Wiceminister kultury zapowiada zmiany w tzw. dużej ustawie medialnej

Wiceminister kultury zapowiada zmiany w tzw. dużej ustawie medialnej

Dodano:   /  Zmieniono: 
Studio telewizyjne, zdjęcie ilustracyjne
Studio telewizyjne, zdjęcie ilustracyjne Źródło: Fotolia / fot. ivicaNS
Sejmowa podkomisja kultury i środków przekazu pracuje obecnie nad projektem tzw. dużej ustawy medialnej. Pełnomocnik rządu ds. reformy mediów Krzysztof Czabański zapowiedział wprowadzenie kilku poprawek, które były zgłaszane m.in. podczas wysłuchania publicznego.

„W żadnym państwie kontrola nad mediami nie jest pozbawiona wpływu polityków”

– To, co zostanie wpisane do ustawy to niezależność dziennikarska oraz gwarancje w postaci kadencyjności władz mediów publicznych i jawnych konkursów na obsadę stanowisk kierowniczych. Myślę, że w tych partiach ten projekt ulegnie takim modyfikacjom, które zaspokoją głosy krytyczne –  zapowiedział Czabański.

Jednocześnie wiceminister kultury podkreślił, że w żadnym państwie kontrola nad mediami publicznymi nie jest pozbawiona wpływu polityków. Jego zdaniem nie może być inaczej, ponieważ media są dobrem publicznym i tylko politycy mogą wyrażać opinie obywateli, bo to obywatele wybierają ich w wyborach powszechnych.

Co dalej z abonamentem za media publiczne?

Wiele kontrowersji wzbudziły zapowiedzi wprowadzenia obowiązkowej opłaty audiowizualnej od każdego gospodarstwa domowego. Posłanka Elżbieta Kruk, przewodnicząca podkomisji stwierdziła, że „problem dotyczy głównie sprecyzowania zapisów ustawy, tak aby intencje prawodawców zostały jasno i precyzyjnie określone”. – Myśmy wstępnie założyli, że najłatwiej będzie, jeśli tę opłatę określimy od jednego punktu odbioru i pozostawiliśmy tę kwestię do doprecyzowania przez biuro legislacyjne oraz Ministerstwo Energii. Mam nadzieję, że to rozwiąże wiele wątpliwości osób, które mają liczniki na przykład w domkach letniskowych – tłumaczyła przewodnicząca.

Jakie zmiany wprowadzi tzw. duża ustawa medialna?

Zgodnie z propozycją poselską ustawy przewidują przekształcenie od 1 lipca br. Telewizji Polskiej, Polskiego Radia i Polskiej Agencji Prasowej w instytucje mediów narodowych. Zakłada się, że 6-osobowa Rada Mediów Narodowych wybierana przez Sejm (w tym jedno miejsce gwarantowane dla kandydata z największego klubu opozycyjnego), Senat i prezydenta na 6-letnią kadencję miałaby wybierać władze mediów publicznych. Dyrektorów naczelnych poszczególnych mediów wybierano by w drodze jawnych konkursów spośród kandydatów zgłoszonych przez organizacje społeczne i stowarzyszenia twórcze. W projekcie ustawy przewiduje się wprowadzenie składki audiowizualnej w wysokości 12 lub 15 zł miesięcznie, pobieranej z rachunkiem za prąd od 1 stycznia 2017 r.

Źródło: Polskie Radio