"W TVP misja jest na ostatnim miejscu"

"W TVP misja jest na ostatnim miejscu"

Dodano:   /  Zmieniono: 
Ponad połowę czasu antenowego jedynego publicznego nadawcy telewizyjnego w Polsce - TVP, stanowi fabuła - wynika z opublikowanego w czwartek raportu Ofcom, regulatora brytyjskiego rynku mediów elektronicznych i telefonii. Polska jest pod tym względem na drugim miejscu po Irlandii, gdzie wskaźnik ten wynosi 54 proc.

W grupie dziewięciu państw (W.Brytania, Francja, Niemcy, Włochy, Polska, Hiszpania, Holandia, Szwecja i Irlandia) ośmiokanałowa telewizja publiczna w Polsce jest na drugim od końca miejscu pod względem czasu antenowego przeznaczanego na materiały faktograficzne. Stanowią one ogółem 10 proc. czasu antenowego, wobec 3 proc. w Irlandii. Najwięcej faktografii nadają publiczne stacje telewizyjne w Holandii i Szwecji - po 32 proc. TVP ma ponadto najniższy wskaźnik bieżących wiadomości - tylko 6 proc. czasu antenowego wobec 23 proc. w Holandii i 20 proc. w Hiszpanii. 13 proc. czasu antenowego TVP wypełnia rozrywką - tyle samo co publiczna telewizja brytyjska, podczas gdy włoska telewizja przeznacza na rozrywkę 20 procent swojego programu. Tylko 1 proc. czasu antenowego TVP stanowią programy edukacyjne wobec 4 proc. w przypadku telewizji brytyjskiej. Programy muzyczne i kulturalne stanowią 9 proc., tyle samo co w Szwecji. W telewizji francuskiej jest to 22 proc.

Powtórki, reemisje...

TVP ma drugi wynik co do udziału powtórek w programie - stanowią one 48 proc. czasu antenowego, wobec 52 proc. w telewizji szwedzkiej. Oryginalne materiały własne emitowane po raz pierwszy stanowią 31 proc. czasu antenowego - tyle samo co w Szwecji, ale o połowę mniej niż we Włoszech. Średnia dla dziewięciu państw w ilości takich materiałów wynosi 38 proc. Z kolei oryginalne materiały obce nadawane po raz pierwszy stanowią 21 proc. czasu antenowego TVP, a więc powyżej średniej, która wynosi 15 proc.

Polacy lubią wpatrywać się w ekran

Polacy spędzają przed telewizorem najwięcej czasu po Włochach - w 2008 r. było to średnio 232 minut dziennie wobec 234 minut w przypadku Włoch. Światowymi rekordzistami są Amerykanie, którzy oglądają telewizję przeciętnie 277 minut dziennie. Przy tym oglądalność telewizji w Polsce w ubiegłym roku była o 3,2 proc. niższa niż w 2007 roku, gdy wynosiła 241 minut dziennie.

PAP, arb