy ze studentami. Jak mówi Ałła Witwicka-Dudek, kierownik Biura Karier i Promocji Zawodowej Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu spotkanie takie pozwala na zapoznanie się z ofertą, przełamanie barier w konfrontacji z pracodawcą. Dodatkowo intencją każdej uczelni jest wypromowanie swoich studentów i absolwentów jako najlepszej kardy zawodowej w kraju. To natomiast przyczynia się do wzrostu prestiżu uczelni i zwiększania liczby potencjalnych kandydatów na studentów.
– Pomoc uczelni w znalezieniu zatrudnienia jest istotna, szczególnie w dużych miastach, gdyż z tego co się orientuję, niewiele ludzi znajduje pracę w zawodzie. Po pięciu latach studiów wolałbym zajmować się tym co lubię i tym, czemu poświęciłem czas – mówi Jacek z warszawskiego liceum.
Studenci dopisują
Z roku na rok zainteresowanie Dniami Kariery wzrasta zarówno wśród studentów i absolwentów, jak i pracodawców. – Wzrost zainteresowania możemy obserwować na podstawie rosnącej liczby zamawianych katalogów rozdawanych na targach. Obecnie zamawiamy ich o 100 więcej – relacjonuje Jolanta Tyszkowska-Paździerko, kierownik Biura Karier Politechniki Krakowskiej. Podobne zdanie ma Sylwia Marszałek, samodzielny referent Akademickiego Biura Karier Zawodowych Uniwersytetu Łódzkiego, która stwierdza, że co roku wystawcy przygotowują coraz większą liczbę materiałów promocyjnych i za każdym razem ilość ta jest niewystarczająca. Powodem rosnącego zainteresowania jest świadomość studentów, że nie muszą mieć wieloletniej praktyki zawodowej, aby spróbować swoich sił na rynku pracy, każdy musi od czegoś zacząć, a targi dają im tę szansę.
– W zeszłym roku pierwszy raz skusiłam się na wzięcie udziału w targach i uważam, że to dobra opcja dla ludzi szukających zatrudnienia, stażu lub praktyki. Można wszystkiego się dowiedzieć bezpośrednio od konsultanta i zostawić swoje CV. Sama nie szukam jeszcze pracy na stałe, ale wiem, że pod koniec studiów z pewnością targi pomogą mi w znalezieniu zatrudnienia w wymarzonym zawodzie – mówi Kasia z Uniwersytetu Warszawskiego.
Pracodawcy też zyskują
Także firmy częściej decydują się na wystawienie swego stanowiska na targach. Powód? Dzięki takim spotkaniom pracodawca może zdecydować, w targach której uczelni weźmie udział i jaką grupę studentów uczyni grupą docelową.
– Co więcej, Uniwersyteckie Targi Pracy stwarzają firmom wiele nowych możliwości, z których później mogą czerpać profity, takie jak: pozyskanie dobrze przygotowanych do pracy młodych ludzi czy zaistnienie w świadomości ambitnych i zdolnych studentów odwiedzających targi – dodaje Sylwia Marszałek.
Pracodawcy do udziału w targach zgłaszają się telefonicznie. Niektórzy już na długo przed imprezą zapisują to wydarzenie w swych kalendarzach, innym trzeba o nim przypomnieć, wysyłając zaproszenia. Bliżej terminu pojawiają się dodatkowe telefony. Firmy zdają sobie sprawę z coraz większego zainteresowania targami ze strony mediów. Niemałe znaczenie mają także koszty udziału w targach, które są konkurencyjne do innego typu imprez pozwalających firmom na promocję. Również same uczelnie przykładają dużą wagę do rozpowszechnienia informacji na temat spotkań z pracodawcami.
– W tym roku część stałych wystawców nie mogło zgłosić się do edycji 2009 z przyczyn finansowych, jednak profesjonalna reklama pozwoliła nam na pozyskanie całkiem nowych firm, z czego jesteśmy bardzo zadowoleni – komentuje Jolanta Tyszkowska-Paździerko.
Targi od kuchni
Organizacją targów zajmują się Akademickie Biura Karier. By zaoszczędzić na wynajmie pomieszczeń i utrzymać akademicką atmosferę, spotkania z pracodawcami odbywają się w reprezentacyjnych holach uczelni lub wynajmowanych salach. Wystawiający się na Dniach Kariery w większości przypadków sami finansują wynajem miejsca w zabudowie targowej. Mogą umieścić reklamę firmy w kolorowym katalogu targowym oraz drukowane są ulotki i plakaty z informacją o imprezie i logotypami uczestników.
– W trakcie targów zapewniamy poczęstunek dla pracodawców. Firmy mają także możliwość wykorzystania na stoiskach swoich materiałów reklamowych – relacjonuje Ałła Witwicka-Dudek.
Istnieje także możliwość włączenia organizacji targów pracy w działania projektu rozwojowego uczelni. Wówczas uniwersytet dostanie dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Z szansy tej skorzystał Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, który otrzymuje dotację na realizację autorskiego projektu pod tytułem „Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu Kuźnią Kadr Menadżerskich dla Opartej na Wiedzy Gospodarki".
– Dzięki temu dofinansowaniu koszty udziału w targach pracy dla pracodawców sprowadzone są do tzw. opłat rezerwacyjnych – dodaje Ałła Witwicka-Dudek. Ten fakt umożliwia udział w spotkaniach ze studentami nie tylko dużym firmom korporacyjnym, ale także mniejszym przedsiębiorstwom z regionu Dolnego Śląska i z całej Polski.
Do pomocy na stanowiskach wystawowych służą pracownicy Biura Karier oraz członkowie organizacji takich jak IAESTE (The International Association for the Exchange of Students for Technical Experience) w przypadku politechnik czy działacze samorządów studenckich. Dzięki temu studenci mogą zapoznać się z procedurami i etapami organizacji tego typu imprez.
Nie tylko dla studentów
Targi Pracy stanowią opcję poszukiwania pracy nie tylko dla studentów, lecz także dla ludzi posiadających doświadczenie. 8 października br. po raz pierwszy odbyła się polska wersja Targów Pracy Monsterpolska.pl Keep Poland Working.
– Wśród wielu zainteresowanych naszymi targami znaleźli się także studenci, jednak pracodawcy biorący udział w imprezie szukają raczej ludzi w pełni dyspozycyjnych, w pełni nastawionych na zdobywanie nowego doświadczenia związanego z wykonywaniem konkretnego zawodu, dlatego też rzadziej oferują praktyki czy staże, co nie stanowi zasady – mówi Małgorzata Majewska, Online Media Marketing Menager.
Na targach pracy mogą szukać także ludzie bez doświadczenia zawodowego. Swoje stanowisko posiada Urząd Pracy, gdzie odwiedzający mogą dowiedzieć się o aktualnych ofertach pracy.
Bodźcem do zorganizowania Targów Pracy w Pałacu Kultury i Nauki przez Monsterpolska.pl była chęć wyjścia do ludzi. Popularność wśród pracodawców, którzy zdecydowali się wystąpić na targach i odwiedzających, których było wielu, spowodowała, że imprezy takie z pewnością będą powielane co roku.
W dobie kryzysu gdy dobra praca stała się niemal dobrem luksusowym Targi Pracy dostarczają wielu ciekawych propozycji i pomagają rozpocząć drogę kariery tym, którzy są na to gotowi. Dlatego też warto zapoznać się z jesienną edycją spotkań z pracodawcą.
Małgorzata Ciechanowska
Jesienne Targi Pracy:
• 15 października, Inżynierskie Targi Pracy Politechniki Krakowskiej, Kraków
• 19 października, IV Targi Pracy Elektroników i Informatyków, Warszawa
• 21 października, Targi Pracy „Spotkanie z Pracodawcą" VIII na Uniwersytecie Ekonomicznym, Wrocław
• 22 października, Targi Pracy i Promocji Pracodawców OFFerty2009, Bydgoszcz
• 26 października, Targi Pracy MBA Career Fair 2009, Warszawa
• 27 października, Targi Kariery Polska, Kraków
• 31 października, Tydzień z Pracodawcą V, Gliwice
• 18-19 listopada, Dni Kariery dla Inżynierów, Wrocław
• 18 listopada, X Jubileuszowe Beskidzkie Forum Pracy, Bielsko-Biała
• 26 listopada, Uniwersyteckie Targi Pracy na Wydziale Zarządzania UŁ, Łódź