"Sponsoring" Szumowskiej w USA. "Archaiczny, dwuwymiarowy, nic oryginalnego"

"Sponsoring" Szumowskiej w USA. "Archaiczny, dwuwymiarowy, nic oryginalnego"

Dodano:   /  Zmieniono: 
"Sponsoring" Małgorzaty Szumowskiej opowiada o dziewczynach uprawiających prostytucję w Paryżu w celu opłacenia studiów (fot. materiały prasowe)
Na ekrany kin studyjnych w Nowym Jorku, Los Angeles i Waszyngtonie wszedł właśnie film "Sponsoring" ("Elles") w koprodukcji polsko-francuskiej i reżyserii Małgorzaty Szumowskiej. Obraz spotkał się z mieszanym przyjęciem amerykańskich krytyków filmowych.
"Sponsoring" to historia francuskiej dziennikarki zbierającej materiały do reportażu o dziewczynach uprawiających prostytucję w Paryżu w celu opłacenia studiów. Recenzent "Los Angeles Times" chwali film za sprowokowanie widzów do refleksji nad wieloznacznością najstarszego zawodu świata. "Jako esej na temat roli kobiet w społeczeństwie i ponadpokoleniowych kobiecych pragnieniach, film stawia pytania, na które nie ma łatwych odpowiedzi" - pisze autor recenzji.

"New York Times" sugeruje z kolei, że feministyczne przesłanie filmu - że  kobiety są sfrustrowane w kulturze zdominowanej przez mężczyzn - brzmi nieco anachronicznie. Zdecydowanie źle ocenił "Sponsoring" recenzent "Washington Post" Michael O'Sullivan. "Seks, argumentują twórcy filmu, jest towarem, który posiadają kobiety, poszukują mężczyźni, i który kobiety sprzedadzą za  to, czego naprawdę chcą, tj. łazienkę z oknem albo drogie buty. Nie jest to myśl szczególnie postępowa, ani oryginalna" - pisze autor. Recenzent określa przesłanie filmu jako "plakatowe", a film jako "dwuwymiarowy" - chwali jedynie grę Juliette Binoche, odtwarzającą postać głównej bohaterki Anne.

PAP, arb