OECD: Polski system edukacyjny drugim najlepszym na świecie

OECD: Polski system edukacyjny drugim najlepszym na świecie

Dodano:   /  Zmieniono: 
(fot. sxc.hu) Źródło:FreeImages.com
Jak donosi "Rzeczpospolita”, według OECD [Organizacji Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – red.] w Polsce mamy… drugi najlepszy system edukacyjny na świecie.
Informacja taka wyłania się z analizy najnowszego raportu Better Life Index. Choć w klasyfikacji ogólnej Polska ulokowała się na dość odległej pozycji, zajęliśmy 27. miejsce na 36 państw, to jednak doceniono polski system oświaty. W tym zestawieniu wyprzedziła nas tylko Finlandia, daleko za nami są Szwajcarzy, Amerykanie czy Brytyjczycy. Eksperci, z którymi rozmawialiśmy, podchodzą jednak do tych wyników z dużym dystansem.

Badacze z OECD liczyli ile osób w każdym z krajów ma średnie wykształcenie. W Polsce jest to 89 proc. osób pomiędzy 25, a 64 rokiem życia, podczas gdy średnia dla OECD to 75 proc. Jeszcze lepiej te statystyki wyglądają w młodszej grupie wiekowej  pomiędzy 25. a 34. rokiem życia, w której co najmniej średnie wykształcenie ma 94 proc. osób. Średnia OECD to 82 proc.

Kolejny element to średni czas nauki, jaki ma przed sobą pięciolatek, zanim ukończy 40. rok życia. W Polsce to ok. 18,4 roku, podczas gdy średnia pośród krajów wysoko rozwiniętych to 17,7. Zdaniem ekspertów OECD tak długi czas edukacji wypłynął na tak wysokie wskaźniki wykształcenia młodszego pokolenia Polaków.

Ponadto podkreślono sukces polskich gimnazjalistów w badaniu PISA. W edycji za rok 2012 polscy 15-latkowie zajęli siódmy wynik w OECD i czwarty wśród europejskich krajów wchodzących w skład tej organizacji. OECD chwali też Polskę za brak dyskryminacji w dostępie do edukacji ze względu na płeć.

Nieco gorzej jest już, jeżeli chodzi o poziom wykształcenia uczniów ze względu na ich status materialny. Tu Polska odbiega na niekorzyść od średnich OECD. Różnica wyników badania PISA pomiędzy najlepiej a najgorzej sytuowanymi uczniami sięga 99 pkt przy średnim wyniku dla Polski wynoszącym 520 pkt. „To oznacza, że system szkolnictwa w Polsce nie zapewnia równego dostępu do wysokiej jakości edukacji" – czytamy w raporcie.

Rzeczpospolita, ml