Nowe lekcje polskiego szansą dla uczniów. „Koniec z tzw. zaliczaniem”

Nowe lekcje polskiego szansą dla uczniów. „Koniec z tzw. zaliczaniem”

Lekcja języka angielskiego w jednej z katowickich szkół
Lekcja języka angielskiego w jednej z katowickich szkół Źródło: Newspix.pl / Rafal Klimkiewicz
Zmiany w podstawie programowej z języka polskiego i towarzyszące im ograniczenie listy obowiązkowych lektur wywołują dyskusję o tym, w jaki sposób powinniśmy dziś kształtować kompetencje czytelnicze i kulturowe młodych ludzi.

To, co dzieje się obecnie w polskich szkołach nie jest zjawiskiem odosobnionym – podobne debaty od lat toczą się w systemach edukacyjnych na całym świecie, na przykład w Stanach Zjednoczonych. Warto spojrzeć na ten problem szerzej: nie przez pryzmat tego, co zostało z listy usunięte czy do niej dodane, ale jakie metody dydaktyczne rzeczywiście sprzyjają rozwijaniu krytycznego myślenia, wrażliwości kulturowej i autentycznej przyjemności z lektury.

Nowa podstawa programowa – większa swoboda, większa odpowiedzialność

Nowa podstawa programowa zakłada odejście od rozbudowanej listy lektur obowiązkowych i pozostawia nauczycielom większą swobodę w wyborze tekstów, które będą omawiać z uczniami.

Źródło: Wprost