Sejm przeciwny odrzuceniu w całości projektu reformy prokuratury

Sejm przeciwny odrzuceniu w całości projektu reformy prokuratury

Dodano:   /  Zmieniono: 
Sejm (fot. zagorskid/fotolia.pl)
W Sejmie odbyło się głosowanie nad odrzuceniem w całości projektu ustawy o reformie prokuratury. 244 posłów zagłosowało przeciwko.

Przeciwko odrzuceniu projektu głosowali wszyscy posłowie PiS, sześciu posłów z klubu Kukiz'15. Przeciwko zagłosowali także Grzegorz Furgo, Radosław Lubczyk i Kornelia Wróblewska z Nowoczesnej i Piotr Zgorzelski z PSL.

Projekt zakłada połączenie stanowiska Prokuratora Generalnego oraz Ministra Sprawiedliwości. Prokuratorem Generalnym, a tym samym szefem resortu sprawiedliwości, będzie mogła zostać osoba posiadająca obywatelstwo polskie, korzystająca z pełni praw, niekarana, nieskazitelnego charakteru oraz mająca ukończone studia prawnicze. Ujednolicone ma być nazewnictwo jednostek poszczególnych szczebli organizacyjnych prokuratury. W strukturze tej znajdą się: Prokuratura Krajowa, prokuratury regionalne, okręgowe i rejonowe. Bez zmian zostaje odrębny pion prokuratury funkcjonującej w ramach IPN. Projekt likwiduje kadencyjność stanowisk funkcyjnych i kierowniczych w prokuraturze. Ponadto wnioskodawcy proponują skrócenie okresu pracy na poszczególnych poziomach prokuratury pozwalającego na awans, co ma umożliwić promowanie młodych, wyróżniających się i dynamicznych prokuratorów. Wyróżniający się prokuratorzy śledczy będą też mogli otrzymać nagrody pieniężne i wcześniejsze awanse od Prokuratora Generalnego oraz Krajowego. Postępowania dyscyplinarne mają być jawne oraz sprawniej prowadzone.

Zgodnie z projektem, prokuratorem (w tym Prokuratorem Generalnym) nie będzie mogła być osoba, która pełniła służbę zawodową, pracowała lub była współpracownikiem organów bezpieczeństwa państwa wymienionych w ustawie o IPN, a także sędziowie, którzy sprzeniewierzyli się niezawisłości sędziowskiej. Prokuratorem będą mogły zostać osoby posiadające wyłącznie obywatelstwo polskie. Kolejna proponowana zmiana to włączenie prokuratury wojskowej w struktury prokuratury powszechnej. Ma ona zachować prawną odrębność poprzez m.in. utworzenie stanowiska Zastępcy Prokuratora Generalnego do Spraw Wojskowych, na poziomie Prokuratury Krajowej – Departamentu do Spraw Wojskowych, a na poziomie prokuratur okręgowych i rejonowych – odpowiednio wydziałów i działów do spraw wojskowych.

W miejsce Prokuratury Generalnej (PG) ma powstać Prokuratura Krajowa (PK) jako centralny organ prokuratury. Ma zajmować się obsługą zadań Prokuratora Generalnego, a także koordynować działania związane ze ściganiem najpoważniejszych przestępstw o charakterze terrorystycznym, korupcyjnym, skarbowym, gospodarczo-finansowym oraz w zakresie przestępczości zorganizowanej. W Prokuraturze Krajowej ma też funkcjonować Wydział Spraw Wewnętrznych, zajmujący się przestępstwami popełnianymi przez sędziów, prokuratorów i asesorów. Poza tym Prokuratura Krajowa będzie prowadzić postępowania przygotowawcze w sprawach zawiłych pod względem faktycznym i prawnym oraz z obszernym materiałem dowodowym. Warunkiem będzie wydanie przez Prokuratora Generalnego odpowiedniego zarządzenia. W związku z tą kompetencją Prokurator Krajowy będzie mógł powołać zespół prokuratorów do przeprowadzenia postępowania. W jego skład będą mogli wejść funkcjonariusze innych służb, a w charakterze doradców lub konsultantów, a także prokuratorzy i sędziowie w stanie spoczynku. Prokuratora Krajowego, będącego zarazem I zastępcą Prokuratora Generalnego, oraz innych zastępców PG, ma powoływać i odwoływać spośród prokuratorów PK premier na wniosek PG, po uzyskaniu opinii prezydenta. Odwołanie tych osób ma wymagać zgody prezydenta.

Na miejsce Prokuratur Apelacyjnych stworzone zostaną Prokuratury Regionalne. Ich zadaniem ma być ściganie najpoważniejszych przestępstw finansowych oraz skarbowych. W prokuraturach okręgowych prowadzone będą postępowania przygotowawcze w sprawach o poważne przestępstwa kryminalne, finansowe i skarbowe.

Projekt likwiduje Krajową Radę Prokuratury i tworzy w jej miejsce Krajową Radę Prokuratorów przy Prokuratorze Generalnym. Ma to być organ o charakterze doradczym, bez udziału polityków. W jego skład mają wchodzić przedstawiciele każdego poziomu prokuratury oraz prokuratorzy w stanie spoczynku. Projekt umożliwia prowadzenie postępowań przygotowawczych w formie elektronicznej i kierowania ich wraz ze sporządzonym w takiej samej formie aktem oskarżenia do sądu. Prokurator Generalny, Prokurator Krajowy lub inny prokurator upoważniony przez nich mógł sprawować kontrolę nad czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi poprzez wgląd w materiały. Ponadto projekt zawiera przepisy regulujące zasady przekazywania przez prokuratorów informacji z toczących się postępowań przygotowawczych innym organom władzy publicznej oraz mediom. W projekcie znalazła się też propozycja umożliwienia prokuratorom w stanie spoczynku powrotu do służby czynnej oraz możliwość zrzeczenia się stanu spoczynku na czas pełnienia mandatu posła lub senatora.

Natomiast projekt ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o prokuraturze (druk nr 163) stwarza podstawy prawne do wprowadzenia w życie poselskiej propozycji zawartej w druku nr 162. Zgodnie z projektem z druku nr 163 nowe Prawo o prokuraturze ma wejść w życie 4 marca 2016 r., z nielicznymi wyjątkami, dotyczącymi głównie przepisów regulujących status prokuratorów wojskowych, które będą obowiązywać od 4 kwietnia 2016 r. Projektowana ustawa zmienia też przepisy m.in. Kodeksu postępowania karnego, ustawy o pracownikach sądów i prokuratury oraz ustawy o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych. W czasie dyskusji plenarnej zostały zgłoszone do projektu kolejne propozycje zmian, które zostały skierowane do Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka.

sejm.gov.pl