"Chłopi" i "Pan Tadeusz" - na maturze z polskiego

"Chłopi" i "Pan Tadeusz" - na maturze z polskiego

Sytuacja ludzi starszych na wsi na podstawie fragmentu "Chłopów" oraz charakterystyka porównawcza bohaterek "Pana Tadeusza": Telimeny i Zosi to tematy do wyboru, z którymi musieli zmierzyć się tegoroczni maturzyści, pisząc eseje na egzaminie z języka polskiego na poziomie podstawowym.

Egzamin z polskiego można zdawać na poziomie podstawowym lub rozszerzonym. 93 proc. tegorocznych maturzystów zdecydowało się zdawać egzamin na poziomie podstawowym; 7 proc. wybrało poziom rozszerzony.

Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała już na swojej stronie internetowej (www.cke.edu.pl) arkusze egzaminacyjne z obu poziomów.

Podczas egzaminu maturzyści zdający egzamin na poziomie podstawowym musieli rozwiązać 13 zadań - test na czytanie ze zrozumieniem, odnoszący się do  popularnonaukowego tekstu Macieja Nowakowskiego "Hipnoza - pomost do  podświadomości" opublikowany w "Focusie".

Maturzyści musieli także napisać wypracowanie, mieli do wyboru dwa tematy. Jeden z nich brzmiał: "Na podstawie fragmentu I tomu powieści Władysława S. Reymonta +Chłopi+ scharakteryzuj Bylicę i jego relacje z córkami. Co mówi los Bylicy o losie starych ludzi w społeczności lipieckiej?", drugi zaś: "Na podstawie podanych fragmentów poematu Adama Mickiewicza +Pan Tadeusz+ scharakteryzuj i porównaj postacie Zosi i Telimeny". W arkuszach testu znajdowały się odpowiednie fragmenty utworów: rozmowa Hanki z ojcem - starym Bylicą oraz cztery sceny z mickiewiczowskiej epopei.

Abiturienci zdający maturę z polskiego na poziomie rozszerzonym musieli także rozwiązać test na czytanie ze zrozumieniem (8 zadań), odnoszący się do tekstu Jerzego Sosnowskiego pt. "Sztuka jako schody ruchome", opublikowanego w "Więzi". W tekście tym opisane zostały przeżycia i przemyślenia związane ze strajkiem studentów na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego w listopadzie 1981 r.

Jeden z tematów eseju maturzystów zdających egzamin na poziomie rozszerzonym brzmiał: "Na podstawie Pieśni XXII i Trenu IX Jana Kochanowskiego, przedstaw różnice w postawie poety wobec Rozumu i Mądrości. Zwróć uwagę na sposób budowania poetyckiej refleksji", drugi - "Na podstawie fragmentu powieści Wiesława Myśliwskiego +Kamień na kamieniu+ przedstaw metaforyczne znaczenia drogi. Zwróć uwagę na kreację narratora". Podobnie jak w arkuszu na poziomie podstawowym, również w arkuszu na poziomie rozszerzonym zacytowane zostały teksty, do których mieli się odnieść maturzyści.

Maturzyści, z którymi rozmawiali dziennikarze PAP po zakończeniu egzaminu byli zadowoleni z tematów, zgodnie ocenili, że testy i tematy były łatwe.

"Myślałem, że będzie trochę ciężej, a nie było tak źle. Wydaje mi się, że  dobrze napisałam, ale to się okaże przy wynikach" - powiedziała tegoroczna maturzystka z krakowskiego Zespołu Szkół Ogólnokształcących Mistrzostwa Sportowego tenisistka Urszula Radwańska, młodsza siostra Agnieszki, najlepszej obecnie polskiej zawodniczki. Urszula pisała egzamin na poziomie podstawowym, jako temat eseju wybrała charakterystykę Zosi i Telimeny. Zaraz po wyjściu ze  szkoły pojechała na trening.

Maturzyści z IX Liceum Ogólnokształcącego we Wrocławiu mówili, że utwory Reymonta i Mickiewicza, których dotyczyły eseje zna każdy maturzysta. "One się często powtarzają na maturze. Chyba nikt nie był zdziwiony" - powiedział Bartosz. Podobnie uważa Ola z VIII LO im. Króla Władysława IV w Warszawie: "Przerabialiśmy +Pana Tadeusza+ w podstawówce, w gimnazjum i w liceum. To  naprawdę dobrze znana lektura. Uważam, że egzamin był łatwy" - powiedziała.

"Tematy esejów były proste. Każdy wybrał lekturę, którą znał lepiej" - mówili uczniowie gdańskiego Technikum Łączności. Po przeprowadzeniu między sobą małej sondy, zauważyli, że połowa z nich zdecydowała się na temat z "Pana Tadeusza", a  druga połowa wolała "Chłopów".

"Pytania do tekstu o hipnozie były bardzo proste, wręcz tendencyjne. Moim zdaniem na poziomie gimnazjum" - ocenił Radosław z I LO w Krakowie. Jego kolega z liceum Mikołaj Matuszko, jako bardzo łatwe ocenił też tematy esejów: "w porównaniu do poprzednich lat pytania były łatwiejsze. Żadne nie odnosiło się do  całości utworu, lecz do cytowanych fragmentów".

Maturzystka Asia z warszawskiego VIII LO, która przystąpiła do egzaminu na  poziomie rozszerzonym po raz drugi - aby poprawić swój wynik punktowy, bo ubiega się o przyjęcie na drugi kierunek studiów - również uważa tegoroczny egzamin za  prosty. "Zdawałam egzamin z języka polskiego dwa lata temu. W porównaniu z  tamtym testem ten był o wiele łatwiejszy" - oceniła.

Egzamin na poziomie podstawowym trwał 170 minut, a na poziomie rozszerzonym -  180 minut.

Uczeń zda egzamin maturalny, jeżeli w części ustnej i części pisemnej z  każdego przedmiotu obowiązkowego na maturze otrzyma co najmniej 30 proc. punktów możliwych do uzyskania z egzaminu z danego przedmiotu, niezależnie od tego, czy  zdawał go na poziomie podstawowym, czy na rozszerzonym.

Przebywająca w Katowicach wiceminister edukacji Krystyna Szumilas zapewniła, że MEN robi wszystko, żeby matura przebiegała bezpiecznie, "bez możliwości jakiegokolwiek przecieku" treści testów. "Poprosiliśmy nadzór pedagogiczny, wizytatorów o to, żeby w tych dniach egzaminów maturalnych byli w szkołach, żeby przed egzaminem i w jego trakcie czuwali nad prawidłowością procedur" -  powiedziała wiceminister Szumilas.

ab, ND, pap

Czytaj także

 20
  • agaleonik   IP
    ma ktos to wypracowanie ? prosze!!!!!
    gg. 7025064
    • ~~Masa~~   IP
      A ja pisałam Chłopów i jestem załamana,matura moze i nie była taka trudna,ale klucz bedzie okropny:/:/:/:/:/
      • aga;(   IP
        Chłopi...żałuję, że nie pisałam tematu z Pana Tadeusza...pomyliłam epoki, zamiast napisać, ze Chłopi to Młoda Polska-napisałam, że pozytywizm...nie wiem czy to bedzie miało duże znaczenie, ale taki błąd rzeczowy??, jestem na siebie wściekła, jakby tego było mało, na samym końcu napisąłam coś o pracy u podstaw...jestem załamana, kumpeli mama sprawdza matury i mówi, że to nie bedzie miec większego znaczenia, ale i tak się boję...:(
        • bez-nazwy   IP
          Dlaczego autor artykułu używa określenia \"esej\" w odniesieniu do wypracowań maturzystów , skoro klucze są opracowywane dla rozprawek? (niestety!)
          • Marta   IP
            Ja też pisałam chłopow ale kilka razy zamiast Weronki napisałam Kowalowa.. nie wiem co terz z tego wyniknie.. jak myślicie??