Ile ministerstwa wydają na reklamy?

Ile ministerstwa wydają na reklamy?

Dodano:   /  Zmieniono: 
Ministerstwo Infrastruktury (fot.RAFAL MESZKA / NEWSPIX.PL) Źródło:Newspix.pl
Jak wynika z analizy autorstwa Pawła Grzegorczyka opublikowanej na portalu jagiellonski24.pl, w latach 2010-2014 dwanaście ministerstw, które udzieliły w tej sprawie informacji, wydało na reklamę w mediach ponad 260 mln złotych. "To dwa razy więcej niż wszystkie ministerstwa w poprzednim odstępie czasowym" - czytamy.

We wstępie analizy czytamy, że 29 września br. wszystkie 17 ministerstw otrzymało wniosek o udostępnienie informacji publicznej. Autor zaznacza, że do momentu publikacji raportu otrzymał odpowiedź od 12 z nich. "Większość instytucji nie uwzględnia prośby zawartej w zapytaniu. Udostępniają informacje na swój sposób, pomimo dokładnego wskazania celu i zakresu pytania. Wysyłają zestawienia, ale bez uwzględnienia konkretnych tytułów medialnych, a jedynie domów mediowych, które tylko pośredniczą w transakcjach. Inne informują, że takiego zestawienia w ogóle nie prowadzą". - czytamy.

Jak pisze autor, zdecydowanie największy budżet na cele promocji posiada Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, którego wydatki na ogłoszenia i komunikaty sięgały 137 mln złotych. Instytucje państwowe najchętniej reklamowały się w stacjach telewizyjnych - wynika z analizy. Na ten cel przeznaczonych zostało 77 mln złotych, z czego najwięcej trafiło do Telewizji Polskiej - 49 milionów. Druga w zestawieniu - grupa TVN zarobiła 13,8 mln złotych. 

Według raportu, kontrakty z prasą zawierane przez ministerstwa opiewały na 23 mln złotych, z czego najwięcej trafiało do dzienników. "Na czele znajduje się Agora, która otrzymała prawie 5 mln zł. Za plecami wydawcy „Gazety Wyborczej” znajdziemy spółkę Gremi Bussines Communication (wydawca m.in. dziennika „Rzeczpospolita”), która zainkasowała 3,5 mln zł (w tym 24 tys. zł za reklamę w tygodniku „Uważam Rze”) i niemiecko - szwajcarski koncern Medialny Axel Springer (wydawca m.in. dziennika „Fakt” i tygodnika „Newsweek”) z 3,2 mln zł". - czytamy w analizie.

 Wydatki na rzecz rozgłośni radiowych to z kolei 9,5 mln złotych, z czego "najwięcej trafiło do francuskiej Groupe Lagardere (właściciela grupy Eurozet) wydawcy m.in. Radia Zet, Plus i Antyradia – aż 5,3 mln zł". Najmniejsze nakłady dotyczą mediów internetowych i związane są one głównie z utrzymaniem własnych portali. Jak czytamy, MON na utrzymanie portalu wojsko-polskie.pl przeznaczył 1,15 mln zł, a MIiR na swoje witryny – 1,1 mln zł.

 Autor analizy konkluduje, że "to rynek prasowy, w skład którego wchodzą Agora, Gremi Business Communication, Polskapresse czy Tygodnik Powszechny, najdotkliwiej poczuje stratę w przypadku wycofania przez PiS reklam w tych tytułach, gdyż to te pisma znajdują się w najgorszej kondycji finansowej".

Pełną analizę przeczytać można na stronie jagiellonski24.pl